اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

November 5, 2022
17:34 شنبه، 14ام آبانماه 1401
کد خبر: 140079

پوشش فیبرنوری در کشور از یک میلیون و ۸۶۵ هزار پورت عبور کرد

جبران عقب‌ماندگی در حوزه ارتباطات ثابت و دستیابی به اینترنت با سرعت بالا، با ایجاد پوشش فیبرنوری میسر می‌شود. اکنون بیش از یک میلیون و ۸۶۵ هزار پوشش فیبرنوری ایجاد شده است.
کمتر از ۱۰ ماه قبل پروژه راهبردی و ملی «فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها» با هدف دستیابی به  ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم آغاز به کار کرد.  
 
مرداد ۱۴۰۰، برای ۹۰۹ هزار و ۶۸ خانوار پوشش فیبرنوری ایجاد شده بود، ۶۸۴ هزار و ۳۶۰ پورت فیبرنوری منصوبه و ۱۷۳ هزار و ۹۴۳ سرویس گیرنده این خدمت بودند. اکنون با گذشت کمتر از ۱۰ ماه تعداد خانوار تحت پوشش به یک میلیون و ۸۶۵ هزار و ۱۲۴ رسیده است.
 
بنابر آخرین آمار آنلاین در داشبورد پروژه فیبرنوری، اکنون یک میلیون و ۶۹۳ هزار و ۸۱۹ پورت منصوبه داریم و تعداد سرویس گیرندگان نیز به ۳۶۵ هزار و ۳۲۹ کاربر رسیده است.
دولت سیزدهم برای جلب مشارکت اپراتورها در این پروژه، از همه سه درصد حق‌السهم خود از اپراتورهای ثابت برای ارائه خدمات فیبر نوری به‌منظور توسعه شبکه فیبرنوری صرف‌نظر کرد؛ از طرف دیگر دستگاه‌های دولتی و عمومی موظف شدند تا منابع خود مانند دکل، داکت و سیم خود را اپراتورهای بخش خصوصی به اشتراک بگذارند. همچنین براساس مصوبه هیات وزیران، اپراتورهای FCP به جای سه درصد و شرکت مخابرات ایران به جای پنج درصد برای ارائه خدمات فیبر نوری، یک‌دهم درصد حق‌السهم به دولت پرداخت می‌کنند.   
 
اسفند سال گذشته، دولت از یک‌سوم درآمد خود از بخش مخابرات برای توسعه طرح FTTX چشم‌پوشی کرد. با مصوبه هیات وزیران هشت درصد از ۲۸ درصد درآمد دولت از اپراتورهای تلفن همراه، صرف توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر خواهد شد.
 
افزایش کیفیت تجربه کاربر، افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینه سرمایه‌گذاری توسعه شبکه پهن‌باند، توجه به آثار زیست محیطی، کاهش شکاف دیجیتال و کاهش هزینه نیروی کار، عدم وابستگی توسعه به منابع محدود فرکانسی، کاهش شکاف دیجیتالی، رشد تولید ناخالص داخلی، ازجمله مزایایی است که طرح ملی فیبرنوری برای کاربران دارد.
 
پروژه فیبرنوری دارای الزاماتی است که باید رعایت شود. برای توسعه این شبکه باید۸۰ درصد خانوارهای هر استان تحت پوشش قرار بگیرند. منظور از خانوار تحت پوشش، خانواری واقع در شعاع هوایی حداکثر ۳۰۰ متری یکی از نقاط حضور است که ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ درخواست وی، خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری برای او تامین شود.
 
از دیگر الزامات این پروژه می‌توان به این نکته اشاره کرد که برای حداقل ۱۰درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبر نوری با قابلیت حداقل سرعت یک گیگابیت ‌بر ثانیه وجود داشته باشد.
 
همچنین حداقل ۵۰درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبر نوری (FTTP) و حداکثر ۵۰درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی پرسرعت از طریق دسترسی سیمی با قابلیت حداقل سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه و دسترسی رادیویی مجاز با قابلیت حداقل سرعت ۳۰ مگابیت بر ثانیه را داشته باشند؛ کاربران خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری، منازل و کسب‌وکارهای بهره‌بردار آن هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.