سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 25, 2022
17:44 سه شنبه، 3ام آبانماه 1401
کد خبر: 139753

حمایت تمام‌قد مدیرعامل اینتل از تحریم صنعت تراشه چین: «اجتناب‌ناپذیر بود»

مدیرعامل اینتل در گفت‌و‌گو با وال‌استریت ژورنال از «اجتناب‌ناپذیربودن» تحریم صنعت تراشه‌ی چین و «جایگاه متزلزل» تایوان در زنجیره‌ی تأمین تراشه سخن گفت.
پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، می‌گوید محدودیت‌هایی که دولت ایالات متحده در هفته‌های اخیر برای صنعت تراشه‌ی چین ایجاد کرده «اجتناب‌ناپذیر بود» چون آمریکا با تمام توان در تلاش است رهبری تکنولوژیکی خود را حفظ کند تا از رقابت با چین سربلند بیرون بیاید.
 
گلسینگر در جریان مصاحبه با رسانه‌ی وال‌استریت ژورنال در رویداد Tech Live 2022 اعلام کرد محدودیت‌های آمریکا که به موجب آن، شرکت‌ها باید برای صادرات یک‌سری تراشه‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی و تراشه‌های کلاس ابرکامپیوتر مجوز رسمی دریافت کنند، بخشی از تغییرات جدید‌ی‌اند که در زنجیره‌ی تأمین صنعت تراشه اعمال می‌شوند.
 
مدیرعامل اینتل می‌گوید: :«من این محدودیت‌ها را از لحاظ ژئوپلیتیکی، اجتناب‌ناپذیر می‌دانستم. به همین دلیل است که توازن مجدد زنجیره‌های تأمین، بسیار حیاتی است.»
 
اظهارات جدید پت گلسینگر در حالی مطرح می‌شود که کنگره‌ی ایالات متحده با لابی‌گری عمومی تلاش زیادی کرد قانون خبرساز Chips and Science تصویب و توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور، امضاء شود. این قانون تقریباً ۵۳ میلیارد دلار بودجه برای تحقیق‌و‌توسعه و همچنین احداث و گسترش کارخانه‌های تراشه‌سازی آمریکا در نظر می‌گیرد. گلسیگر از حامیان اصلی این قانون است. کارشناسان می‌گویند بخش عظیمی از بودجه‌ی ۵۳ میلیارد دلاری دراختیار اینتل قرار می‌گیرد.
 
اینتل در دوران مدیریت پت گلسینگر برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای برای گسترش خطوط تولید خود تدوین کرده است. این شرکت گفته با بودجه‌ای ۱۰۰ میلیارد دلاری کارخانه‌های جدیدی در ایالت اوهایو آمریکا، آلمان و مناطق دیگر احداث می‌کند.
 
مدیرعامل اینتل: در دهه‌های آینده کشورهای میزبان کارخانه‌ی تراشه‌سازی مهم‌تر از کشورهای نفت‌خیز خواهند بود
گلسینگر در گفت‌و‌گو با وال‌استریت ژورنال اعلام کرد: «در پنج دهه‌ی اخیر مناطقی که ذخایر نفت داشتند از نظر ژئوپلیتیکی پراهمیت بودند، اما در پنج دهه‌ی آینده مناطقی که کارخانه‌ی تراشه‌سازی در خود جای می‌دهند مهم‌تر خواهند بود.»
 
مدیرعامل اینتل می‌گوید برنامه‌ی اصلی این است که حجم تولید تراشه در کشورهای غربی افزایش یابد و تا پایان دهه‌ی جاری میلادی سهم آسیا از صنعت تراشه از ۸۰ درصد به ۵۰ درصد افت کند. ایالات متحده ۳۰ درصد و اروپا ۲۰ درصد از سهم صنعت تراشه را به خود اختصاص خواهند داد: «اگر چنین اتفاقی بیفتد، همه‌ی ما حس بسیار خوبی خواهیم داشت.»
 
اینتل روز گذشته اتحادیه‌ی جدیدی به راه انداخت تا به‌طور ویژه از ساخت تراشه‌های مدرن مرتبط به امنیت ملی در خاک ایالات متحده حمایت کند. رقابت آمریکا با چین در سال‌های اخیر شدیدتر از قبل شده و به همین دلیل دولت ایالات متحده و صنعت دفاعی این کشور بارها تأکید کرده‌اند که تراشه‌های موردنیاز باید در خاک آمریکا ساخته شود.
 
حمایت پت گلسینگر از تحریم‌ صنعت تراشه‌ی چین در حالی انجام می‌شود که اینتل بخش مهمی از درآمدهایش را ازطریق بازار چین کسب می‌کند. اینتل نه‌تنها مشتریان زیادی در چین دارد، بلکه ازطریق کارخانه‌هایی که در این کشور فعالند تعداد زیادی تراشه می‌سازد.
 
اینتل در کارخانه‌ای در شمال شرقی چین مشغول ساخت تراشه‌ی حافظه است، اما گفته که قصد دارد خط تولید آن کارخانه را به شرکت کره‌ای اس‌کی هاینیکس بدهد. فروش محصولات تیم آبی در بازار چین در سال گذشته به ۲۱ میلیارد دلار رسید. در همین حین بسیاری از تولیدکنندگان چینی که از اینتل تراشه می‌خرند، محصولات‌شان (نظیر لپ تاپ و کامپیوترهای دسکتاپ) را در سایر کشورها به فروش می‌رسانند.
 
به گزارش سی‌نت، مدیرعامل اینتل در گفت‌و‌گوی جدیدش به نقش پررنگی که تایوان در زنجیره‌ی تأمین جهانی تراشه دارد اشاره کرد و گفت حتی متخصصان تایوانی نیز عقیده دارند که این زنجیره‌ی تأمین باید متعادل‌تر شود. گلسینگر می‌گوید تایوان در صنعت فناوری «جایگاهی متزلزل» دارد.
 
اظهارات گلسینگر درباره‌ی جایگاه تایوان از تنش‌های اخیر چین با این کشور نشئت می‌گیرد، تنش‌هایی که ایالات متحده را نیز به‌شدت نگران کرده است. چین در صورت حمله‌ی نظامی به تایوان و دراختیار گرفتن صنعت تراشه‌ی این کشور می‌تواند یک‌شبه پیشرفت عظیمی تجربه کند.
 
TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا، در تایوان واقع شده است. این شرکت مشتریان بزرگی مثل اپل و انویدیا و تسلا دارد و دراختیار گرفتن کنترل TSMC توسط چین می‌تواند برای آمریکایی‌ها گران تمام شود. حتی خود اینتل نیز با TSMC همکاری می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.