لبه تکنولوژی

November 6, 2022
15:50 یکشنبه، 15ام آبانماه 1401
کد خبر: 140111

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از “سه‌گانه وحشی” در “صورت فلکی سنبله”

"تلسکوپ فضایی هابل" تصویر دو کهکشان از مجموعه سه‌کهکشان در حال تعامل به نام Arp ۲۴۸ را ثبت کرده است که این گروه به عنوان سه‌گانه وحشی نیز شناخته می‌شود و از سه کهکشان مارپیچی کوچک تشکیل شده است که این کهکشان‌ها در "صورت فلکی سنبله" قرار دارند.
 
"تلسکوپ فضایی هابل" تصویر دو کهکشان از مجموعه سه کهکشان در حال تعامل به نام Arp 248 را ثبت کرده است که این گروه به عنوان "سه‌گانه وحشی" نیز شناخته می‌شود و از سه کهکشان مارپیچی کوچک تشکیل شده است که توسط پل‌هایی از ستاره‌ها به هم متصل شده‌اند. این سه کهکشان که در فاصله 200 میلیون سال نوری از ما در "صورت فلکی سنبله" قرار دارند، به نام ستاره‌شناس استرالیایی "پل وایلد" که یک محقق برجسته نجوم بود نامگذاری شده‌اند.
 
دوشیزه (Virgo) یا سنبله نام یکی از صورت‌های فلکی در نیمکره شمالی آسمان و دومین صورت فلکی از لحاظ بزرگی است. خورشید در عبور سالیانه خود در "دایره البروج" بیشترین زمان را در این صورت فلکی می‌گذراند. تنها ستاره درخشان سنبله، "سماک اعزل" است که بطور مشخص و مجزا می‌توان آن را تشخیص داد. زمان رسیدن به نصف النهار 4 خرداد و مساحت آن 1294 درجه مربع است.
 
"دایره‌البروج" مسیر حرکت ظاهری سالانهٔ خورشید نسبت به زمین، بر روی کره سماوی است. دائرهالبروج دایره‌ای فرضی در آسمان است که ظاهراً (از دید ساکنان کرهٔ زمین) به نظر می‌آید که خورشید در مدت یک سال آن دایره را طی می‌کند؛ این دایره در حقیقت مدار حرکت انتقالی زمین را به دور کرهٔ خورشید مشخص می‌کند و در واقع طرح مدار زمین بر کرهٔ آسمان است یعنی دایره‌ای است که از تلاقی سطح مدار حرکت انتقالی زمین با کرهٔ آسمان که آن را اصطلاحاً فلک ثوابت نامیده‌اند پیدا می‌شود.
این تصویر از تلسکوپ فضایی هابل ناسا/ESA دو تا از کهکشان‌های سه‌گانه کهکشانی Arp 248 است که به عنوان سه‌گانه وحشی نیز شناخته می‌شود که در فاصله حدود 200 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی سنبله قرار دارد. دو کهکشان مارپیچی بزرگ در این تصویر در کنار یک کهکشان مارپیچی پس زمینه کوچکتر و نامرتبط مشاهده می‌شوند که توسط یک پل نورانی به هم متصل شده‌اند. این جریان دراز ستارگان و غبار بین ستاره‌ای به عنوان جزر و مد شناخته می‌شود و توسط جاذبه گرانشی متقابل دو کهکشان شکل گرفته است.
 
کهکشان‌های متقابل آنهایی هستند که میدان‌های گرانشی آنها بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و در این مورد، گرانش که این سه را به هم متصل می‌کند، منجر به ایجاد پل‌های درخشانی شده است که بین دو کهکشان در این تصویر کشیده شده‌اند. این پل با نور ستارگان می‌درخشد و حاوی گرد و غبار و همچنین ستارگان است و ناحیه‌ای دراز را تشکیل می‌دهد که در اثر کشش کهکشان‌ها روی یکدیگر ایجاد می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.