لبه تکنولوژی

October 26, 2022
15:05 چهارشنبه، 4ام آبانماه 1401
کد خبر: 139791

تصویر جدید “جیمز وب” از تولد ستارگان

تصویر جدید منتشر شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب، شکل‌گیری ستاره‌های پنهان را در دو کهکشان در حال برخورد نشان می‌دهد.
 
به گزارش اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب از برخورد دو کهکشان عکاسی کرد که باعث نمایان شدن شکل‌گیری گروهی از ستاره‌ها شد که برای سایر تلسکوپ‌ها نامرئی بودند.
 
موج تشکیل ستاره‌ها از برخورد دو کهکشان با نام مشترک "IC ۱۶۲۳" آغاز شده است. دانشمندان می‌گویند که این دو کهکشان در حال ادغام با سرعتی ۲۰ برابر سریع‌تر از کهکشان راه‌شیری در حال ایجاد ستاره هستند.
 
این برخورد کهکشانی پیش از این توسط تلسکوپ‌های دیگر، از جمله تلسکوپ فضایی هابل که برای تشخیص نور مرئی برای چشم انسان طراحی شده است، مشاهده شده بود. اما از آنجایی که کهکشان "IC ۱۶۲۳" پشت یک سپر ضخیم از غبار پنهان شده است، اخترشناسان قادر نبودند به اعماق این کهکشان‌ها نگاهی بیاندازند تا ستاره‌های در حال شکل‌گیری را ببینند.
 
تلسکوپ فضایی جیمز وب، با رصد خود در طیف مادون قرمز به راحتی در غبار نفوذ کرد و مرکز درخشانی را آشکار کرد که به شدت نور مادون قرمز یا همان گرما منتشر می‌کرد. انسان قادر به نگاه کردن به طیف مادون قرمز با چشم غیر مسلح نیست اما این طیف را به صورت گرما احساس می‌کند.
 
62411372.jpg
تصویر هابل از کهکشان IC ۱۶۲۳
 
هنگامی که تصویر جدید وب با تصویر قبلی هابل مقایسه شد، آنچه وب ثبت کرده بود یک لایه کاملاً جدید را در ساختار کهکشان‌های در حال ادغام، نشان می‌داد که به عنوان توده‌ای مرکزی از مواد قرمز و نارنجی روشن در تصویر دیده می‌شوند.
 
دو کهکشانی که در این تصویر قرار دارند در فاصله ۲۷۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی نهنگ(Cetus) قرار گرفته‌اند. اخترشناسان بر این باورند که این ادغام ممکن است یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم نیز تولید کند، که در این تصویر قابل مشاهده نیست.
 
این تصویر از ترکیب داده‌های ثبت شده توسط سه ابزار از چهار ابزار وب یعنی ابزار مادون قرمز میانی(MIRI) و دوربین فروسرخ نزدیک(NIRCam) و طیف‌سنج مادون قرمز نزدیک(NIRSpec) استفاده شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.