اپلیکیشن

تلفن همراه

November 4, 2022
15:19 جمعه، 13ام آبانماه 1401
کد خبر: 140017

بیانیه کافه‌بازار: با فیلتر گوگل‌پلی مخالفیم

کافه‌بازار در بیانیه‌ای دلایل مخالفت خود را با فیلتر گوگل‌پلی اعلام کرد. در بیانیه کافه‌بازار با اشاره به تلاش کافه‌بازار در جبران خلاء حاصل از محدودیت‌های بین‌المللی برای مردم ایران اعلام شده است فیلترینگ گوگل‌پلی آسیبی انکارناپذیر به امنیت دستگاه‌های کاربران ایرانی وارد می‌کند.
در این بیانیه که چهارشنبه شب روی شبکه‌های اجتماعی کافه‌بازار منتشر شد آمده است: کافه‌بازار یا هیچ اپ‌استور دیگر ایرانی‌ای توانایی و دسترسی‌های فنی لازم به سیستم‌عامل اندروید، جهت حذف برنامه‌های مخرب از گوشی کاربران را ندارد؛ در حالی که با وجود Play Protect گوگل، بسیاری از برنامه‌های اندرویدی مخرب در گوشی به صورت خودکار حذف می‌شود و نبودِ این ابزار، آسیبی انکارناپذیر به امنیت دستگاه‌های کاربران ایرانی وارد می‌کند. همچنین کافه‌بازار یا هیچ اپ‌استور دیگر ایرانی‌ای توانایی تامین همه‌ نیازهای کاربران را ندارد و تعداد ۴۰۰ هزار برنامه و بازیِ ارائه‌شده در بازار به هیچ عنوان قابل مقایسه با حدود سه میلیون بازی و برنامه‌ موجود در گوگل‌پلی نیست؛ کافه‌بازار هم هیچ‌گاه ادعا و تلاشی برای رقابت در این سطح از جامعیت نداشته است.
 
در ادامه بیانیه کافه‌بازار، به حق بدیهی مردم در دسترسی به اینترنت و جریان آزاد اطلاعات اشاره شده است: ما در کنار سایر ایرانیان، هرگونه محدودسازی دسترسی شهروندان را، چه از سوی دولت‌ها چه شرکت‌ها، سلب حقوق اولیه می‌دانیم و با آن مخالفیم. پافشاری بر این تصمیم غیرتخصصی و غیرمنطقی، و تصمیم‌های مشابه از جمله مسدودسازی شبکه‌‌های اجتماعی، تبعاتی چون گسترش آسیب‌های امنیتی مختلف در دستگاه کاربران، افزایش کلاهبرداری‌ها به وسیله‌ برنامه‌های مخرب، و قطع دسترسی مردم به برنامه‌ها و ابزارهای مورد نیازشان در دنیای امروز را در پی خواهد داشت.
 
کافه‌بازار در سال ۱۳۸۹ تاسیس شد. هنگامی که هیچ بازاری برای اپلیکیشن‌های اندرویدی در ایران وجود نداشت و شرکت گوگل هم به دلیل تحریم‌های آمریکا ارائه‌ هرگونه خدمات به کاربران ایرانی حتی با VPN را مسدود کرده بود. در نتیجه، مردم ایران برای دسترسی به برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی و ارتباط از طریق گوشی‌های هوشمند مشکلات زیادی داشتند. در بیانیه کافه‌بازار به مخالفت بنیان‌گذاران این اپ‌‍‌استور در تحریم کاربران ایرانی اشاره شده است. مخالفتی که ریشه در سال‌ها پیش دارد: حسام آرمندهی، موسس کافه‌بازار، در شروع دومین سال فعالیت مجموعه (فوریه ۲۰۱۲) در کنگره موبایل بارسلون در مقابل رسانه‌ها و هزاران شرکت‌کننده و بیننده، خطاب به اریک اشمیت، رئیس وقت هیات مدیره گوگل، به این محدودیت‌ها اشاره کرد و خواهان رفع تحریم ایرانیان از سوی گوگل شد. اشمیت گفت این محدودیت‌ها بر اساس تحریم‌ها و قوانین آمریکا وضع شده و اقدامی برای رفع آن انجام نخواهد شد. پاسخ او کافه‌بازار را در تلاش خود برای کاهش محدودیت‌های تحمیل‌شده به مردم ایران مصمم‌تر کرد.
 
در پایان بیانیه کافه‌بازار می‌خوانیم: حالا پس از گذشت ۱۰ سال از آن رویداد، دسترسی به گوگل‌پلی در داخل ایران دوباره مسدود شده است، ولی این بار نه بر اساس تحریم‌های آمریکا، بلکه از سوی تصمیم‌گیران داخلی. کافه‌بازار که در این سال‌ها کوشیده تا حد ممکن، خلاء حاصل از محدودیت‌های بین‌المللی را برای مردم ایران پر کند، لازم می‌داند مخالفت خود را با این تصمیم و محدودیت اعلام کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.