لبه تکنولوژی

October 30, 2022
13:55 یکشنبه، 8ام آبانماه 1401
کد خبر: 139837

ربات شیارزن چاههای عمیق برای مقابله با خشکسالی ساخته شد

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت ربات شیارزن چاههای عمیق برای آبدهی بیشتر شدند.
ابوالفضل حسنی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این شرکت دانش بنیان ۱۰ سال است که در پارک فناوری پردیس مستقر است و در حوزه طراحی ساخت انواع ربات بازرسی و عملیاتی چاه ها فعالیت می کند.
 
وی با بیان اینکه ما توانستیم دوربینهای ویدئومتری برای چاه های عمیق در حوزه اب و فاضلاب را طراحی کنیم، گفت: این اقدام به نوعی آندوسکوپی صنعتی محسوب می شود و برای بررسی عیوب چاههای عمیق بکار می رود.
 
مدیرعامل شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: اما در ادامه بر اساس نیاز پیمانکاران حوزه آب و فاضلاب در صدد برآمدیم تا ربات هایی تحت عنوان شیارزن های چاه های عمیق طراحی کنیم؛ این شیارزن ها در چاه هایی که به مرور دچار رسوب می شوند مورد استفاده قرار می گیرند.
 
وی ادامه داد: در واقع برای تحت تاثیر قرار دادن چاه برای آبدهی بیشتر از این ربات شیارزن استفاده می شود زیرا با شیارهایی که به چاه وارد می کند می تواند آب را از جداره چاه به بیرون از دیواره منتقل می کند و همین باعث افزایش آب چاه می شود.
 
حسنی با تاکید بر اینکه در کشور ما که خشک هستیم عملا بیشتر چالش آبی داریم و استفاده از چنین روش هایی می تواند کاربردی باشد، گفت: چاه های کشور ما نسبت به سایر چاه های دنیا عمیق ترند و قاعدتا مشکلات بیشتری هم دارند؛ چنین شرایطی باعث شده که به فکر ساخت این دستگاهی باشیم.
 
وی با بیان اینکه هنوز نمونه خارجی این ربات شیارزن چاههای عمیق ساخته نشده گفت: اما روشهایی برای افزایش آب چاه وجود دارد که تا عمق نهایتا ۲۰۰-۲۵۰ متر می توانند این اقدام را انجام دهند اما این شیارزن تا ۵۰۰ متر میتواند به عمق چاه وارد شود و محدودیتی ندارد.
 
به گفته حسنی، این ربات به روشی هیدرولیکی شیارها را در چاه ایجاد می کند به همین دلیل می تواند تا عمق بالاتری پیش رود.
 
مدیر این شرکت خاطر نشان کرد: این یک تجهیز رباتیک است که در حال حاضر در اختیار پیمانکاران حوزه آب و فاضلاب قرار گرفته اما امکان بهره مندی از آن در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و … نیز وجود دارد.
 
وی تاکید کرد: در ابتدا برنامه ما در این شرکت تامین نیاز کشور از این دستگاه صنعتی است که پیش بینی شده هر استان به ۳-۵ ربات شیارزن نیاز دارد و سپس برنامه داریم به کشورهای اطراف که با مشکل آب درگیر هستند صادر کنیم.
 
وی اضافه کرد: این ربات می تواند به طول ۸ تا ۱۰ سانتیمتر و عرض ۲ تا ۵ میلیمتر در چاه ایجاد شیار کند؛ این دستگاه مجهز به نگهدارنده خود تنظیم متناسب با قطر چاه بوده و قابل تجهیز به دوربین است. این ربات بدون ایجاد تنش در جداره، قابل تجهیز وینچ به قرقره سیم بکسل است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.