فناوری اطلاعات

November 1, 2022
8:48 سه شنبه، 10ام آبانماه 1401
کد خبر: 139926

باوجود هزینه‌های سرسام‌آور متا در توسعه متاورس، موفقیت آن نسبت به فناوری‌های محبوب، ناچیز است

اگرچه متا ۳۶ میلیارد دلار برای ساخت متاورس هزینه کرده است، اما این فناوری هنوز چیز زیادی برای ارائه ندارد؛ درحالی‌که فناوری‌هایی مثل آیفون، ایکس‌باکس و بلندگوهای آمازون اکو با هزینه‌های بسیار کم‌تر، مورد استقبال عمومی کاربران قرار گرفته‌اند.
متاورس احتمالاً پرهزینه‌ترین پروژه‌ی تاریخ فناوری است. براساس تجزیه‌وتحلیل‌های بیزنس‌اینسایدر از پرونده‌های مالی متا، این شرکت از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۳۶ میلیارد دلار به بخش Reality Labs خود تزریق کرده است.
 
Reality Labs بازوی واقعیت مجازی و متاورس غول رسانه‌های اجتماعی جهان است و همچنان سوددهی ندارد. این واحد در سه‌ماهه‌ی اخیر، با کسب درآمد ۲۸۵ میلیون‌دلاری، ضرر عملیاتی ۳٫۷ میلیار دلاری را ثبت کرد که نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته به نصف کاهش یافته است.
 
متا با انتشار گزارش مالی سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲، دومین سه‌ماهه‌ی متوالی را با درآمدزایی کم‌تر تجربه کرد؛ موضوعی که باعث شد برخی از سرمایه‌گذاران مضطرب از این شرکت درخواست کنند تا روی کسب‌وکارهای اصلی و قابل‌اعتمادتر خود ازجمله تبلیغات و سرویس‌های پولی، تمرکز کند. بااین‌حال، مارک زاکربرگ همچنان به سرمایه‌گذاری‌ میلیاردها دلار در رویای متاورس خود ادامه می‌دهد و استدلال می‌کند که این فناوری، آینده‌ی دنیای محاسبات است.
 
مدیرعامل متا می‌گوید این شرکت در یک دوره‌ی سه تا پنج‌ساله، سرمایه‌ی درخورتوجهی را در مجمع سهام‌داران از دست خواهد داد. درحالی‌که زاکربرگ احتمالاً باور دارد که پول نقد، راه موفقیت و سودآوری متاورس است، اینسایدر فهرستی از نوآوری‌های بسیار موفق جهان را گردآوری کرده است که هزینه‌ی توسعه‌ی آن‌ها درمقایسه با هزینه‌های متا در متاورس، بسیار ناچیز است. البته باید توجه داشته باشید که نرخ تورم در هزینه‌های ساخت اولین نسل محصولاتی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، محاسبه نشده است.
 
آیفون اپل
اولین نسل آیفون سال ۲۰۰۷ عرضه شد و اپل با سال‌ها تلاش و استفاده از برخی باهوش‌ترین مهندسان در زمینه‌های مختلف، این محصول را تولید کرد. گزارش‌های مختلفی درمورد این‌که اپل واقعاً چقدر برای ساخت گوشی هوشمند خود هزینه کرده است وجود دارد. به گفته‌ی یکی از مدیران ارشد ناشناس شرکت کوپرتینویی، ساخت آیفون حدود ۱۵۰ میلیون دلار هزینه داشته است که رقم زیادی به‌نظر نمی‌رسد. نشریه‌ی فناوری اطلاعات، هزینه‌ی تحقیق‌وتوسعه‌ی اپل را بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ رقمی معادل ۳٫۴ میلیارد دلار اعلام کرده است.
 
اندروید
اندروید که درحال‌حاضر محبوب‌ترین نرم‌افزار جهان است، فعالیت خود را به‌عنوان یک استارتاپ مستقل آغاز کرد و در ابتدا برای دریافت پول نقد از سرمایه‌گذاران با مشکلاتی مواجه بود. طبق گزارش‌ها، اندی روبین، بنیان‌گذار این سیستم‌عامل، ۱۰ هزار دلار و مقدار نامشخصی سرمایه‌ی اولیه از استیو پرلمن، فن‌شناس مشهور، برای ادامه‌ی فعالیت شرکت متبوعش دریافت کرده است.
 
گوگل درسال ۲۰۰۵، اندروید را با پرداخت حدود ۵۰ میلیون‌دلار به زیر پرچم خود آورد. اولین گوشی اندرویدی یعنی HTC Dream درسال ۲۰۰۸ عرضه شد و گوگل در آن دوره حدود ۶٫۶ میلیارد دلار برای تحقیق‌وتوسعه‌ی محصول مذکور هزینه کرد. بایگانی‌های سالانه نشان می‌دهند که تلاش‌های غول جستجو شامل حوزه‌هایی فراتر از سیستم‌عامل موبایلی این شرکت نیز می‌شود. به گفته‌ی این شرکت، درحال‌حاضر بیش‌از سه میلیار دستگاه فعال اندرویدی درجهان وجود دارد و بنابراین زاکربرگ در این رقابت به‌شدت عقب است.
 
خودروهای خودران
اگرچه شرکت‌های بزرگ فناوری و بسیاری از استارتاپ‌ها تاکنون میلیاردها دلار برای توسعه‌ی خودروهای بدون‌راننده سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما این محصولات همچنان به‌طور گسترده دردسترس نیستند. برآوردها درمورد این هزینه‌ها نیز بسیار متفاوت است. مک کینزی تخمین زد که سرمایه‌گذاران از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای توسعه‌ی فناوری‌های موردنیاز وسایل‌نقلیه‌ی خودران ازجمله رادارها، دوربین‌ها و حسگرهای لایدار، هزینه کرده‌اند. این رقم بیشتر از هزینه‌ی ۳۶ میلیارد دلاری متا در متاورس است، اما دو دوره‌ای طولانی‌تر برای توسعه‌ی فناوری مذکور صرف شده است.
 
نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد شرکت‌های خاص، هرکدام تا ۱۰ میلیارد دلار برای خرید وسایل نقلیه‌ی خودران در جاده‌ها هزینه‌ خواهند کرد. این گزارش همچنین تخمین می‌زند که کل سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی مثل Waymo، Cruise، Motional، Zoox و Argo AI برای عرضه‌ی خودروهای بدون‌راننده به بازار، حدود ۲۷ میلیارد دلار است.
 
ایکس‌باکس
مایکروسافت پس از سرمایه‌گذاری بیش‌از ۴ میلیارد دلاری در توسعه‌ی ایکس باکس، اولین کنسول بازی خود را در سال ۲۰۰۱ معرفی کرد. به گفته‌ی دین تاکاهاشی، نویسنده‌ی کتاب «ایکس‌باکس: طرح مایکروسافت برای راه‌اندازی انقلاب سرگرمی»، فقط ۲۰ ماه طول کشید تا از ایده‌ی اولیه به معرفی محصول برسد.
 
ایکس‌باکس یکی از پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی تاریخ است و حدود ۱۴ درصد از سهم بازار جهانی را دراختیار دارد.
 
بلندگوی هوشمند آمازون اکو
آمازون نیز پیش‌از عرضه‌ی اسپیکرهای هوشمند سری اکو (Echo)، صدها میلیون‌دلار برای توسعه‌ی این محصولات هزینه کرد. بنیان‌گذار این شرکت، جف بزوس، خود اجازه داد چنین هزینه‌ای در ساخت محصول مورداشاره صرف شود. وی به‌طور منظم و یک‌روز در میان، با تیم توسعه‌دهنده ملاقات داشت تا به تصمیم‌گیری درمورد اسپیکرهای هوشمند خود کمک کند.
 
سونی پلی‌استیشن
پلی‌استیشن با دراختیار داشتن بیش‌از ۸۰ درصد سهم بازار، محبوب‌ترین کنسول بازی جهان است. براساس تجزیه‌وتحلیل‌ گاردین، غول فناوری ژاپنی به‌عنوان سازنده‌ی این محصول، کم‌تر از ۵ میلیار دلار برای مراحل تحقیق‌وتوسعه‌ی آن هزینه کرده است. گاردین همچنین خاطرنشان می‌کند که این بودجه علاوه‌بر کنسول‌های سونی، شامل هزینه‌های تحقیق‌وتوسعه‌‌ی هدست واقعیت مجازی این شرکت یعنی پلی‌استیشن‌ VR نیز می‌شود. این درحالی است که سونی برخلاف متا، حدود یک‌چهارم درآمد خود را از واحد بازی به‌دست می‌آورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.