اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 2, 2022
15:15 چهارشنبه، 11ام آبانماه 1401
کد خبر: 139970

ارائه یک سیستم موثر برای اینترنت اشیاء

ریاضیدانان، مدل شبکه جدیدی را برای اینترنت اشیاء پیشنهاد داده اند. طرح پیشنهادی از مصرف برق کم، پهنای باند و راندمان بالا، برخوردار است.
یک ریاضیدان از دانشگاه RUDN با همکاری محققانی از مصر، چین و عربستان سعودی، مدل شبکه جدیدی را برای اینترنت اشیا پیشنهاد داده اند که شامل سه مرحله است و سیستم را ایمن تر، سریع تر و قابل اطمینان تر می کند.
 
در سیستم های اینترنت اشیا، ایجاد یک اتصال مطمئن و ایمن، که در مصرف انرژی نیز موثر است، اهمیت زیادی دارد. استاندارد 6TiSCH برای این کار وجود دارد که نسخه جدید پروتکل اینترنت IPv 6 و سیستم سوئیچینگ مدار TSCH (Time-Slotted Channel Hopping) را ترکیب می کند. به گزارش سیناپرس، این سیستم، یک نوع برنامه زمانی است که در آن به هر دستگاه، زمان مشخصی اختصاص داده می شود که در آن می تواند به یک کانال خاص، متصل شود.
 
با وجود تمام مزایا استاندارد 6TiSCH همچنان دارای معایبی است. در این سیستم، از دستگاه های مخرب محافظت نمی شود. علاوه بر این، بهره وری انرژی و تأخیر شبکه مختل می شود. اکنون محققان، مدل جدیدی را پیشنهاد داده اند که می تواند این کاستی ها را برطرف کند.
 
اینترنت اشیا کاربردهای زیادی دارد. به عنوان مثال، در مراقبت های بهداشتی، شهرهای هوشمند، صنعت. محققان گفته اند: امنیت داده ‌ها جنبه بسیار مهمی از اینترنت اشیا است، اما در تحقیقات، توجه زیادی به آن نمی شود.
 
سیستم پیشنهادی، از سه سطح تشکیل شده است – 6TiSCH، محاسبات لبه و رایانش ابری. در لایه اول، دستگاه ها با استفاده از یک استاندارد رمزگذاری بهبود یافته (Enhanced Advanced Encryption Standard – EAES) ثبت می شوند.
 
این مرحله به دور انداختن دستگاه ‌ها یا میزبان های مخرب، کمک می ‌کند و در نتیجه مصرف انرژی و زمان تأخیر را کاهش می ‌دهد. در مرحله دوم، دستگاه های تأیید شده، در انتخاب گره والد شرکت می کنند. به گزارش سیناپرس، سپس داده ها به لایه سوم ارسال می شود.
 
دانشمندان اظهار داشته اند: مدل جدید ما، زمان تاخیر را به نصف کاهش می دهد. علاوه بر این، مصرف برق از 28.8 ژول به 12 کاهش و توان عملیاتی، از 322 به 508.8 کیلوبیت در ثانیه افزایش یافت.
 
یافته های تحقیقاتی در مجله Sustainable Energy technologies and Assessments منتشر شده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.