بازار سرمایه

November 5, 2022
13:17 شنبه، 14ام آبانماه 1401
کد خبر: 140052

تجارت ۸ میلیارد دلاری ایران به‌کمک رمزارزها با وجود تحریم‌های آمریکا

رویترز طی گزارشی تأییدنشده نوشت شرکت بایننس ۸میلیارد دلار تجارت ارز مجازی ایران را از ۲۰۱۸ علی‌رغم تحریم‌های آمریکا پردازش کرده است.
رویترز طی گزارشی تأییدنشده نوشت شرکت بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در دنیا، 8 میلیارد دلار تجارت ارز مجازی ایران را از 2018 علی‌رغم تحریم‌های آمریکا پردازش کرده است. هدف از این تحریم‌ها قطع ارتباط ایران با سیستم مالی دنیاست.
 
اطلاعات بلاک‌چین نشان می‌دهد 7.8 میلیارد دلار از این نقل‌وانتقال بین شرکت بایننس و شرکت نوبیتکس به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایران صورت گرفته است. نوبیتکس در وب‌سایت خود پیشنهادهایی برای دور زدن تحریم‌ها ارائه می‌دهد.
 
سه‌چهارم نقل‌وانتقال منابع مالی ایران که از شرکت بایننس گذشته توسط ارز مجازی ترون صورت گرفته است که امکان پنهان کردن هویت معامله‌کنندگان را فراهم می‌کند. نوبیتکس در سال گذشته مشتریان خود را به استفاده از ترون تشویق کرده بود تا سرمایه‌های آن‌ها را از تحریم‌های آمریکا دور نگه دارد.
 
این اطلاعات جدید به‌دنبال بررسی‌های وزارت دادگستری آمریکا در مورد تخلفات احتمالی و پولشویی شرکت بایننس به‌دست آمده است. این شرکت با بیش‌از 120 میلیون کاربر، بر صنعت 1 تریلیون دلاری ارز مجازی تسلط دارد.
 
سخنگوی شرکت بایننس طی بیانیه‌ای گفت: «بایننس به‌خلاف سایر پلت‌فرم‌هایی که با نهادهای تحریم‌شده آمریکا مواجه هستند، یک شرکت آمریکایی نیست. ما اقداماتی برای محدود کردن ارتباط خود با بازار ایران در پیش گرفته‌ایم».
 
شرکت بایننس در اوت سال گذشته میلادی اعلام کرد مشتریانش نمی‌توانند بدون هویت حساب باز کنند و از خدمات آن استفاده کنند، اما از آن زمان حدود 1.05 میلیارد دلار معامله مستقیم با نوبیتکس و سایر صرافی‌های ایران ثبت شده که تا نوامبر سال جاری میلادی ادامه داشته است.
 
این اطلاعات نشان می‌دهد 2.95 میلیارد دلار ارز مجازی از 2018 بین صرافی‌های ایران و بایننس منتقل شده است.
 
5 میلیارد دلار دیگر هم از طریق واسطه‌ها بین ایران و بایننس ردوبدل شده است. کاربران ارز مجازی اغلب با استفاده از شیوه‌های پیچیده برای ایجاد زنجیره‌هایی از نقل و انتقال‌ ارز مجازی تلاش می‌کنند ردپای خود را بپوشانند.
 
شرکت نوبیتکس به 4 میلیون مشتری خود پیشنهاد می‌کند از انتقال مستقیم ارز مجازی بین پلت‌فرم‌های ایرانی و خارجی بپرهیزند تا امنیت آن‌ها حفظ شود.
 
علاوه‌بر ارز مجازی ترون، سایر نقل‌وانتقال‌های ایران با ارزهای مجازی بزرگی مثل بیت‌کوین، اتر، تتر، XRP و همچنین ارز مجازی کوچک‌تر لایت‌کوین صورت گرفته است.
 
بایننس بزرگ‌ترین بازار تجارت ترون است. بسیاری از صرافی‌های بزرگ دیگر از جمله کوین بیس و جمینی که متعلق به آمریکا هستند، از این ارز مجازی استفاده نمی‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.