فناوری اطلاعات

November 8, 2022
16:26 سه شنبه، 17ام آبانماه 1401
کد خبر: 140181

کانال یوتیوب آرشیو رویدادهای WWDC غیرفعال شد

کانال یوتیوبی حاوی صدها ویدیو از رویدادهای اپل، بعد از پیگیری‌های این شرکت مبنی برنقض قوانین مالکیت معنوی، درنهایت غیرفعال شد.
 
کانال یوتیوب «Apple WWDC Videos» حاوی صدها ویدیو از رویدادهای اپل، بعد از پیگیری‌های این شرکت و به دلیل نقض قوانین مالکیت معنوی، درنهایت غیرفعال شد.
 
«برندن شانکس»، مالک کانال یوتیوب Apple WWDC Videos می‌گوید حساب کاربری‌اش در یوتیوب و پس از دریافت بیش از سه اخطار مربوط به نقض حقوق کپی‌رایت، برای همیشه غیرفعال شد. این کانال یوتیوب حاوی آرشیوی از صدها ویدیوی قدیمی مربوط به کنفرانس‌های جهانی توسعه دهندگان اپل (WWDC) بوده است.
 
برخی از این ویدیوها مربوط به اوایل دهه ۲۰۰۰ می‌شدند. شانکس می‌گوید فایل تمامی ویدیوهای موجود در کانال یوتیوب را دارد و در تلاش است تا آن‌ها را بازنشر کند. اپل در مورد این موضوع هنوز اظهارنظر نکرده است.
 
در اسکرین شات‌های ایمیل به اشتراک‌ گذاشته شده توسط شانکس، به نظر می‌رسد که اپل تعدادی درخواست برای حذف ویدیوهای آرشیو شده برای یوتیوب ارسال کرده است.
تعطیلی کانال یوتیوب به دلیل نقض قوانین کپی رایت
این نخستین باری نیست که اپل موضوع کپی‌رایت را در مورد ویدیوهای مربوط به رویدادهای این شرکت مطرح می‌کند. در سال ۲۰۱۶ نیز اپل نسبت به عملکرد کانال EveryAppleVideo و نقض کپی‌رایت درخواست‌هایی را برای یوتیوب ارسال کرد و توانست ویدیوهای مربوطه را از این کانال حذف کند.
 
«سام هنری»، طراح محصول تصمیم گرفت تا ویدیوهای مربوطه را حفظ کند و به همین منظور حدود ۸۰ گیگابایت اطلاعات را ذخیره کرد. در سال ۲۰۲۰ وی توانست آرشیو غیررسمی ا‍پل را ایجاد کند. این آرشیو شامل تبلیغات قدیمی اپل، رویدادهای WWDC، ویدیوهای آموزشی داخلی شرکت و برخی موارد دیگر بود.
 
آرشیو مربوطه در وب‌سایتی ذخیره شده که در مالکیت معنوی اپل قرار دارد. به نظر می‌رسد شبیه‌ترین آرشیو رسمی مرتبط با اپل، آرشیو کوچک اما رو به توسعه «استیو جابز» است که حاوی ایمیل‌ها، ویدیوها و کلیپ‌های صوتی بوده و بخش‌هایی از زندگی استیو جابز را برجسته می‌کند. این وب‌سایت در ماه سپتامبر توسط دوستان و خانواده وی راه اندازی شد و اپل در راه‌اندازی آن نقشی نداشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.