تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 2, 2022
19:31 چهارشنبه، 11ام آبانماه 1401
کد خبر: 139989

اعتراض نصر تهران نسبت به الزام کسب‌وکارها به امضای تعهدنامه برای وصل پنل پیامکی

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به الزام کسب‌وکارها به امضای تعهدنامه مبنی بر رعایت الزامات سایبری برای وصل پنل پیامک خدماتی اعتراض کرد.
 
علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفی نصر تهران در نامه‌‌ای به حامد حاجی ملا میرزایی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی درخواست کرد تا جلسه‌ای برای تجدید نظر در رویکرد اتخاذ شده در رابطه با الزام کسب‌وکارها به امضای تعهدنامه‌ای مبنی بر رعایت الزامات سایبری برای وصل پنل پیامکی خدماتی برگزار شود و در فضایی فنی به توسعه راهکارهایی برای پوشش این دغدغه‌ها به صورت مشترک دست یافت.
 
در نامه نصر تهران به مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی آمده است:‌ یکی از موضوعاتی که  در پی ناآرامی‌های اخیر در کشور باعث ایجاد مشکلات فراوان برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال شد، قطع و انسداد سرویس پنل پیامکی خدماتی بود. پس از پیگیری‌ها مشخص شد که برای وصل دوباره این خدمات نیاز به امضای تعهدنامه‌ای مبنی بر رعایت الزامات سایبری وجود دارد. در شرایطی که کسب‌وکارهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات با چالش‌های جدی مانند قطعی و اختلال در اینترنت، مشکلات ناشی از نوسانات ارز، مشکلات حاد جذب و نگهداشت سرمایه انسانی مواجه بوده و برای حفظ و بقای خدمات خود با این مشکلات دست به گریبان هستند، اتخاذ سیاست‌هایی برای فشار هرچه بیشتر این بدنه نحیف جای سوال و ابهام دارد.
 
نصر تهران در ادامه اشاره کرده است: متهم انگاری صاحبان کسب‌وکارها و در نظر گرفتن عواقب کیفری و قضایی برای موضوعاتی که اساسا فنی است و راهکارهای آن نیز باید فنی باشند، موثر نبوده و چه بسا اثرات معکوس خواهد داشت. بسیاری از کسب‌وکارها به صورت خودخواسته و نه مبتنی بر الزامات به جهت توسعه امنیت در فرایندهای خود جنبه‌های تکمیلی احراز هویت مشتریان را به کار بسته‌اند که ممکن است با در نظر گرفتن چنین طبعات سنگینی که به صراحت اجازه برخورد قضایی با مدیران‌عامل کسب‌وکارها را می‌دهد از بسیاری از این فرایند‌ها صرف‌نظر کرده و زمینه ایجاد تخلف‌ و تقلب‌های دیگر را فراهم آورد.
 
بنابر اطلاع واصله این تعهدنامه تنها در برخی از اپراتورها به عنوان الزام ارائه خدمات برای شرکت‌ها ارسال شده که در صورت صحت این موضوع، شائبه برخورد سلیقه‌ای با موضوعی فنی در این سطح را افزایش خواهد داد.
 
در انتهای این نامه درخواست شده است: براین اساس با درک دغدغه‌مندی‌های حاکمیتی در این حوزه، خواهشمند است برای تجدید نظر در رویکرد اتخاذ شده جلسه مشترکی برگزار شود تا در فضای فنی به توسعه راهکارهایی برای پوشش این دغدغه‌ها به صورت مشترک دست یافت و همچنین با توجه به ظرفیت‌های صنفی موجود، زمینه بحث و بررسی در خصوص سایر موضوعات نیز ایجاد شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.