فناوری اطلاعات

November 6, 2022
16:23 یکشنبه، 15ام آبانماه 1401
کد خبر: 140116

اینفوگرافیک‌ عملکرد مالی مایکروسافت درمقابل اپل، گوگل و آمازون

خبرنامه‌ی App Economy Insights اخیراً اینفوگرافیک‌های جالبی به‌اشترک گذاشته است که عملکرد مالی مایکروسافت درمقابل برخی از رقبای بزرگ این شرکت را با جزئیات کامل نشان می‌دهد.
 
چند هفته قبل، گزارش اولیه‌ی پیش‌بینی نتایج مالی سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲ مایکروسافت منتشر شد. این شرکت در گزارش مذکور به حوزه‌ی بازی و عملکرد موفق محصولات سری سرفیس تأکید کرد. درآمد کسب‌وکار کامپیوتر‌های شخصی غول فناوری ردموندی در سه‌ماهه‌ی سوم کمی کاهش یافته است؛ اما درمقایسه‌با فروش درخورتوجه این محصولات در دوران همه‌گیری کرونا باید اشاره کرد اکثر کاربرانی که به لپ‌تاپ‌های ویندوزی جدید احتیاج داشتند، خریدهای خود را انجام داده‌اند و فعلاً به سفارش مدل‌های جدید نیازی ندارند.
 
درادامه، نگاهی دقیق‌تر به مقایسه‌ی مایکروسافت با رقبای بزرگ‌ این شرکت، یعنی گوگل و اپل و آمازون، خواهیم انداخت.
 
اپل؛ اَبَرقهرمان سخت‌افزاری
همان‌طور‌که می‌دانید، مدل کسب‌وکار اپل به‌طور‌کامل حول حاشیه‌های سود درخورتوجه ناشی از فروش آیفون می‌چرخد؛ اما این شرکت تلاش می‌کند خدمات متنوع‌تری به مشتریانش ارائه دهد. فروش اپ‌استور و اپل موزیک و اپل TV در حال افزایش است و مک نیز به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های هنگفت اپل روی تراشه‌های اختصاصی، در حال تبدیل‌شدن به رقیبی قدرتمندتر درمقابل کامپیوتر‌های شخصی است.
 
طبق پیش‌بینی‌ها، سود و درآمد اپل در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۲ به‌ترتیب ۲۰٫۷ و ۹۰٫۱ میلیارد دلار خواهد بود که تقریباً دو برابر درآمد پیش‌بینی‌شده برای مایکروسافت (۵۰٫۱ میلیارد دلار) در این بازه‌ی زمانی است؛ البته انتظار می‌رود سود مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۲ به ۱۷٫۶ میلیارد دلار برسد.
 
گوگل؛ الفبای تبلیغات
WindowsCentral می‌نویسد کسب‌وکار گوگل همچنان کاملاً حول محور تبلیغات آنلاین می‌چرخد؛ بخشی که درآمد فصلی ۶۹ میلیارد دلاری برای این شرکت به‌ارمغان آورده که البته بخش زیادی از این درآمد ازطریق پلتفرم یوتیوب به‌دست آمده است. به‌نظر می‌رسد اشتراک‌های یوتیوب پریمیوم و سایر جریان‌های درآمدی غول جست‌وجوی اینترنت نیز در سه‌ماهه‌ی اخیر عملکرد خوبی داشته‌اند. درآمد خدمات ابری گوگل نیز به ۶٫۸ میلیارد دلار رسیده است. برای مقایسه، درآمد مایکرسافت از خدمات ابری Azure و مایکروسافت ۳۶۵ به بیش از ۳۶ میلیارد دلار می‌رسد.
 
آمازون؛ کمترین حاشیه‌ی سود
آمازون خدمات متنوعی ارائه می‌دهد و برند مسلط حوزه‌ی خرده‌فروشی آنلاین در جهان است. این شرکت با درآمد ۵۳ میلیارد دلاری آن‌هم فقط از بخش فروش آنلاین، همچنان شاهد رشد درآمدزایی خود بوده است. تبلیغات و کسب‌وکار خدمات ابری آمازون نیز با رشد درآمدزای مواجه بوده‌اند؛ اما سود کلی این شرکت فقط ۲٫۹ میلیارد دلار بود و این یعنی حاشیه‌ی سود عملیاتی غول خرده‌فروشی آنلاین به رقم ناچیز ۲ درصد می‌رسد که کمترین میزان سود بین غول‌های فناوری جهان است.
 
عملیات اجرایی عظیم آمازون بی‌شک درحال‌حاضر تحت‌تأثیر محیط اقتصادی کلان قرار خواهد گرفت؛ زیرا هزینه‌های انرژی روبه‌افزایش است و تورم فشار زیادی روی دستمزدها ایجاد می‌کند. آمازون به‌طور‌بالقوه آسیب‌پذیرترین شرکت‌ در میان این چهار غول فناوری جهان است؛ زیرا با‌‌‌‌توجه‌‌‌‌‌به رکورد اقتصاد جهانی، بسیاری از مشتریان برخی از کالاها را از سبد خریدهای خود حذف کرده‌اند. البته فروش آمازون در دوره‌هایی مثل جمعه‌ی سیاه و Prime Day، مطمئناً افزایش درخورتوجهی خواهد یافت.
 
مایکروسافت؛ پادشاه خدمات ابری
کسب‌وکار مایکروسافت به‌طور‌فزاینده‌ای حول سرویس‌های ابری می‌چرخد و بخش Intelligent Cloud آن با درآمد ۲۰٫۳ میلیارد دلاری، رقابت سنگینی با خدمات ابری آمازون (با درآمد ۲۰٫۵ میلیارد دلاری) دارد. کاملاً محتمل به‌نظر می‌رسد که تمرکز مایکروسافت روی خدمات ابری می‌تواند به این شرکت کمک کند تا در آینده حداقل ازنظر درآمدزایی از AWS آمازون پیشی بگیرد. این در حالی است که سرویس AWS در دهه‌ی گذشته کاملاً بر بازار خدمات ابری مسلط بوده است.
 
مایکروسافت به سهام‌داران توصیه کرده است شاید کسب‌وکار Azure در سه‌ماهه‌ی آینده به‌دلیل ترس از رکورد جهانی با کاهش درآمد مواجه شود. آنچه در این‌جا اهمیت دارد، این است که غول فناوری اهل ردموند بیشترین حاشیه‌ی سود عملیاتی (۳۵ درصد) را بین چهار شرکت مذکور در این بازه‌ی زمانی ازآنِ خود کرده است.
 
چشم‌انداز
مایکروسافت در موقعیت مناسبی قرار دارد که به این شرکت کمک می‌کند تا از طوفان بادهای مخالف اقتصاد کلان جان سالم به‌در ببرد. بخش بازی‌های کامپیوتر‌ی همیشه نشان داده است که حتی با وجود رکود، عملکرد و درآمدزایی مطلوبی برای این شرکت به‌ارمغان آورده است؛ زیرا گیمرها حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز تمایل دارند برای خرید بازی و تجهیزات جدید گیمینگ هزینه پرداخت کنند. سرمایه‌گذاری مایکروسافت در حوزه‌ی سرگرمی‌های کامپیوتر‌ی و کنسول مقرون‌به‌صرفه‌ی ایکس‌باکس سری S، می‌تواند به بهبود درآمدزایی این شرکت در بخش گیمینگ کمک کند.
 
همچنین، بیشترین کاهش فروش برای مایکروسافت احتمالاً به بخش کامپیوترهای شخصی این برند ارتباط دارد. همه‌گیری کرونا باعث شد کاربران و کارمندان برای انجام کارهای خود در محیط خانه، کامیپوترهای جدیدی بخرند؛ اما آن دوران دیگر تمام شده است. جریان ثابت فروش کامپیوتر‌های شخصی در سال گذشته می‌تواند نشان‌دهنده‌ی افت فروش این محصولات در سال آینده نیز باشد؛ چراکه اکثر کاربران سیستم‌های مدنظر خود را از‌قبل خریده‌اند؛ بنابراین، به سفارش مدل‌های جدید نیازی ندارند.
 
درهرصورت، اینفوگرافیک‌های ارائه‌شده در این مطلب دید بسیار دقیقی درباره‌ی عملکرد کسب‌وکارهای مختلف مایکروسافت درمقایسه‌با رقبای بزرگ این شرکت ارائه می‌دهند. در چند سال اخیر، شرکت‌های فناوری با سرعت بسیار زیادی رشد کرده‌اند که بخشی از آن به دورکاری و فرهنگ کار از محیط خانه ارتباط دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.