فناوری اطلاعات

October 26, 2022
11:04 چهارشنبه، 4ام آبانماه 1401
کد خبر: 139775

گوگل و مایکروسافت کم آوردند!

فروش آلفابت و مایکروسافت، کاهش چشمگیری پیدا کرد و به نگرانی‌ها نسبت به کندی شدید اقتصاد، افزود.
 
آلفابت که مالک گوگل و یوتیوب است، اعلام کرد فروش این شرکت تحت تاثیر کاهش بودجه تبلیغاتی شرکت‌ها، تنها شش درصد در مدت سه ماه تا سپتامبر رشد کرده و به ۶۹ میلیارد دلار رسیده است که ضعیف‌ترین رشد سه ماهه این غول فناوری آمریکایی در حدود یک دهه گذشته را منعکس می کند.
 
مایکروسافت هم اعلام کرد تقاضا برای رایانه‌ها و فناوری دیگر این شرکت، ضعیف شده است. فروش مایکروسافت به میزان ۱۱ درصد رشد کرد و به ۵۰.۱ میلیارد دلار رسید که ضعیف‌ترین رشد درآمد در پنج سال گذشته بود.
 
با افزایش هزینه و افزایش نرخهای بهره که نگرانیها نسبت به وقوع رکود جهانی را برانگیخته است، مصرف کنندگان و شرکتهای سراسر جهان، هزینه‌هایشان را کاهش داده‌اند.
 
دلار قوی‌تر هم به شرکتهای آمریکایی چند ملیتی آسیب زده و فروش محصولات آنها در خارج را گران‌تر کرده است.
 
سود آلفابت در سه ماهه سوم، حدود ۳۰ درصد کاهش یافت و به ۱۳.۹ میلیارد دلار رسید. درآمد یوتیوب برای نخستین بار از زمان آغاز انتشار عمومی عملکرد مالی این شرکت، کاهش پیدا کرد. رشد فروش در این شرکت به مدت پنج سه ماهه متوالی، آهسته شده است.
 
سوندار پیچای، مدیرعامل آلفابت اظهار کرد: آلفابت تمرکز و واکنش پذیری به فضای اقتصادی را دقیق‌تر کرده است.
 
اِولین میچل، تحلیلگر ارشد شرکت اینسایدر اینتلیجنس گفت: ‌وقتی کسب و کار گوگل تلو تلو می‌خورد، نشانه بدی برای تبلیغات دیجیتالی در سطح گسترده است. وب سایت اصلی گوگل در گذشته نسبت به رکود هزینه تبلیغات، در مقایسه با پلتفرم‌های شبکه اجتماعی مانند فیس بوک و اسنپ، انعطاف پذیری بیشتری داشت.
 
این سه ماهه مایوس کننده برای گوگل، نشان دهنده شرایط دشواری پیش روی تبلیغات دیجیتالی در صورت ادامه وخامت شرایط بازار است.
 
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در ماه‌های گذشته به تعدیل موقعیت‌های شغلی مبادرت کرده است. مایکروسافت اعلام کرده که انتظار دارد تقاضا برای رایانه شخصی و فناوری رایانش ابری امسال که شرکت‌ها، هزینه‌هایشان را کاهش می دهند، همچنان افول کند. فروش کسب و کار بازی ویدئویی ایکس باکس هم کساد شده است.
 
شرکتهای بزرگ فناوری در دوران پاندمی که مصرف کنندگان در قرنطینه بودند و کارمندان به فناوری آنها اتکای بیشتری پیدا کردند، شاهد جهش فروش و درآمد بودند اما اقبال این حوزه در فضای اقتصادی اخیر، تیره گشته است. آلفابت در ماه‌های اخیر اعلام کرده است روند استخدام را آهسته می کند در حالی که مایکروسافت، شماری از کارمندانش را اخراج کرده است.
 
بسیاری از شرکتهای فناوری از جمله نتفلیکس و توییتر تصمیم گرفته اند روند استخدام را آهسته کرده یا کارمندانشان را اخراج کنند. بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، ارزش سهام آلفابت و مایکروسافت پس از اعلام عملکرد مالی ضعیف آنها به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.