لبه تکنولوژی

November 4, 2022
15:15 جمعه، 13ام آبانماه 1401
کد خبر: 140016

بقایای یک موشک چینی امروز به زمین برخورد می‌کند

بقایای یک موشک چینی ۲۳ تنی امروز به زمین خواهد رسید، اگرچه زمان و مکان دقیق برخورد آن هنوز مشخص نیست اما پیش‌بینی‌هایی در این مورد ارائه شده است.
 
به گزارش اسپیس، انتظار می‌رود توده عظیمی از زباله‌های فضایی چینی امروز، ‌جمعه (چهارم نوامبر/ ۱۳ آبان) روی زمین سقوط کند، اما هیچ‌کس به طور دقیق نمی‌داند که این بقایا کجا و چه زمانی روی زمین فرود خواهد آمد.
 
زباله فضایی ذکر شده، ‌بخش هسته‌ ۲۳ تنی موشک لانگ مارچ ۵‌بی (Long March 5B) است که در روز دوشنبه (۳۱ اکتبر/ ۹ آبان) سومین و آخرین ماژول ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong) چین را به مدار زمین برد.
 
کشش جوی از آن زمان تا کنون در حال پایین کشیدن بدنه موشک به سمت زمین بوده است. آخرین مشاهدات و مدل‌سازی‌ها نشان می‌دهد که بقایای لانگ مارچ ۵‌بی صبح روز جمعه به وقت منطقه زمانی شرقی (ظهر به وقت تهران) ‌ فرود خواهد آمد، اگرچه هنوز احتمال خطای زیادی در این پیش‌بینی وجود دارد.
شرکت هوافضای آمریکایی اروسپیس (The Aerospace Corporation)، ورود مجدد این بقایا به جو را در روز جمعه ساعت ۷:۲۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۴:۵۰ به وقت تهران) با احتمال خطای سه ساعته پیش‌بینی کرده است. احتمال اخطای سه ساعته به این معناست که بقایای این موشک ممکن است سه ساعت زودتر یا دیرتر از زمان اعلام شده به زمین برخورد کند. این پنجره زمانی بزرگ، بخشی از آمریکای شمالی، تقریباً تمام آمریکای مرکزی، بیشتر بخش‌های آفریقا و بخشی از جنوب شرقی استرالیا را در میان مناطقی که خطر برخورد احتمالی به آن‌ها وجود دارد، قرار می‌دهد.
 
این شرکت همچنین اعلام کرد: ما پیش از این نیز این رخدادهای دردسرساز را پشت سر گذاشته‌ایم. بخش‌ هسته‌ موشک لانگ مارچ ۵ بی در هر سه پرتاب قبلی این موشک‌ها به صورت کنترل نشده به زمین بازگشته است که آخرین مورد آن در ماه ژوئیه، رخ داد.
 
در واقع، می‌توان گفت این یک مشخصه نامطلوب از موشک‌های لانگ مارچ ۵‌بی است. سایر موشک‌های مداری به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مراحل اولیه آن‌ها اندکی پس از بلند شدن در اقیانوس یا روی زمین‌های خالی از سکنه سقوط می‌کنند در حالی که موشک فالکون ۹ و فالکون هوی اسپیس‌ایکس برای استفاده مجدد در آینده به صورت یکپارچه فرود می‌آید. اما مرحله اصلی این موشک چینی به مدار می‌رسد و راهی برای فرود و بازگشت به زمین ندارد، بنابراین به کشش جوی اجازه می‌دهد تا آن را به صورت کنترل نشده به زمین بازگرداند.
 
اگرچه بخش عمده‌ای از بدنه این موشک هنگام ورود به جو می‌سوزد اما برخی از قطعات محکم‌تر آن تا سطح زمین جان سالم به در می‌برند و خطری برای مردم و زیرساخت‌ها خواهند بود.
 
شرکت اروسپیس در این زمینه توضیح می‌دهد: قاعده کلی این است که ۲۰ تا ۴۰ درصد از جرم یک جسم بزرگ به زمین برسد، اما میزان دقیق آن به طراحی جسم بستگی دارد. در این مورد، انتظار می‌رود که حدود 5 تا ۹ تن متریک [۵.۵ تا ۹.۹ تن] زباله‌ به زمین برسد.
 
چنین زباله‌هایی به احتمال زیاد در اقیانوس سقوط می‌کنند، زیرا دریاها حدود ۷۰ درصد از سطح زمین را پوشانده‌اند. اگرچه بقایای موشک‌ لانگ مارچ ۵بی که برای اولین بار در ماه مه سال ۲۰۲۰ پرتاب شده بود، در روستایی در کشور آفریقای غربی ساحل عاج اصابت کرد و تا آنجا که می‌دانیم، هیچ کس در آن حادثه یا در هر یک از برخوردهای دیگر لانگ مارچ ۵‌بی آسیب ندید.
 
بیل نلسون، مدیر ناسا در بیانیه‌ای که اندکی قبل از سقوط  موشک لانگ مارچ‌ ۵‌بی در ماه مه منتشر شد، نوشت: کشورهای پرتاب‌کننده فضاپیما باید خطر ورود مجدد موشک‌های فضایی را برای افراد و زیرساخت‌های روی زمین به حداقل برسانند.
 
وی افزود: واضح است که چین در رعایت استانداردهای مسئولانه در مورد زباله‌های فضایی خود کوتاهی می‌کند. بسیار مهم است که چین و همه کشورهای دارای فناوری فضایی و نهادهای تجاری، مسئولانه و شفاف در فضا عمل کنند تا ایمنی، ثبات، امنیت و پایداری بلندمدت فعالیت‌های فضایی ماورای جو تضمین شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.