سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 8, 2022
12:16 سه شنبه، 17ام آبانماه 1401
کد خبر: 140166

کوالکام سال 2024 از پردازنده دسکتاپ 12 هسته‌ای مبتنی بر ARM رونمایی می‌کند

این پردازنده با اسم رمز «Hamoa»، ظاهراً با پیکربندی 8 + 4 هسته سال 2024 روانه بازار می‌شود.
مدتی می‌شود که کوالکام برای کامپیوترها چیپست می‌سازد، البته این پردازنده‌ها در حقیقت همان تراشه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند با کمی تغییر هستند. اما حالا گزارشی جدید می‌گوید کوالکام در سال 2024 از یک پردازنده دسکتاپ قدرتمند مبتنی بر ARM رونمایی می‌کند.
 
یکی از منابع دنیای فناوری با نام کاربری «Kuba Wojciechowski» در توییتر از توسعه پردازنده دسکتاپ کوالکام برای سال 2024 خبر داده است.
 
مشخصات احتمالی پردازنده دسکتاپ کوالکام
طبق اعلام این منبع، پردازنده آینده کوالکام اسم رمز «Hamoa» را یدک می‌کشد و از 12 هسته در پیکربندی 8 + 4 هسته بهره می‌برد. خوشه بزرگ‌تر شامل 8 هسته قدرتمند می‌شود و خوشه دیگر دارای 4 هسته کم‌مصرف خواهد بود. این چیپست کوالکام همچنین از گرافیک‌های مستقل هم پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین کامپیوترهای مجهز به آن می‌توانند گرافیک‌های AMD یا انویدیا داشته باشند.
 
به نظر می‌رسد کوالکام از طراحی هسته Phoenix مربوط به Nuvia استفاده می‌کند؛ استارتاپی که توسط مهندسان سابق اپل به وجود آمد و کوالکام چندین وقت پیش آن را تصاحب کرد. با توجه به این موضوع استفاده از معماری آن‌ها در تراشه‌های آینده کوالکام منطقی به نظر می‌رسد.
 
ظاهراً پردازنده دسکتاپ کوالکام از کش مشابه با تراشه M1 اپل بهره می‎‌برد و قدرت بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بنابراین شاید بالاخره با یک کامپیوتر ویندوزی مبتنی بر ARM قدرتمند روبه‌رو شویم.
 
در صورتی که شایعه اخیر صحت داشته باشد، در سال‌های آینده پردازنده‌های مبتنی بر ARM نقش پررنگ‌تری در دنیای PCها خواهند داشت و علاوه بر مک‌های اپل، محصولات ویندوزی هم با این تراشه‌ها از راه می‌رسند.
 
افزایش محبوبیت پردازنده‌های مبتنی بر ARM به ضرر اینتل و AMD تمام می‌شود، چرا که معماری ARM مصرف انرژی پایین‌تری دارد و شارژدهی را افزایش می‌دهد. با این وجود شرکت‌های اینتل و AMD هم روی نسل‌های بعدی پردازنده‌های خود کار می‌کنند و می‌خواهند تا جای ممکن مصرف انرژی آن‌ها را کاهش دهند؛ بنابراین در سال‌های آینده شاهد رقابت سنگینی در بازار پردازنده‌های دسکتاپ خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.