تبلت

تلفن همراه

October 21, 2022
13:59 جمعه، 29ام مهرماه 1401
کد خبر: 139640

آیا نسل دهم آیپد شکست می‌خورد؟

طی سال‌های گذشته قیمت پایین آیپد پایین‌رده یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شاخص آن بوده است. با قیمت پایه ۳۲۹ دلار، مدل استاندارد آیپد گزینه‌ای مناسب برای افرادی بود که صرفا به دنبال یک تبلت معمولی برای انجام کارهای روزمره بودند. اما اپل دو روز قبل از نسل دهم آیپد رونمایی کرد که با قیمت پایه ۴۴۹ دلاری راهی بازار می‌شود. این یعنی ۳۶ درصد گران‌تر از نسل قبلی است. بنابراین آیپد جدید در موقعیت عجیبی قرار گرفته است.
در چند سال اخیر، اپل تلاش کرده فاصله‌ی بین آیپدها و لپ‌تاپ‌ها را کاهش دهد تا آیپدها بتوانند تا حد زیادی به عنوان جایگزین کامپیوتر انجام وظیفه کنند. به عنوان مثال سال گذشته آیپد پرو با همان تراشه‌ی M1 استفاده شده در مک‌بوک‌ها راهی بازار شد. همچنین باید به قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از تاندربولت و مانیتور اکسترنال ۶K هم اشاره کنیم. در این میان نسل دهم آیپد از تراشه‌ی A14 بهره می‌برد و کاربران آن می‌توانند از نسل جدید مجیک کیبورد استفاده کنند. به طور کلی نسل دهم آیپد به عنوان یک تبلت پایین‌رده از امکانات جذابی بهره می‌برد.
 
اما مشکل اصلی بحث قیمت‌گذاری این آیپد است. نسل دهم آیپد در کنار پشتیبانی از مجیک کیبورد، از قلم اپل پنسل هم پشتیبانی می‌کند و این یعنی کاربرانی که خواستار بهره‌گیری از کیبورد و اپل پنسل هستند، در مجموع برای خرید آیپد و این لوازم جانبی باید ۸۰۰ دلار بپردازند. این در حالی است که کاربران همین حالا می‌توانند مک‌بوک ایر M1 را از فروشگاه اینترنتی Best Buy با قیمت ۸۴۹ دلار بخرند.
 
از سوی دیگر باید خاطرنشان کنیم مدل پایه آیپد ۱۰ از فقط ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد ولی مدل پایه مک‌بوک ایر دارای ۲۵۶ گیگابایت حافظه است. همچنین باید به یکی از مشکلات مهم آیپدها اشاره کنیم. اگرچه اپل در تبلیغات مختلف می‌خواهد بگوید که آیپدها می‌توانند تا حد زیادی به عنوان جانشین کامپیوترها انجام وظیفه کنند، اما در واقعیت آیپدها اصلا اینگونه نیستند.
 
در این میان نباید محدودیت‌های گسترده‌ی iPadOS را از قلم بیندازیم. به عنوان مثال در این سیستم‌عامل به راحتی قادر به تغییر اندازه‌ی پنجره‌ها نیستید. به دلیل همین محدودیت‌ها، قابلیت‌های مولتی‌تسکینگ در آیپدها محدود هستند. قابلیت Stage Manager هم که اپل توجه ویژه‌ای به آن نشان داده، برای نسل دهم آیپد ارائه نمی‌شود. اما در کل این قابلیت هم بهبود گسترده‌ای در زمینه‌ی مولتی تسکینگ ارائه نمی‌کند. به همین خاطر برای انجام بسیاری از کارها اگر یک آیپد پرچم‌دار و لپ‌تاپ ویندوزی معمولی داشته باشید، با لپ‌تاپ ویندوزی می‌توانید سریع‌تر و راحت‌تر کارهای موردنظر را انجام دهید.
 
به طور کلی اگرچه نسل دهم آیپد از چیپست A14 بهره می‌برد و بدون شک نسبت به نسل قبلی عملکرد بهتری ارائه می‌کند، اما واقعیت این است که همین حالا هم کاربران نسل نهم آیپد مشکلی با عملکرد و عمر باتری آن ندارند. بنابراین افزایش ۳۶ درصدی قیمت آن به احتمال زیاد تعداد مشتریان این تبلت را کاهش می‌دهد. همانطور که گفتیم، یکی از مهم‌ترین مزایای آیپد‌های پایین‌رده همواره قیمت پایین آن‌ها بوده است. اما حالا با قیمت ۴۵۰ دلاری، خرید این مدل دیگر چندان منطقی نیست.
 
با توجه به این شرایط، در مورد آینده‌ی آیپدهای پایین‌رده چه می‌توانیم بگوییم؟ در حال حاضر به نظر می‌رسد خود اپل هم استراتژی روشنی در این زمینه ندارد. شاید اپل به این نتیجه رسیده که کاربران به جای خرید آیپد به دنبال خرید کروم‌بوک‌ها هستند و با این کار به دنبال جذب این دسته از کاربران است. از طرف دیگر شاید مهاجرت کاربران از آیپد به سمت مک‌بوک برای این شرکت اهمیت زیادی ندارد زیرا در نهایت مبلغ قابل توجهی راهی خزانه‌ی این شرکت می‌شود. شاید هم مدیران اپل به این نتیجه رسیده‌اند که برند اپل آنچنان قدرتمند است که حتی افزایش قیمت نسل دهم آیپد هم منجر به کاهش فروش آن نمی‌شود. اما در هر صورت در ماه‌های آینده مشخص می‌شود که آیا این آیپد با استقبال کاربران مواجه شده یا نه.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.