لبه تکنولوژی

October 31, 2022
13:20 دوشنبه، 9ام آبانماه 1401
کد خبر: 139885

فضاپیمای گالیله از کنار سیارک گاسپرا عبور کرد

گاسپرا اولین سیارکی بود که توسط یک فضاپیما مورد بازدید قرار میگرفت.
 
در ۲۹ اکتبر ۱۹۹۱، فضاپیمای گالیله از کنار سیارک گاسپرا در مسیر خود به سمت مشتری پرواز کرد. گاسپرا اولین سیارکی بود که توسط یک فضاپیما مورد بازدید قرار گرفت.
فضاپیمای گالیله با هدف مطالعه مشتری و چهار قمر بزرگ آن؛ اروپا، آیو، گانیمد و کالیستو در ۱۸ اکتبر ۱۹۸۹ با کمک شاتل فضایی آتلانتیس به فضا پرتاب شد.
 
فضاپیما در مسیر خود به‌سوی مشتری، با سیارک‌های گاسپرا و آیدا ملاقات کرد و تصاویر جالبی از آن‌ها به زمین ارسال کرد. گالیله در ادامه سفر خود علاوه بر ثبت تصاویر بی‌نظیر از برخورد دنباله‌دار شومیکر–لوی ۹ به جو مشتری، اطلاعات زیادی از قمرهای آن به‌دست آورد. عکس‌های گالیله از اقمار مشتری مشخص کرد که زیر سطح یخ‌زده اروپا می‌تواند اقیانوسی وجود داشته باشد و آیو نزدیک‌ترین قمر مشتری، کاملاً فعال و آتشفشانی است.
 
از آنجایی که پژوهشگران ناسا می‌ترسیدند گالیله حاوی باکتری‌های زمینی باشد و حیات در قمرهای مشتری را تهدید کند، آن را به‌سوی سیاره هدایت کردند. فضاپیما با برخورد به جو این سیاره آتش گرفت تا به ۱۴ سال ماموریت خود در فضا پایان دهد.
 
گالیله طی ۱۴ سال ماموریتش، ۳۴ بار دور بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی گردش کرد.
 
گاسپرا (سیارک ۹۵۱)
سیارک 951، توسط گریگوری نیکولایویچ نوجمین در سال ۱۹۱۶ کشف شد. گاسپرا فقط یک سیارک کوچک دیگر بود که بسیار نزدیک به لبه داخلی کمربند سیارک‌ها می‌چرخید. تا زمانی که مسیر فضاپیمای گالیله آن را به گاسپرا نزدیک نکرد، سیارک مورد توجه بسیار کمی قرار گرفت. به دنبال این اتفاق، ناظران در سراسر جهان این سیارک را به عنوان هدفی برای مطالعه در نظر گرفتند.
 
فضاپیمای گالیله از طریق کمربند سیارک‌ها در حال حرکت بود تا بالاخره در ۲۹ اکتبر ۱۹۹۱، به ۱۶۰۰ کیلومتری گاسپرا رسید. آنها با سرعت ۸ کیلومتر در ثانیه از کنار یکدیگر گذشتند تا این اولین باری باشد که یک فضاپیما از کنار یک سیارک عبور می‌کند.
 
گالیله چندین عکس از این سیارک گرفت و از ابزاری به نام طیف‌سنج نقشه‌برداری فروسرخ برای مطالعه ترکیب شیمیایی و سایر خواص فیزیکی آن استفاده کرد.
 
فضاپیما کشف کرد که گاسپرا شکلی نامنظم با ابعاد حدود ۲۰ × ۱۲ × ۱۱ کیلومتر دارد. سطح آن تقریباً ۲۰ درصد از نور خورشید را منعکس می‌کند و احتمالاً متشکل از سیلیکات‌های غنی از فلز و بلوک‌های خالص فلزی است.
 
تصاویر نشان داد که سیارک پوشیده از دهانه‌های کوچک است. این واقعیت که گاسپرا شکل نامنظمی دارد و فاقد هرگونه دهانه بزرگ است، نشان می‌داد که منشأ نسبتاً جدیدی دارد و به احتمال زیاد حاصل برخورد یک جسم بزرگتر است.
 
از آنجایی که گالیله برای دریافت اثر گرانش گاسپرا بسیار دور بود، قادر به تعیین جرم سیارک نشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.