لبه تکنولوژی

November 8, 2022
14:50 سه شنبه، 17ام آبانماه 1401
کد خبر: 140174

گلدمن ساکس: ربات‌های انسان‌نما می‌توانند تا 15 سال دیگر به یک تجارت 150 میلیارد دلاری تبدیل شوند

به گفته موسسه مالی گلدمن ساکس، ارزش بازار ربات‌های انسان‌نما می‌تواند تا سال 2025 با بازار خودروهای الکتریکی برابری کند.
گزارش جدید مؤسس مالی بین‌المللی «گلدمن ساکس» (Goldman Sachs) حاکی از این است که ربات‌های انسان‌نما می‌توانند تا 15 سال آینده به تجارتی با ارزش سالیانه 154 میلیارد دلار تبدیل شوند.
 
چنین ارزشی می‌تواند ربات‌های انسان‌نما را هم‌تراز با بازار خودروهای الکتریکی قرار دهد که به گفته مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک هم در یک راستا قرار می‌گیرد. ماسک در گذشته گفته بود که ارزش صنعت رباتیک درنهایت از درآمد تولید خودرو در تسلا فراتر می‌رود. ظاهراً همین موضوع باعث سرمایه‌گذاری سنگین تسلا روی ربات‌های انسان‌نما شده است.
گلدمن ساکس در گزارش خود به ربات انسان‌نمای تسلا که نمونه اولیه‌اش چند وقت پیش معرفی شد، اشاره کرده:
 
«معرفی نمونه اولیه ربات انسان‌نمای تسلا، اپتیموس، دوباره بحث‌هایی را درباره فرصت‌های مالی در چنین نوآوری‌هایی داغ کرده است. بحث سرمایه‌گذاری در این حوزه گسترده است و تخمین می‌زنیم که در 10 تا 15 سال آینده، اندازه بازار حداقل 6 میلیارد دلار برای پر‌کردن 4 میلیارد دلار کمبود نیروی کار در ایالات متحده شود و همچنین 2 درصد بازار جهانی مراقبت از سالمندان هم در اختیار این ربات‌ها قرار بگیرد.
 
برای دستیابی به این وضعیت، باید مواردی مانند موانع طراحی محصول، موارد استفاده، فناوری، مقرون‌به‌صرفه بودن و همچنین پذیرش گسترده از سوی عموم به‌طور کامل برطرف شوند. ما بازاری با ارزش سالانه 152 میلیارد دلار را در سال 2035 تجسم می‌کنیم (ارزشی نزدیک به بازار خودروهای الکتریکی و یک سوم ارزش بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2021). این ارزش بازار می‌تواند نشان‌دهنده رفع مشکلات در زمینه کمبود نیروی کار در تولید و همچنین نگهداری از افراد سالمند باشد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.