لبه تکنولوژی

October 31, 2022
11:21 دوشنبه، 9ام آبانماه 1401
کد خبر: 139882

نیروی دریایی آلمان برای اولین بار دفاع در برابر پهپادها با سلاح لیزری را آزمایش کرد

این سامانه سلاح لیزری با همکاری دو شرکت Rheinmetall و MBDA Deutschland ساخته و آزمایش شده است.
 
شرکت تولیدکننده اتومبیل و تجهیزات نظامی Rheinmetall Waffe Munition در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که برای اولین بار توانسته یک سلاح لیزری را در نیروی دریایی آلمان آزمایش کند. این آزمایش در تابستان امسال رخ داده و ناوچه Sachsen موفق شده با پهپادها در فاصله‌های نزدیک مقابله کند.
 
سیستم سلاح لیزری آلمان توسط کمیته‌ای موسوم به ARGE توسعه یافته که شامل MBDA Deutschland و Rheinmetall Waffe Munition می‌شود. «دنیل گروبر»، مدیر پروژه MBDA Deutschland و دکتر «مارکوس جونگ»، مدیر توسعه سلاح‌های لیزری در Rheinmetall که در حین این آزمایش در محل حاضر بوده‌اند، می‌گویند این رخداد تاریخی لحظه‌ای ویژه بوده چون این تیم توانسته تمام قابلیت‌های سیستم خود را به نمایش بگذارد.
 
گروبر می‌گوید: «همکاری قوی میان دو شریک حاضر در کمیته ARGE نقش مهمی را در پیاده‌سازی یک سیستم لیزری کاربردی و پرقدرت در این ناوچه ایفا کرد.» او مدعی است که آن‌ها در این پروژه با تیم فرماندهی Sachsen هم رابطه نزدیکی داشتند و حالا می‌توانند در پروژه‌های بعدی از نظرات آن‌ها بهره‌مند شوند.
 
سلاح لیزری آلمان هنوز باید بیشتر آزمایش شود
دکتر «توماس بائوم‌گارتل»، مدیر پروژه Rheinmetall می‌گوید: «اجزای اساسی این سیستم آزمایشی واقعا پیشرفته هستند. این سیستم به دنبال سال‌ها تحقیق در هر دو شرکت حاضر در این پروژه به دست آمده است. خیلی از قطعات این سیستم به‌طور خاص برای همین پروژه ساخته و برای اولین بار به این شکل ترکیب شده‌اند.»
 
حالا گفته شده که با توجه به موفقیت در آزمایش این سلاح، می‌توانیم منتظر تجهیزات بیشتری در این زمینه برای صنایع دفاعی آلمان باشیم. Rheinmetall در نظر دارد که تا اواسط سال 2023 به آزمایش سلاح‌های لیزری پرانرژی ادامه دهد. در آزمایش‌های بعدی از سناریوهای متفاوتی استفاده خواهد شد تا توانایی‌های این سیستم به چالش کشیده شود.
 
در نهایت، از همه این اطلاعات برای بهینه‌سازی این سیستم استفاده می‌شود تا یک سلاح لیزری کارآمد تولید و به کار گرفته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.