تلفن همراه

فناوری

November 1, 2022
8:26 سه شنبه، 10ام آبانماه 1401
کد خبر: 139920

پورت USB C آیپد ۱۰ به خروجی ویدیو 4K با نرخ ۳۰ هرتز و سرعت انتقال‌داده USB 2.0 محدود شده است

اگرچه اپل از درگاه USB C در آیپد جدید ۴۴۹ دلاری خود استفاده کرده است، اما سرعت انتقال داده‌‌ی این پورت به استاندارد USB 2.0 محدود شده است که با سرعت انتقال داده‌ی درگاه لایتنینگ آیپد ۹ برابری می‌کند.
تبلت مقرون‌به‌صرفه‌ی جدید اپل موسوم به آیپد ۱۰ از درگاه USB C بهره می‌برد اما سرعت انتقال داده‌ی آن آهسته بوده و با درگاه لایتنینگ نسل قبلی این محصول یکسان است. این یعنی کاربران می‌توانند داده‌ها را ازطریق درگاه USB C آیپد ۱۰ اپل با سرعت ۴۸۰ مگابیت برثانیه انتقال دهند که حدود ۶۰ مگابایت برثانیه است. درحال‌حاضر جدیدترین نسل USB C مبتنی‌بر استاندارد USB 3.1 امکان انتقال اطلاعات با سرعت ۱۰ گیگابیت برثانیه (یا حدود ۱۲۵۰ مگابایت برثانیه) را فراهم می‌کند.
 
عملکرد USB-C در سایر آیپدها
درمقام مقایسه، درگاه USB C آیپد ایر M1 از سرعت انتقال داده تا ۱۰ گیگابیت برثانیه پشتیبانی می‌کند. پورت آیپد مینی مجهز به تراشه‌ی A15 Bionic نیز با سرعت ۵ گیگابیت برثانیه (حدود ۶۲۵ مگابایت برثانیه) کار می‌کند.
 
به‌نوشته‌ی iDownloadBlog، اپل اعلام نکرده که درگاه USB C آیپد ۱۰ به سرعت استاندارد USB 2.0 محدود شده است؛ این خبر اولین‌بار ازطرف دن سیفرت از ورج منتشر شد زیرا او همه‌ی مشخصات فنی نسل جدید آیپد مقرون‌به‌صرفه‌ی اپل را مورد بررسی قرار داده است.
 
نکته‌ی دیگر درمورد آیپد ۱۰ این است که خروجی ویدیو ازطریق درگاه USB C به وضوح 4K و نرخ ۳۰ هرتز یا 1080p و نرخ ۶۰ هرتز محدود شده است. این یعنی تبلت مورداشاره امکان خروجی ویدیو با وضوح 4K و نرخ ۶۰ هرتز را ندارد.
 
چرا درگاه USB C آیپد ۱۰ نسبت به سایر آیپدها کندتر است؟
پاسخ سؤال فوق احتمالاً به پردازنده‌ی آیپد ۱۰ مرتبط است. همه‌ی تراشه‌های اپل به‌طور یکسان ساخته نشده‌اند و به‌عنوان مثال M1 که در آیپدپروها مورداستفاده قرار گرفته است، از سرعت انتقال داده USB C 3.1 تا ۱۰ گیگابیت برثانیه پشتیبانی می‌کند؛ درحالی‌که آیپد ۱۰ با تراشه‌ی A14 Bionic روانه‌ی بازار شده است.
 
ازطرف دیگر، تراشه‌های M1 و M2 بیشتر روی آیپدپروها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و از تاندربولت ۳ برای انتقال داده با حداکثر سرعت ۴۰ گیگابیت برثانیه (یا حدود ۵ گیگابایت برثانیه) پشتیبانی می‌کنند.
 
آیا به‌روزرسانی نرم‌افزاری می‌تواند سرعت انتقال داده درگاه آیپد ۱۰ را ارتقا دهد؟
پاسخ کوتاه به سؤال فوق، خیر است. برخی تراشه‌های اپل فقط از USB C پشتیبانی می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر با ورودی و خروجی تاندربولت نیز سازگار هستند.
 
آیپد درواقع کامپیوتری است که امکان تعویض پردازنده‌ی مرکزی، رم یا سایر قطعات آن مثل کامپیوترهای رومیزی یا لپ‌تاپ‌ها وجود ندارد و بنابراین باید با مشخصات فنی دستگاه خود کنار بیایید. به‌طور خلاصه، نباید انتظار داشته باشید که به‌روزرسانی‌های آینده‌ی iOS سرعت انتقال داد‌ه‌ها را ازطریق درگاه USB C آیپد ۱۰ ارتقا دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.