فناوری اطلاعات

November 2, 2022
19:45 چهارشنبه، 11ام آبانماه 1401
کد خبر: 139994

سهم سیلیکون‌ولی از قرارداد‌های استارت‌آپی به کمتر از ۲۰ درصد سقوط کرد

سیلیکون‌ولی در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ کمتر از ۲۰ درصد از قرارداد‌های استارت‌آپی آمریکا را به خود اختصاص داده که نشان‌دهنده کاهش سلطه این منطقه بر استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاری جسورانه است. شرکت‌ها به دنبال توزیع سرمایه در دیگر مناطق آمریکا هستند.
 
بر اساس داده‌های شرکت تحلیلی PitchBook و اتحادیه ملی سرمایه‌گذاری جسورانه (NVCA)، تا اوایل دهه ۲۰۰۰، سیلیکون‌ولی با در اختیار داشتن یک‌سوم از قراردادهای ایالات متحده، پایتخت استارت‌آپی جهان به حساب می‌آمد.
 
افزایش توجه سرمایه‌گذاران غیرسنتی از جمله صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری به استارت‌آپ‌ها باعث تولد شرکت‌های بیشتری در سراسر جهان شده است. یکی از دلایلی که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را به خارج از مرز‌های کالیفرنیا کشانده افزایش قراردادهای از راه دور یا ریموت است.
 
استارت‌آپ‌های سیلیکون‌ولی معمولاً قیمت بیشتری برای قرارداد‌های جذب سرمایه‌ در نظر می‌گیرند و همین موضوع باعث شده سرمایه‌گذاران به دنبال فرصت در بخش‌های دیگر آمریکا بروند. همچنین هزینه بالای کسب‌وکار در سیلیکون‌ولی نیز بسیاری از کارآفرینان را به فعالیت در مناطق دیگر مجاب کرده است.
 
جک سلبی، فعال سرمایه‌گذاری جسورانه و مدیر صندوق سرمایه Thiel Capital که به تازگی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه خود را در ایالت آریزونا راه‌اندازی کرده است، می‌گوید: «در گذشته شما مجبور بودید در سیلیکون‌ولی باشید.»از نظر او در سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاری جسورانه در خارج از سیلیکون‌ولی به اندازه کافی برای پشتیبانی از استارت‌آپ‌هایی که خارج از مرکز تکنولوژی بودند قدرت نداشت.
 
با این حال سیلیکون‌ولی همچنان از لحاظ جذب سرمایه استارت‌آپی قدرت اصلی محسوب می‌شود. داده‌های PitchBook و NVCA نشان می‌دهد در اولین سه‌ماهه سال جاری، استارت‌آپ‌های این منطقه ۳۴ درصد از سرمایه‌گذاری‌های جسورانه سراسر آمریکا را جذب خود کرده‌اند، یعنی چیزی بیش از دو برابر استارت‌آپ‌هایی که در منطقه نیویورک فعالیت دارند.
 
در سومین سه‌ماهه سال، ۵۸۶ استارت‌آپ‌ منطقه سیلیکون‌ولی از طریق سرمایه‌گذاری جسورانه به جذب سرمایه پرداختند. این آمار ریزشی ۴۰ درصدی را نسبت به سه‌ماهه سوم سال گذشته نشان می‌دهد و سیلیکون‌ولی در این سه‌ماهه بیشترین ریزش را نسبت به دیگر مراکز تکنولوژی آمریکا تجربه کرده است. داده‌های سیلیکون‌ولی شهرهای داخل و نزدیک سان‌فرانسیسکو را شامل می‌شود.
 
طبق بررسی‌های شرکت سرمایه‌گذاری Valor Ventures در همکاری دانشگاه ییل، استارت‌آپ‌های تازه‌تاسیس منطقه غربی آمریکا در مقایسه با استارت‌آپ‌های دیگر مناطق ارزش‌گذاری بالاتری دارند. استارت‌آپ‌های غرب به طور میانگین حدود ۱۴ میلیون دلاری ارزش‌گذاری شده‌‌اند، در حالی که میانگین‌ ارزش‌گذاری برای استارت‌آپ‌های میانه غربی که ارزان‌ترین استارت‌آپ‌های آمریکا هستند حدود ۹ میلیون دلار است.
 
نیکل هگمن، در سال ۲۰۱۹ استارت‌آپ‌روباتیک PaintJet را که از هوش مصنوعی برای خودکارسازی پروژه‌های نقاشی استفاده می‌کند، در منطقه نشویل ایالت تنسی هم‌بنیان‌گذاری کرد. اولین مرحله جذب سرمایه این استارت‌آپ در سال ۲۰۲۱ با یک میلیون دلار و از طریق قرارداد مجازی به پایان رسید و او توانست با جلساتی آنلاین از سرمایه‌گذاران سیلیکون‌ولی و نیویورک پول دریافت کند.
 
هگمن می‌گوید: «به نظرم [جذب سرمایه] از هر کجایی امکان پذیر است و ما توانستیم نزدیک مشتریان‌مان باشیم.»
 
هگمن می‌گوید PainJet که در مدارک حقوقی با نام فورمن تکنولوژی شناخته می‌شود به دلیل ارزش‌گذاری معقول توجه سرمایه‌گذاران را جلب کرد.
 
این استارت‌آپ در اکتبر ۲۰۲۲، ۳.۵ میلیون سرمایه دیگر جذب خود کرد.
 
جذب سرمایه استارت‌آپی در منطقه جنوب شرق آمریکا بیشتر شده است. بر اساس گزارشی که از سوی شرکت سرمایه‌گذاری Panoramic Ventures منتشر شده، استارت‌آپ‌های این منطقه در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ با جذب ۶ میلیارد دلار سرمایه، رشدی ۲۰ درصدی را نسبت به سه‌ماهه پیشین به ثبت رساندند. داده‌های PitchBook و NVCA نشان می‌دهد استارت‌آپ‌های آمریکایی روی‌هم‌رفته در سه‌ماهه دوم امسال ۷۱.۹ میلیارد دلار سرمایه‌ جذب خود کرده‌اند که نسبت به سه‌ماهه اول امسال ۱۰ درصد کاهش یافته است.
 
سارا گو پیش از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خود حدود یک دهه با صندوق سرمایه‌گذاری Gerylock Parnters همکاری کرد.
با این حال بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان حضور در سیلیکون‌ولی را مزیت می‌دانند. سارا گو، فعال سرمایه‌گذاری جسورانه در سان‌فرانسیسکو که پیش از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خود حدود یک دهه با صندوق Graylock Partners  همکاری کرده، می‌گوید منطقی به نظر می‌رسد که با توسعه دارایی‌های جسورانه در یک صنعت بکر، ساخت و تامین بودجه نیز به مناطق مختلف توسعه پیدا کند.
 
سارا گو می‌گوید او استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی را هدف می‌گیرد و سیلیکون‌ولی از لحاظ تعداد استعداد‌ها در این بخش رقیبی ندارد: «از آنجا که اکثر کار‌آفرینانی که می‌خواهم با آنها همکاری کنم در [سیلیکون‌ولی] هستند من هم اینجا هستم.»
 
توماس تانگاز، از فعالان شرکت سرمایه‌گذاری Redpint Venture در سیلیکون‌ولی، در یک پست وبلاگی نوشت به عقیده او رشد مناطق دیگر به معنی کاهش قدرت سیلیکون‌ولی نیست.
 
تانگاز نوشت: «شاید نتیجه‌ بگیرید که دیگر مناطق دلاری را که سهم سان‌فرانسیسکو بوده نصیب خود کرده‌اند اما تصوری که موفقیت یک منطقه را شکست دیگری بداند علت و معلول درستی ندارد.» حقیقت این است که تمام صنعت در حال رشد و توسعه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.