بازار سرمایه

November 2, 2022
11:35 چهارشنبه، 11ام آبانماه 1401
کد خبر: 139960

14 سال پیش اولین «وایت پیپر بیت کوین» توسط ساتوشی ناکاموتو منتشر شد

فردی که او را با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو می‌شناسیم، 14 سال پیش با انتشار وایت پیپر بیت کوین جهان را متحول کرد.
 
14 سال پیش و در حوالی هالووین سال 2008، فردی به نام «ساتوشی ناکاموتو» با انتشار یک وایت پیپر (White Paper) از ارز دیجیتال جدیدی به نام بیت کوین رونمایی کرد. این ابداع نه تنها یکی از مشکلات دانشمندان کامپیوتر را برطرف کرد، بلکه شیوه نگرش مردم به پول را هم تغییر داد.
 
سازنده ناشناس و مرموز بیت کوین که همه آن را با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو می‌شناسند، در تاریخ 31 اکتبر سال 2008 مطلبی را در وب‌سایت Metzdowd.com منتشر کرد که امروز بازاری از هزاران رمزارز گوناگون به ارزش تقریبی 1 تریلیون دلار را به وجود آورده است.
 
وایت پیپر بیت کوین انقلابی بود
ساتوشی در ابتدای پست معروف خود نوشته بود: «مشغول کار روی یک سیستم پول الکترونیکی جدید بودم که به‌طور کامل نظیر-به-نظیر و فاقد هرگونه شخص ثالث معتمد است.» او همچنین توضیح داد که مزایای بیت کوین شامل جلوگیری از خرج دوباره پول می‌شود و نیازی به مرجع مرکزی ندارد. به‌علاوه، گفته شد که بیت کوین‌ها از طریق یک روش اثبات کار تولید می‌شوند تا امنیت شبکه را حفظ کنند.
او چهار روز بعد دوباره به جمع کاربران برگشت و در تاریخ 3 نوامبر 2008 دو ایمیل دیگر را منتشر کرد. هر دو ایمیل مقدمه‌ای برای وایت پیپر بیت کوین بودند و خلاصه و لینکی به همین وایت پیپر را ارائه می‌کردند. او در ادامه در سال 2008 در مجموع 16 ایمیل دیگر نوشت تا بالاخره شبکه بیت کوین در تاریخ 3 ژانویه 2009 راه‌اندازی شد.
 
ساتوشی در تاریخ 3 ژانویه 2009 در پیامی اعلام کرد که «بیت کوین v0.1 منتشر شد.» گفته می‌شود که او پیش از ترک جامعه بیت کوین در سال 2010، بین 750 هزار تا 1.1 میلیون BTC استخراج کرده بود.
 
وایت پیپر بیت کوین که در هالووین 2008 منتشر شد، برای اولین بار توانست راه‌حلی برای مسئله تحمل خطای بیزانس ارائه کند. دنیای رمزارزها اگرچه امروز تغییرات زیادی داشته و توسعه زیادی پیدا کرده، اما همچنان بیت کوین را به عنوان ارزشمندترین دارایی خود می‌شناسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.