تلفن همراه

گوشی

November 8, 2022
11:23 سه شنبه، 17ام آبانماه 1401
کد خبر: 140159

۷ مشکل گوشی‌های تاشو که هنوز برطرف نشده‌اند

در سال ۲۰۱۹ سامسونگ گوشی‌های تاشو را به طور گسترده راهی بازار کرد و روز‌به‌روز استقبال از این نوع گوشی‌ها افزایش پیدا می‌کند. با وجود اینکه گوشی‌های تاشو با پیشرفت قابل توجهی روبرو شده‌اند، ولی همچنان برخی از مشکلات و ضعف‌های کلیدی آن‌ها برطرف نشده است که در ادامه به ۷ مورد از این مشکلات می‌پردازیم.
چین‌خوردگی نمایشگر
چین‌خوردگی نمایشگر یکی از مشکلاتی است که گوشی‌های تاشو هنوز نتوانسته‌اند به طور کامل برطرف کنند. این ضعف به‌خصوص برای گوشی‌های تاشوی سامسونگ بیشتر احساس می‌شود زیرا در این زمینه عملکرد ضعیف‌تری نسبت به رقبای خود دارد.
 
شرکت‌هایی مانند اوپو، آنر و هواوی برای برطرف کردن این معضل رویکردهای مختلفی را عملی کرده‌اند و تا حدی به موفقیت رسیده‌اند. به عنوان مثال چین‌خوردگی نمایشگر هواوی میت X2 بسیار ناچیز است و اوپو فایند N هم به جای یک چین‌خوردگی بزرگ، موفق شده این مشکل را به دو خط ظریف در نمایشگر محدود کند. با این حال این شرکت‌ها به دلیل بهره‌گیری از این رویکرد، نتوانسته‌اند قابلیت مقاومت در برابر نفوذ آب را برای گوشی‌های موردنظر ارائه کنند.
 
بنابراین گوشی‌های تاشو در این زمینه روز‌به‌روز در حال بهبود هستند ولی هنوز مشخص نیست که آیا در آینده‌ی نزدیک شاهد ارائه‌ی گوشی‌های تاشو بدون هرگونه چین‌خوردگی خواهیم بود یا نه.
 
مقاومت پایین در برابر نفوذ گردوغبار
سامسونگ موفق شده برای گوشی‌های تاشوی خود گواهی IPX8 را ارائه کند. این یعنی گوشی‌های موردنظر کاملا ضدآب هستند. در حال حاضر به غیر از گوشی‌های تاشوی سامسونگ، هیچکدام از رقبا نتوانسته‌اند چنین مشخصه‌ای را امکان‌پذیر کنند. اما X موجود در IPX8 به این معناست که این گوشی‌ها در برابر گردوغبار مقاومت خاصی ندارند.
 
با توجه به اینکه در گوشی‌های تاشو تعداد زیادی قطعات متحرک قرار دارد، مطمئنا عملی کردن این خواسته کار راحتی نخواهد بود و چالش‌های فنی زیادی برای شرکت‌ها به همراه دارد.
 
نمایشگرهای تاشوی بی‌کیفیت
کیفیت نمایشگرهای تاشو در چند سال گذشته بسیار بهتر شده و این روزها به لطف استفاده از شیشه‌های محافظ فوق نازک (UTG) مقاومت آن‌ها هم به طور چشمگیری افزایش یافته است. در حقیقت مقاومت این نمایشگرها به حدی رسیده که سامسونگ برای سری زد فولد قابلیت پشتیبانی از قلم S Pen را ارائه می‌دهد. با این حال نمی‌تواند انکار کرد بسیاری از نمایشگرهای تاشو همچنان کیفیت چندان بالایی ندارند.
 
یکی از مشکلات مهمی که حتی در گلکسی زد فولد ۴ هم دیده می‌شود، بالا بودن انعکاس نور است که خوانایی نمایشگر را کاهش می‌دهد. البته در این میان می‌توانیم به مدل‌هایی مانند ویوو ایکس فولد پلاس اشاره کنیم که برای نمایشگر خود از پوشش ضد انعکاس استفاده می‌کند و تا حدی شدت این مشکل را کاهش داده است. اما مشکل بزرگ‌تر این است که نمایشگرهای تاشو احساس پلاستیکی بودن را منتقل می‌کنند که البته این موضوع به دلیل استفاده از ساختار پلاستیکی برمی‌گردد. حتی سامسونگ برای گوشی‌های تاشو خود به کاربران تذکر داده که با ناخن خود روی نمایشگر فشار ندهند که کاربران گوشی‌های معمولی لازم نیست نگران این مشکل باشند. بنابراین باید ببینیم آیا شرکت‌ها می‌توانند حس استفاده از نمایشگرهای تاشو را جذاب‌تر کنند یا نه.
 
پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها
نرم‌افزار بخش مهمی از تجربه‌ی کاربری گوشی‌های هوشمند را ارائه می‌دهد و گوگل با توسعه‌ی اندروید ۱۲L توانسته جذابیت گوشی‌های تاشو را افزایش دهد. اما این گوشی‌ها در زمینه‌ی پشتیبانی از اپلیکیشن‌های مختلف همچنان ضعف‌های زیادی دارند.
 
با وجود اینکه چند سال از عرضه‌ی این نوع گوشی‌ها می‌گذرد، در این میان اپلیکیشن‌های معروفی مانند اینستاگرام نمی‌توانند از تمام فضای سری گلکسی زد فولد استفاده کنند. این در حالی است که اینستاگرام از هزاران مهندس و طراح بهره می‌برد و بنابراین بدون مشکل خاصی می‌تواند پشتیبانی از گوشی‌های تاشو را بهبود ببخشد. اما به هر دلیلی مدیران این اپلیکیشن‌ها علاقه‌ای به انجام این کار ندارند. در هر صورت امیدواریم اندروید ۱۲L و نسخه‌های بعدی آن بتوانند پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها را به طور قابل توجهی بهتر کنند.
 
کوتاه آمدن برای مشخصات سخت‌افزاری
با وجود اینکه گوشی‌های تاشو قیمت بسیار بالایی دارند، ولی به دلیل محدودیت‌های مربوط به بدنه، گاهی اوقات شرکت‌ها باید بر سر مشخصات سخت‌افزاری کوتاه بیایند. به عنوان مثال، گلکسی زد فولد ۴ مانند نسل قبلی از باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند و در این گوشی خبری از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی و دوربین پریسکوپی با زوم ۱۰ برابری نیست. از سوی دیگر شیائومی میکس فولد ۲ فاقد قابلیت شارژ بی‌سیم است و بدنه‌ی آن ضدآب محسوب نمی‌شود. اگرچه گلکسی زد فلیپ ۴ دارای باتری بزرگ‌تری نسبت به نسل قبلی است، اما همچنان شاهد استفاده از دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی هستیم.
 
همانطور که گفتیم استفاده از سخت‌افزار ضعیف‌تر از حد انتظار برای این گوشی‌ها کاملا طبیعی است زیرا به دلیل محدودیت‌های فضای داخلی، شرکت‌ها باید برای این قطعات اولویت‌بندی کنند. بنابراین قرار نیست این مشکل یک شبه برطرف شود ولی امیدواریم در آینده گوشی‌های تاشو با بهترین سخت‌افزارهای موجود در بازار ارائه شوند.
 
محدودیت در عرضه
از دیگر مشکلات گوشی‌های تاشو باید به محدودیت در عرضه‌ی آن‌ها اشاره کنیم. در حال حاضر سامسونگ، موتورولا و هواوی تنها شرکت‌های بزرگ هستند که گوشی‌های تاشوی خود را راهی بازار جهانی کرده‌اند. اما اگر به دنبال خرید گوشی‌های تاشو ساخت شیائومی، آنر، اوپو و ویوو باشید، صرفا در بازار چین می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. این در حالی است که برخی از این گوشی‌ها حرف زیادی برای گفتن دارند.
 
بخش مهمی از این موضوع به محدودیت‌های مربوط به زنجیره تامین برمی‌گردد. بنابراین اگر در سال ۲۰۲۳ وضعیت زنجیره تامین شرکت‌ها بهبود پیدا کند، به احتمال زیاد این شرکت‌های چینی هم گوشی‌های تاشو خود را برای بازارهای بیشتری عرضه خواهند کرد.
 
قیمت
قیمت گوشی‌های تاشو همچنان بسیار بالا است. به عنوان مثال مدل پایه گلکسی زد فولد ۴ با قیمت ۱۸۰۰ دلار فروخته می‌شود و این در حالی است که پرچم‌دار بسیار قدرتمند و همه‌فن‌حریفی مانند گلکسی S22 اولترا با قیمت ۱۲۰۰ دلار راهی بازار شده است. برای خرید هواوی میت XS2 هم باید مبلغ هنگفت ۲۰۰۰ دلار را بپردازید که با توجه به محدودیت‌های گوشی‌های این شرکت، مطمئنا کمتر کاربری چنین مبلغی را برای خرید این گوشی می‌پردازد.
 
البته در این میان کاربران مثلا می‌توانند گلکسی زد فلیپ ۴ را با پرداخت ۱۰۰۰ دلار بخرند که تقریبا هم‌قیمت بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار است. با این حال سوال اصلی این است که آیا به زودی با گوشی‌های تاشو ارزان‌تر روبرو خواهیم شد؟ طبیعتا چنین گوشی‌هایی قرار نیست از بهترین سخت‌افزارها بهره ببرند و در این زمینه مشابه گوشی‌های میان‌رده خواهند بود.
 
در حال حاضر سامسونگ در بازار نمایشگرهای تاشو حرف اول را می‌زند ولی شرکت چینی BOE در این زمینه به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده و مثلا در کنار گوشی‌های هواوی، آنر برای گوشی Magic V هم از پنل‌های ساخت BOE استفاده کرده است. بنابراین ممکن است شرکت BOE بتواند پنل‌های تاشو ارزان‌تری را تولید کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.