لبه تکنولوژی

October 22, 2022
15:47 شنبه، 30ام مهرماه 1401
کد خبر: 139662

استخدام ربات ها در ایستگاه فضایی جدید روسیه

مدیر ارشد فناوری آژانس فضایی روسیه می گوید خدمات ایستگاه مداری جدید این کشور توسط ربات ها ارائه می شود. بر این اساس اعلام شد که ایستگاه مداری آینده روسیه ممکن است به ربات‌ها نیاز داشته باشد تا از فعالیت فضانوردان پشتیبانی کنند.
یوگنی دودوروف، مدیر عامل انجمن علمی و تولیدی Android Technics اعلام کرد: ایستگاه مداری آینده روسیه با کمک سیستم ‌های روباتیک مبتنی بر فضا حفظ خواهد شد.
 
وی در مقاله ‌ای که توسط شرکت Energia ،سازنده تجهیزات فضایی و فضاپیما، در مجله مهندسی و فناوری فضایی منتشر شده است، گفت: انتظار می‌رود ایستگاه فضایی روسیه دارای عناصر هوش مصنوعی بوده و تعمیر و نگهداری آن شامل سیستم‌ های روباتیک فضایی باشد که احتمالاً با کنترل و سرویس ‌دهی خودکار ایستگاه، با استفاده از وسایل نقلیه روباتیک بدون خدمه سروکار دارند.
 
بر این اساس اعلام شد؛ سیستم ‌های روباتیکی که برای فعالیت ‌های خارج از ایستگاه طراحی شده ‌اند، قادر به انجام سوخت ‌گیری، جایگزینی مواد مصرفی، نگهداری محموله در سکوی خدمات، پرتاب فضاپیماهای کوچک، مونتاژ سازه ‌های بزرگ تحت کنترل اپراتور، بازرسی وضعیت ایستگاه، خدمات و تعمیر عناصر ساختاری و سیستم های داخلی باشند. 
 
این مقام ارشد فضایی روسیه در ادامه توضیحاتش گفت: ربات ها همچنین می توانند به فضانوردان در راهپیمایی های فضایی کمک کنند.
 
بر اساس پیش بینی های انجام شده، علاوه بر موارد فوق، وظایف روبات های ایستگاه فضایی روسیه به شرح زیر است: انجام خودکار عملیات تعمیر و نگهداری معمول، بازرسی وضعیت ماژول ها (عناصر ساختاری، سیستم های داخلی، تاسیسات اضطراری و خطرناک) در داخل ایستگاه و ارائه کمک به فضانوردان.
 
وی همچنین تاکید کرد: ایستگاه مداری آینده روسیه ممکن است به روبات‌ های ویژه ای  نیاز داشته باشد تا از فعالیت فضانوردان پشتیبانی روانی و اطلاعاتی ارائه کنند.
 
در خاتمه گفتنی است شرکت موشک فضایی انرژی روسیه (بخشی از شرکت فضایی دولتی روسکوسموس) ماکتی از ایستگاه مداری ملی آینده را در نمایشگاه بین ‌المللی تسلیحات ارتش در تاریخ ۱۵ تا ۲۱ اوت رونمایی کرد.  ماکت ایستگاه شامل یک پایگاه، تحقیقات انرژی، دروازه‌ای هدف ‌گرا و ماژول‌ های تولیدی و پلت ‌فرم‌ های خدماتی بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.