فناوری اطلاعات

November 1, 2022
18:56 سه شنبه، 10ام آبانماه 1401
کد خبر: 139952

نماینده مجلس: برخی گیمرها تحت تاثیر بازی‌های خشن در ناآرامی‌های اخیر به دنبال تخلیه خود بودند

ذوالنوری با اشاره به دستگیری 6 گیمر در مشهد اظهار داشت این افراد اقرار کرده‌اند که به دنبال شبیه‌سازی بازی‌های آنلاین در دنیای حقیقی بودند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به دستگیری 6 گیمر در مشهد طی اتفاقات اخیر اظهار داشت این افراد اقرار کرده‌اند که به دنبال شبیه‌سازی بازی‌های کامپیوتری و اینترنتی در دنیای حقیقی بوده‌اند. به گفته ذوالنوری نمونه‌های متعددی از این افراد وجود دارد که تحت تاثیر بازی‌هاش خشن اینترنتی با آمدن در صحنه (خیابان) به دنبال تخلیه هیجانات خود بودند.
 
«مجتبی ذوالنوری»، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور در برنامه تلویزیونی تهران 20 که به موضوع «تحلیل عملیات روانی دشمن در حوادث اخیر» اختصاص داشت، به عوامل حضور مردم در ناآرامی‌ها اشاره کرد و گفت:
 
«یک جمعیت هیجانی در کشور داریم که به دنبال تخلیه هیجانات خود بودند. اگر یک جوانی حین راه رفتن در خیابان به تیر برق لگد یا به کیوسک تلفن مشت می‌زدند، الزاما بدین معنی نیست که می‌خواهد خشم خود را نشان دهد بلکه یک جایی باید این هیجانات روانی را تخلیه کند.»
 
او در ادامه به دستگیری 6 گیمر در مشهد اشاره کرد و گفت:
 
«این بچه‌ها که سن و سال کمی داشته و 15-16ساله بودند، خودشان اقرار کردند در بازی‌های خشن اینترنتی، مثلا بازی را انجام می‌دادند که اگر جایی اشتباه کردند و امتیازشان کاهش یافت بایستی یک بچه را می‌کشتند تا امتیاز آن‌ها بازگردد. آن‌ها تصریح داشتند که آمدیم این (بازی) را در عالم حقیقی اجرا کنیم».
 
به گفته ذوالنوری نمونه‌های متعددی از این دست در صحنه دستگیری وجود داشت که تحت القائات و تاثیرات «بازی‌های خشن اینترنتی» به صحنه آمده بودند تا هیجاناتشان را تخلیه کنند.
 
این برای اولین بار نیست که یک مقام مسئول، حضور نوجوانان و جوانان در ناآرامی‌های اخیر را تحت تاثیر بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین، تحلیل کرده است. اواسط مهرماه، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر مدعی شد که دشمنان روی متولدین دهه‌های هشتاد و نود سرمایه‌گذاری کرده و قصد دارند این قشر را در مقابل اسلام و دین قرار دهند و در این راستا اذعان داشت: «برخی بازی‌های هیجانی رایانه‌ای برای به میدان آوردن نوجوانان در چنین روزی برنامه‌ریزی شده بودند».
 
پس از چنین اظهار نظری، ستاد بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد افراد از اتهام زنی خارج از اندازه و انداختن تمام گناه حوادث اخیر به گردن بازی‌های کامپیوتری باید پرهیز کنند و تا زمان بررسی دقیق ابعاد تاثیرات هر یک از عوامل، از چنین اتهاماتی پرهیز شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.