اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 22, 2022
17:18 شنبه، 30ام مهرماه 1401
کد خبر: 139670

۴۰ روستا در کشور برای اولین بار به دنیای ارتباطات متصل شدند

پس از سفر رئیس‌جمهوری به روستای «تنگه شاه» کرمان و دستور وی مبنی بر راه‌اندازی ارتباط صوتی و اینترنتی در این روستای صعب‌العبور، وزارت ارتباطات در کمتر از ۲ ماه به این وعده عمل کرد و ارتباط صوتی ۳۹ روستای دیگر نیز برای نخستین بار برقرار شد.
۲۱ مرداد امسال آیت‌الله رئیسی به روستای «تنگه‌شاه» کرمان سفر کرد. روستای صعب‌العبوری که حتی گذر کردن از آن با خودروهای معمول نیز قابل انجام نیست. در این سفر رئیس‌جمهوری مصوباتی در حوزه فن‌آوری اطلاعات برای محرومیت‌زدایی در این روستای دورافتاده اعلام کرد. یکی از مهم‌ترین این مصوبات اتصال اینترنت و صوت این روستا بود. پس از اعلام این مصوبه، وزارت ارتباطات آن را به جد پیگیری کرد و کاری که برای انجام آن نیاز به فرصت ۶ ماهه بود را ظرف مدت یک‌ونیم ماه به سرانجام رساند.
 
«ایرج روحی» مجری طرح توسعه خدمات عمومی اجباری روستایی (uso) در گفت‌وگو با ایرنا اعلام اینکه در یک و نیم ماه گذشته ۴۰ روستای کشور که از بدو شکل‌گیری‌شان هیچگونه ارتباط از قبیل صوت یا اینترنت نداشتند، بالاخره به دنیای ارتباطات وارد شدند، گفت: در روستای تنگه شاه اکنون اینترنت و تماس تلفنی برقرار است و به واسطه آن ۳۹۰ نفر جمعیت که شامل ۹۸ خانوار می‌شوند به دنیای ارتباطات وارد شدند. برای برقراری ارتباط اینترنتی در این روستا، مجبور به نصب دکل شدیم. افرادی که در این روستاها و روستاهای مشابه زندگی می‌کنند در زمان شیوع کرونا برای تحصیل و موارد دیگر که نیاز به زیرساخت اینترنت یا حداقل ارتباط تلفنی داشتند دچار مشکلات زیادی شدند.
 
وی افزود: در ۳۹ روستای دیگر نیز ارتباط موبایلی برقرار شده است و تمام تلاش‌مان این است که بتوانیم آن‌ها را به اینترنت متصل کنیم.
 
وی افزود: برقراری ارتباط در این روستاها به دلیل صعب‌العبور بودن هیچگاه مدنظر قرار گرفته نشده بود. با بررسی‌هایی که صورت گرفته، اکنون ۵ هزار روستا دارای ارتباطی با کیفیت پایین یا فاقد ارتباط در کشور وجود دارد که برنامه ما این است بتوانیم آن‌ها به هر شکلی که می‌شود ابتدا به ارتباط صوتی و پس از آن به اینترنت متصل کنیم.
 
روحی تاکید کرد: مسیر برخی از این روستاها برای برقراری ارتباط به قدری سخت بود که از ماهواره‌ها کمک گرفتیم. اکثر روستاهای صعب العبور کشور، زیرساخت‌های اولیه برای برقراری ارتباطات را ندارند و ما با نصب دکل و استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای این کار را پیش بردیم.
 
مشاور وزیر ارتباطات تصریح کرد: در یک و نیم ماه گذشته برای نخستین بار در ۱۷ روستا در کرمان، ۶ روستا در خراسان جنوبی، ۲ روستا در سیستان و بلوچستان، ۲ روستا در آذربایجان شرقی، ۲ روستا در مرکزی، ۲ روستا در خوزستان، ۲ روستا در فارس، ۲ روستا در هرمزگان، ۱ روستا در خراسان رضوی، ۱ روستا در قزوین، ۱ روستا در چهارمحال و بختیاری و ۱ روستا در لرستان ارتباط تلفنی از طریق موبایل برقرار شد و در حال تلاش برای اتصال آن‌ها به اینترنت هستیم. در این ۴۰ روستا حدود ۵ هزار نفر زندگی می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.