تلفن همراه

گوشی

November 11, 2022
15:01 جمعه، 20ام آبانماه 1401
کد خبر: 140243

عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه: هیچ شرکتی اقدام به واردات قانونی آیفون ۱۴ نکرده/ بیشترین تقاضا برای گوشی‌های ۵ تا ۷ میلیون تومانی است

عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه خاطر نشان کرد: ارز برای واردات آیفون 14 تخصیص داده نمی‌شود؛ و امروز هم کسانی‌که به صورت چمدانی یا مسافری اقدام به واردات این نوع گوشی می‌کنند نمی‌توانند آن را ریجستر کنند و مدت فعال بودن این مدل از تلفن همراه 15 روزه تا یک ماهه است.
احسان بیات در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه از تاکنون هیچ شرکتی به شکل قانونی اقدام به واردات آیفون 14 نکرده است، گفت: ارز برای واردات آیفون 14 تخصیص داده نمی‌شود؛ و امروز هم  کسانی‌که به صورت چمدانی یا مسافری اقدام به واردات این نوع گوشی می‌کنند نمی‌توانند آن را ریجستر کنند و مدت فعال بودن این مدل از تلفن همراه 15 روزه تا یک ماهه است.
 
وی با اشاره به دلایل ریجستر نشدن آیفون 14 در کشور، تصریح کرد: آیفون 14 را می‌توان مسافری وارد و در گمرک اظهار کرد؛ اما از آنجایی‌که شناسه کالا از سمت همتا ایجاد نشده نمی‌توان برای فعال سازی آن کد همتا دریافت کرد.
 
عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه ادامه داد: اگر کمیته ریجستری در هفته پیشرو تشکیل جلسه بدهد بدون تردید بحث ریجستر شدن کالاهای بالای 600 دلار را مطرح خواهیم کرد.
 
بیات با اشاره به وجود تقاضا برای خرید برند اپل، گفت: متقاضی خرید این نوع گوشی‌ها در بازار زیاد است؛ برخی از فروشگاه‌ها به‌دلیل نوسان‌های نرخ ارز مدل‌های قدیمی 12 و 13 آیفون را که در بازار موجود است نگه داشته‌اند و متاسفانه قیمت آن افزایش پیدا کرده است.
 
وی تصمیم وزارت صمت برای وضع ممنوعیت واردات کالای بالای 600 دلار را اشتباه دانست و افزود: ممنوعیت واردات موبایل‌های بالای 600 دلار باعث نشد که ارز از کشور خارج نشود و این مدل گوشی با ارز قاچاق و در قالب کالای قاچاق وارد کشور شد و در بازار به وفور این مدل‌ از گوشی‌ها موجود است.
 
این فعال صنفی بر ایجاد یک روش قانونی برای واردات اپل، تاکید کرد و افزود: باید مشکل بازار برای واردات تلفن همراه مدل آیفون حل شود.
 
بیات با بیان اینکه بازار در شرایط رکود است، گفت: بازار در ماه گذشته به شدت در شرایط رکود بود اما در هفته‌های ابتدای آبان تکان خورد و تقاضا تاحدودی افزایش پیدا کرد.
 
عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه، خاطر نشان کرد: موبایل با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود و افزایش نرخ ارز در بازار آزاد تاثیرچندانی در قیمت گوشی همراه نمی‌گذارد، نوسان‌های نرخ نیما در یک ماه گذشته حدود 2 درصد در نرخ گوشی‌های همراه در بازار تاثیر گذاشته است.
 
به گفته وی؛ قیمت تلفن‌های همراه هوشمند که تقاضا برای خرید آنها وجود دارد از حدود 2 میلیون 500 هزار تومان شروع می‌شود؛ اما نرخ گوشی‌هایی که بیشترین تقاضا را دارند بین 5 تا 7 میلیون تومان است. بالاترین نرخ موبایل در بازار پرومکس 13 است که قیمت آن 58 میلیون تومان است.
 
بیات در پایان تصریح کرد: بازار با کمبود کالا مواجه نیست و انواع مدل‌های گوشی‌ از برند سامسونگ، شیائومی و در بازار موجود است و نوسان‌های نرخ ارز به‌ این دلیل که این گوشی‌ها با نرخ نیمایی وارد می‌شوند در قیمت آنها تاثیر چندانی نمی‌گذارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.