تلفن همراه

گوشی

October 31, 2022
9:00 دوشنبه، 9ام آبانماه 1401
کد خبر: 139858

هرآنچه از سری وان پلاس 11 انتظار داریم

در این مقاله، هرآنچه از گوشی پرچم‌دار وان‌پلاس ۱۱ پرو و مدل رده‌پایین‌تر آن یعنی وان‌پلاس 11R می‌دانیم، جمع‌آوری و انتظارتمان از این محصول را مرور کرده‌ایم.
وان‌پلاس قبلاً برنامه‌ی منظمی برای معرفی و عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند خود داشت. این شرکت نیمه‌ی اول هرسال گوشی جدیدی معرفی می‌کرد و سپس مدل ارتقایافته‌ی آن با سرنام T در نیمه‌ی دوم سال عرضه می‌شد. بااین‌حال، اکنون شرایط کمی تغییر کرده است. به‌عنوان مثال، انتظار می‌رود سال ۲۰۲۳ این شرکت فقط یک گوشی پرچم‌دار از سری پرو به‌ نام وان‌پلاس ۱۱ پرو رونمایی کند؛ زیرا از زمان معرفی وان‌پلاس ۷ پرو در سال ۲۰۱۹، هر‌سال فقط یک مدل از این سری به بازار عرضه شده است.
 
صرف‌نظر از سری محصولات دیگر وان‌پلاس، گوشی پرچم‌دار وان‌پلاس ۱۱ پرو می‌تواند به یکی از بهترین گوشی‌هایی این برند تبدیل شود. اکنون سؤال این است که چه انتظاراتی از این محصول می‌توانیم داشته باشیم؟ در این مقاله به این سؤال جواب خواهیم داد و به فهرستی از قابلیت‌ها و مشخصاتی اشاره خواهیم کرد که امیدواریم وان‌پلاس در پرچم‌دار سال آینده‌اش ارائه دهد.
 
آیا وان‌پلاس ۱۱ پرو معرفی خواهد شد؟
همان‌طورکه اشاره کردیم، درحال‌حاضر وان‌پلاس محصولات مختلفی تولید می‌کند که هرکدام هدف خاصی دنبال می‌کنند. به‌عنوان مثال، سری R و RT این شرکت فقط در نواحی خاصی از جهان عرضه می‌شوند و در سال ۲۰۲۲، مدل استاندارد گوشی پرچم‌دار جدید این برند درکنار وان‌پلاس ۱۰ پرو معرفی نشد.
 
اگر بخواهیم گذشته‌ی وان‌پلاس را مدنظر قرار دهیم، منطقی است که انتظار داشته باشیم وان‌پلاس ۱۱ پرو در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۳ معرفی شود. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد این شرکت پس از ادغام با اوپو، هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است؛ بنابراین، امکان دارد استراتژی‌های خود را در سال آینده کاملاً تغییر دهد.تا این‌ لحظه، عرضه‌ی پرچم‌دار ۲۰۲۳ وان‌پلاس با نام وان‌پلاس ۱۱ پرو تأیید نشده است.
 
تاریخ معرفی وان‌پلاس ۱۱ پرو
ابتدا بهتر است نگاهی به تاریخ معرفی مدل‌های قبلی پرچم‌داران وان‌پلاس بیندازیم:
 
وان‌پلاس ۸ و وان‌پلاس ۸ پرو در ۱۴ آوریل ۲۰۲۰
وان‌پلاس ۹ و وان‌پلاس ۹ پرو و وان‌پلاس 9R در ۲۳ مارس ۲۰۲۱
وان‌پلاس ۱۰ پرو (چین) در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۲
وان‌پلاس ۱۰ پرو (جهانی) در ۳۱ مارس ۲۰۲۲
 
وان‌پلاس هرسال گوشی پرچم‌دار خود را ماه مارس یا آوریل معرفی کرده است؛ اما این شرکت در سال جاری میلادی وان‌پلاس ۱۰ پرو را خیلی زودتر و در ماه ژانویه معرفی کرد. این برند گوشی مذکور را ابتدا برای بازار چین رونمایی و سپس در ماه مارس نسخه‌ی جهانی آن را معرفی کرد.
 
به‌احتمال زیاد در سال ۲۰۲۳ نیز، همین روند تکرار خواهد شد. می‌توان انتظار داشت وان‌پلاس ۱۱ پرو در ژانویه‌ی ۲۰۲۳ ابتدا برای بازار چین معرفی شود و پس‌از‌آن در ماه مارس یا آوریل، شاهد عرضه‌ی جهانی آن باشیم.
 
مشخصات و ویژگی‌های احتمالی وان‌پلاس ۱۱ پرو
معمولاً انتظار می‌رود شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند قابلیت‌های مدل‌های فعلی خود را حفظ کنند و در نسل بعدی آن‌ها را گسترش دهند. بااین‌حال، وان‌پلاس برخی از قابلیت‌های وان‌پلاس ۹ پرو را از وان‌پلاس ۱۰ پرو حذف کرد؛ ازاین‌رو، اگر در نسل بعدی پرچم‌دار این شرکت بازهم شاهد کاهش امکانات آن درمقایسه‌با مدل کنونی باشیم، چندان جای تعجب نخواهد بود.
 
طراحی وان‌پلاس ۱۱ پرو
سبک طراحی وان‌پلاس با معرفی سری وان‌پلاس ۹ درمقایسه‌با مدل‌های قبلی این محصول کمی تغییر یافت و سپس با رونمایی وان‌پلاس ۱۰ پرو، بار‌دیگر شاهد تغییرات فراوانی در طراحی این محصول بودیم. انتظار می‌رود وان‌پلاس ۱۱ پرو نیز با طراحی جدید روانه‌ی بازار شود و این شرکت از سبک طراحی سری ۱۰ خود در نسل بعدی پرچم‌دارش بهره ببرد. به‌هرحال در ماه‌های آینده، احتمالاً رندرهایی از وان‌پلاس ۱۱ پرو دردسترس قرار خواهد گرفت که با دیدن آن‌ها، بهتر می‌توان درباره‌ی طراحی این محصول نظر داد.
 
وان‌پلاس اخیراً تأکید زیادی بر همکاری با Hasselblad کرده است و به‌احتمال زیاد بار‌دیگر لوگو این برند در پشت وان‌پلاس ۱۱ پرو حک خواهد شد. گفتنی است همکاری این شرکت چینی با Hasselblad با معرفی سری وان‌پلاس ۹ در سال ۲۰۲۱ آغاز شد.
 
یکی دیگر از عناصر طراحی که احتمالاً وان‌پلاس در نسل بعدی گوشی‌ پرچم‌دار خود از آن بهره خواهد گرفت، استفاده از نوار لغزنده‌ی هشدار است. شایعات نشان می‌دهد این شرکت می‌تواند دکمه‌ی اشاره‌شده را از همه‌ی مدل‌ها به‌جز سری پرو حذف کند.
 
اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، احتمالاً وان‌پلاس ۱۱ پرو همچنان با دکمه‌ی مخصوص هشدار معرفی خواهد شد؛ زیرا قابلیت یادشده یکی از مشخصات محبوب‌ گوشی‌های پرچم‌دار وان‌پلاس میان کاربران است.
 
باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که دستگاه‌های پریمیوم وان‌پلاس همیشه از نمایشگرهای بزرگ با لبه‌های خمیده بهره برده‌اند؛ به‌همین‌دلیل، منطقی است که انتظار داشته باشیم این روند در وان‌پلاس ۱۱ پرو نیز ادامه یابد.
 
سایر ویژگی‌های احتمالی وان‌پلاس ۱۱ پرو
برای پیش‌بینی مشخصات و امکانات وان‌پلاس ۱۱ پرو، می‌توان نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های وان‌پلاس ۱۰ پرو انداخت. بر همین اساس، پرچم‌دار آینده‌ی وان‌پلاس احتمالاً از دوربین پشتی سه‌گانه بهره خواهد برد. علاوه‌براین، انتظار می‌رود این گوشی از شارژ بسیار سریع ۱۰۰ وات یا حتی سریع‌تر پشتیبانی کند. این دستگاه احتمالاً به یکی از نمایشگرهای باکیفیت‌ و جدیدترین نسل پردازنده‌های سری اسنپدراگون کوالکام مجهز خواهد شد.
 
اگر دوربین برایتان اهمیت زیادی دارد، احتمالاً نباید چندان روی وان‌پلاس ۱۱ پرو حساب باز کنید؛ زیرا تجربه نشان داده است این شرکت در‌زمینه‌ی دوربین هرگز با برترین مدل‌های بازار نتوانسته رقابت کند. درعوض، می‌توانید انتظار سخت‌افزار قدرتمندی داشته باشید که با بیشتر گوشی‌های پریمیوم بازار مطابقت خواهد داشت.
 
علاوه‌براین، مدل آنلاک این دستگاه احتمالاً گواهی IP (مقاومت دربرابر آب و گردوغبار) رسمی نخواهد داشت؛ زیرا این برند در سال‌های گذشته اهمیتی به این ویژگی نداده است. براساس آنچه در پرچم‌داران اخیر وان‌پلاس دیده‌ایم، نباید انتظار داشت که وان‌پلاس ۱۱ پرو از درگاه microSD یا جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون پشتیبانی کند.
 
قیمت وان‌پلاس ۱۱ پرو
باردیگر بهتر است نگاهی به قیمت مدل‌های قبلی وان‌پلاس بیندازیم:
 
وان‌پلاس ۸ پرو ۸۹۹ دلار
وان‌پلاس ۹ پرو ۹۶۹ دلار
وان‌پلاس ۱۰ پرو ۸۹۹ دلار
قیمت وان‌پلاس ۱۱ پرو تا حد زیادی به این بستگی دارد که وان‌پلاس چه امکانات و قابلیت‌هایی در این محصول ارائه خواهد داد. اگر این محصول بخواهد با برترین‌های بازار پریمیوم ازجمله گلکسی S22 اولترا سامسونگ و آیفون ۱۴ پرومکس اپل رقابت کند، احتمالاً باید انتظار قیمت بیش از ۱,۰۰۰ دلار را داشته باشیم. اگر این برند بخواهد با گوشی‌هایی مثل پیکسل ۷ پرو گوگل و آیفون ۱۴ پرو رقابت کند، احتمالاً با قیمتی در‌حدود ۸۹۹ دلار عرضه خواهد کرد.
 
بدین‌ترتیب، پیش‌بینی می‌شود وان‌پلاس ۱۱ پرو همچنان به برچسب قیمتی ارزان‌تر از ۹۰۰ دلار پایبند باشد. این شرکت تلاش می‌کند با گوشی‌های گران‌تر از ۱,۰۰۰ دلار رقابت کند؛ به‌همین‌دلیل، می‌توان پیش‌بینی کرد پرچم‌دار بعدی آن با قیمت مشابه وان‌پلاس ۱۰ پرو یا حتی کمتر به بازار عرضه شود.
 
احتمال معرفی مدل‌های دیگر سری وان‌پلاس ۱۱ در کنار مدل پرو
شایعات اخیر حاکی از آن است که وان‌پلاس درحال آماده‌سازی دستگاه دیگری به نام وان‌پلاس 11R است. افشاگران نام‌آشنا OnLeaks و MySmartPrice مشخصات این گوشی را به‌اشتراک گذاشته‌اند. براساس اطلاعات این دو منبع، گوشی مذکور احتمالاً به صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچی Full HD پلاس AMOLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز خواهد شد که در این‌صورت مشخصات نمایشگر آن با وان‌پلاس 10R یکسان خواهد بود.
 
متأسفانه شنید‌ه‌ها حاکی از آن است که وان‌پلاس 11R از تراشه‌ی موردانتظار کوالکام یعنی Snapdragon 8 Gen 2 بهره نخواهد برد. به‌گفته‌ی برخی افشاگران خبرهای فناوری، این محصول از سیستم-روی-چیپ Snapdragon 8+ Gen 1 استفاده خواهد کرد. به‌هرحال، این تراشه نسبت به Dimensity 8100 Max یک تغییر مثبت محسوب می‌شود.
 
از دیگر مشخصات موردانتظار وان‌پلاس 11R می‌توان به رم ۸ تا ۱۶ گیگابایت و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ تا ۲۵۶ گیگابایتی آن اشاره کرد. علاوه‌براین گفته می‌شود این گوشی هوشمند از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی بهره خواهد برد. به‌نظر می‌رسد این دستگاه به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز خواهد شد و از فناوری شارژ فوق‌سریع ۱۰۰ واتی SuperVOOC نیز پشتیبانی خواهد کرد.
 
انتظارات از وان‌پلاس ۱۱ پرو
آنچه گفتیم، قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی بود که می‌توان از وان‌پلاس ۱۱ پرو انتظار داشت. در این‌ بخش، آنچه واقعاً دوست داریم در این گوشی ارائه شود، مرور خواهیم کرد. ناگفته نماند هیچ دلیل و مدرک خاصی برای ارائه‌ی این مشخصات و ویژگی‌ها در پرچم‌دار بعدی وان‌پلاس وجود ندارد و فقط امیدواریم این شرکت در ساخت وان پلاس ۱۱ پرو آن‌ها را مدنظر قرار دهد.
 
سخت‌افزار دوربین بهتر
یکی از ویژگی‌های ناامیدکننده وان‌پلاس ۱۰ پرو، استفاده از سخت‌افزار دوربین ضعیف‌تر از وان‌پلاس ۹ پرو بود. به‌طور خاص، کیفیت دوربین التراوید این گوشی از نسل قبلی‌اش بسیار ضعیف‌تر است.
 
امیدواریم سخت‌افزار دوربین وان‌پلاس ۱۱ پرو درمقایسه‌با وان‌پلاس ۱۰ پرو تغییر چشمگیری کند. همچنین، انتظار داریم روش ثبت تصاویر فوق‌عریض که در وان‌پلاس ۱۰ پرو ارائه شده، در نسل بعدی این گوشی کنار گذاشته شود.
 
معرفی همه‌ی مدل‌های وان‌پلاس ۱۱ پرو به‌طور هم‌زمان
مشتریان در ایالات متحده می‌توانند وان‌پلاس ۱۰ پرو را از آوریل ۲۰۲۲ تهیه کنند. این گوشی ابتدا فقط در نسخه‌ی مجهز به ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی عرضه شد. البته در برخی از کشورها نسخه‌ی مجهز به ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی این گوشی نیز روانه‌ی بازار شد، اما این نسخه در زمان آغاز عرضه، روانه‌ی بازار ایالات متحده نشد.
 
بااین‌حال، وان‌پلاس ماه ژوئن نسخه‌ی مجهز به ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی وان‌پلاس ۱۰ پرو را نیز ارائه داد. این شرکت قبلاً قصد داشت فقط نسخه‌ی مجهز به ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی پرچم‌دار کنونی خود را در آمریکا عرضه کند؛ اما ظاهراً نظرش تغییر کرد و نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی نیز دردسترس کاربران ایالات متحده قرار گرفت. امیدواریم همه‌ی نسخه‌های وان‌پلاس ۱۱ پرو در سال ۲۰۲۳ در همه‌ی مناطق جهان هم‌زمان عرضه شوند.
 
گواهی رسمی IP و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری منظم‌تر
وان‌پلاس ۸ پرو اولین گوشی وان‌پلاس بود که با گواهی رسمی IP روانه‌ی بازار شد. وان‌پلاس ۹ پرو نیز همین روند را دنبال کرد. این شرکت قبلاً ازنظر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری نیز یکی از بهترین برندها بود؛ اما فرایند انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری برای محصولاتش به‌تازگی کندتر شده است و حتی گاهی به‌روزرسانی‌های ارائه‌شده کاملاً ناپایدار هستند.
 
وان‌پلاس وعده داده بود پس از ادغام با اوپو، مشکل به‌روزرسانی‌ها را برطرف کند؛ اما درباره‌ی وان‌پلاس ۱۰ پرو با OxygenOS 12 همچنان تغییری در این روند دیده نمی‌شود. می‌توان امیداور بود که این شرکت با عرضه‌ی وان‌پلاس ۱۱ پرو، بار‌دیگر به تعهدات پشتیبانی نرم‌افزاری‌اش عمل کند؛ به‌خصوص اگر قصد داشته باشد با شرکت‌های بزرگی مثل سامسونگ و گوگل و اپل رقابت کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.