سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 20, 2022
15:50 پنجشنبه، 28ام مهرماه 1401
کد خبر: 139630

رئیس هیئت‌مدیره بزرگ‌ترین تراشه‌ساز دنیا از آثار تنش آمریکا و چین بر صنعت تراشه می‌گوید

مارک لیو، رئیس هیئت‌مدیره‌ی TSMC، می‌گوید تنش‌های بین آمریکا و چین باعث شده است چالش‌هایی جدی‌تر برای صنعت تراشه ایجاد شود.
رئیس هیئت‌مدیره‌ی TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا، در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرده افزایش تنش در بین تایوان و چین و همچنین آمریکا و چین «چالش‌های جدی‌تری» را متوجه صنعت نیمه‌هادی کرده است. تایوان به‌دلیل میزبانی از TSMC یکی از مهم‌ترین کشورهای فعال در صنعت تراشه به‌حساب می‌آید و از هرگونه تنش در بین قدرت‌های دنیا نظیر آمریکا و چین تأثیر می‌پذیرد.
 
تراشه‌هایی که در تایوان تولید می‌شوند در هر آنچه که فکرش را کنید مورد استفاده قرار می‌گیرند، از دیتاسنترها و گوشی‌های هوشمند و لوازم الکترونیکی مصرفی گرفته تا خودروهای برقی و حتی جت‌های جنگنده. تی اس ام سی (شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان) که مشتریان بزرگی مثل اپل دارد، ارزشمندترین شرکت‌ها در قاره‌ی آسیا است.
 
براساس گزارش رویترز، به دلیل افزایش تورم در سطح دنیا، صنعت تراشه در حال دست‌و‌پنجه نرم کردن با کمبود تقاضا است و تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند وضعیت فعلی ادامه‌دار باشد. با افزایش فشار بر صنعت تراشه، تایوان نیز فشار بیشتری روی اقتصاد خود حس می‌کند.
 
تایوان عملاً بازنده‌ی جنگ بلندمدت بین چین و ایالات متحده شده، دو کشوری که نقش پررنگی در اقتصاد تایوان دارند. چین بزرگ‌ترین بازار صادرات تایوان است و ایالات متحده اصلی‌ترین حامی بین‌المللی تایوان و تأمین‌کننده‌ی سلاح نظامی برای این کشور به‌حساب می‌آید.
 
پکن بارها به صراحت تلاش کرده است ازطریق قدرت نظامی، تایوان را به پذیرش ادعای حاکمیت خود مجبور کند. در همین راستا کشورهایی مثل ایالات متحده نگران حمله‌ی نظامی چین به تایوان و کنترل بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا به دست چین هستند. حتی در برهه‌ای زمانی گفته شد که ایالات متحده برنامه دارد در صورت شروع حمله‌ی چین، کارخانه‌های TSMC را منفجر کند.
 
مارک لیو، رئیس هیئت‌مدیره‌ی TSMC، در جریان برگزاری کنوانسیون سالانه‌ی انجمن صنعت نیمه‌هادی تایوان گفت: «درگیری تجاری ایالات متحده با چین و تشدید تنش بین تایوان و چین چالش‌های جدی‌تری برای تمامی صنایع از جمله صنعت نیمه‌هادی به همراه آورده است.»
 
لیو می‌گوید دولت چین در سال‌های اخیر به‌شدت تلاش کرده است صنعت تراشه‌ی خود را ترویج دهد و توانایی‌هایش در حوزه‌ی طراحی، تولید و پکیجینگ تراشه را به رخ بکشد. او همچنین به تصویب قانون خبرساز CHIPS در ایالات متحده برای حمایت از صنعت تراشه در این کشور اشاره کرد.
 
رئیس هیئت‌مدیره‌ی TSMC می‌گوید که مشتاقانه منتظر است صنعت، دولت و جامعه‌ی علمی تایوان «اقدامات جدی‌تر و سازنده‌تری» با محوریت سیاست‌های صنعتی مربوط به نوآوری، تحقیق و آموزش و حفظ استعدادها انجام دهند. او اعتقاد دارد که انجام این کار برای حفظ مزیت‌هایی که تایوان در صنعت تراشه دارد، ضروری است.
 
براساس گفته‌ی رئیس هیئت‌مدیره‌ی TSMC، انتظار می‌رود تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲ ارزش صنعت تراشه‌ی تایوان درمقایسه‌با سال گذشته‌ی میلادی یک‌پنجم رشد کند، حتی با وجود تنش‌های بین ایالات متحده و چین و مشکلات ژئوپلیتیکی. مارک لیو به‌طور مستقیم به تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت تراشه‌ی چین اشاره نکرد‌، اما این محدودیت‌ها که با هدف کاهش سرعت توسعه‌ی چین اعمال شده‌اند احتمالاً روی تراشه‌سازان تایوانی نیز اثر منفی می‌گذارند.
 
به موجب تحریم‌های جدید، شرکت‌های آمریکایی اجازه ندارند تجهیزات تراشه‌سازی به تولیدکنندگان چینی بدهند، البته دولت آمریکا به شماری از شرکت‌ها مثل اینتل و TSMC یک سال معافیت موقت اعطا کرده است تا فعالیت‌هایشان را در چین ادامه دهند. رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت تایوانی Etron Technology که در حوزه‌ی طراحی تراشه فعالیت دارد، می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌تواند از آثار این تحریم‌ها فرار کند.»
 
TSMC که بخش اعظم تراشه‌هایش را در تایوان تولید می‌کند هفته‌ی گذشته بودجه‌ی سالانه‌ی سرمایه‌گذاری خود را ۱۰ درصد کاهش داد و در گزارش‌اش گفت که رویکردی محافظه‌کارانه در قبال پیش‌بینی اتفاقات آینده‌ی صنعت تراشه اتخاذ می‌کند. درحالی‌که اکثر تراشه‌سازان با کاهش درآمد مواجه شده‌اند، داشتن مشتریان بزرگی مثل اپل و کوالکام باعث شده است TSMC همچنان به روند افزایش سود ادامه دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.