5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

November 11, 2022
21:46 جمعه، 20ام آبانماه 1401
کد خبر: 140259

روش های سنتی توسعه RAN دیگر برای MNOها سودی نخواهد داشت!

سایت Telecoms.com به طور دوره ای از اشخاص مختلف و خبره دعوت می کند تا نظرات خود را در مورد مبرم ترین مسائل صنعت به اشتراک بگذارند. در این مقاله روبرتو کمپانی، تحلیلگر در شرکت Omdia، به دنبال ابهام زدایی از برخی اصطلاحات مرتبط با Open RAN است:
 
base-stations-towers-radio-access-netowrk-770x285.jpg
 
ICTna.ir – قبل از ارزیابی اهمیت RIC در Open vRAN، باید اصطلاح "شبکه های دسترسی رادیویی باز (RAN)" را درک کنیم که چه مفهومی داره؟ Open RAN یک رویکرد جدید برای ایجاد شبکه های تلفن همراه است که برای اتصال تلفن همراه و سایر دستگاه های ما به اینترنت مورد نیاز است. این یک اصطلاح عمومی است که در ابتدا بر روی رابط های اوپن سورس در RAN تمرکز داشت تا راه حل های واحد رادیویی (RRU) و واحد باند پایه (BBU) یا واحد متمرکز/واحد توزیع شده (CU/DU) را از فروشندگان مختلف برای همکاری با یکدیگر فعال کند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، به طور خلاصه، Open RAN یک روش جدید برای ساخت RAN است. در روزگار 3G-4G، یک وندور واحد تمام ترکیبات شبکه RAN را ارائه می کرد و رابط بین RU و DU اختصاصی بود.
 
تعریف vRAN باز
 
vRAN به عنوان جداسازی سخت افزار و نرم افزار RAN و استفاده از سخت افزار عمومی برای اجرای توابع RAN تعریف می شود.
 
Open vRAN 1.0 ترکیبی از اصل RAN و vRAN باز است. vRAN 1.0 BBU را به CU و DU تقسیم می‌کند و با مجازی‌سازی CU شروع می‌شود، در حالی که DU بر روی سخت‌افزار ساخته شده اجرا می‌شود.
 
در Open vRAN 2.0، CU و DU مجازی شده و بر روی سخت افزار عمومی اجرا می شوند.
 
O-RAN اتحادیه Open RAN است که در سال 2018 راه اندازی شد، که یک اتحاد صنعتی متشکل از اپراتورها و فروشندگان است که به تعریف و ایجاد جزئیات نه تنها برای رابط های RAN بلکه برای سایر عناصر جدید مانند کنترل کننده هوشمند RAN کمک می کند. همه استقرارهای RAN باز 100 درصد با مشخصات O-RAN Alliance مطابقت ندارند.
 
Omdia-RAN-diagram.jpg
 
مهاجرت RAN برای باز کردن vRAN
 
در گامهای اولیه Open RAN معروف به Open vRAN 1.0، که اولین مرحله از استقرار اپراتور Open vRAN است که در آن CU مجازی سازی می شود، این فرآیند برای انجام این کار کمی ساده تر است و محاسبات چندان سنگینی مورد نیاز نیست. DU هنوز به صورت هدفمند ساخته شده است، UM و RU همیشه نوعی زیرساخت فیزیکی هستند، زیرا شما هنوز در این گام نمی توانید RU را مجازی سازی کنید زیرا بسیاری از عناصر آنالوگ هستند.
 
Open RAN 2.0 جایی است که ما DU را مجازی می کنیم، بنابراین تبدیل به vDU می شود. بنابراین در آن زمان است که باید برای انجام محاسبات به x86 تکیه کنید. اما در عین حال، باید به این فکر کنید که کدام مورد استفاده کارآمد از چنین معماری خواهد بود. به عنوان مثال موارد استفاده 4G و غیر عظیم MIMO 5G را می توان با x86 مدیریت کرد.
 
با MIMO عظیم 5G، شما پنج برابر پهنای باند فرکانسی در مقایسه با شبکه های 4G در اخیتار دارید. بنابراین، وقتی پهنای باند طیف و ترافیک بسیار بیشتری را اضافه می‌کنید، محاسبات بیشتری مورد نیاز است و اینجاست که vDU مبتنی بر x86 با مشکل مواجه خواهد شد.
 
Open vRAN بخشی از کل این استدلال است، چگونه می توان آن را خودکارتر کرد و موارد استفاده جدید را فعال کرد؟ کار تمام است، روش سنتی ساخت RAN دیگر به نفع MNO ها نخواهد بود و RIC از کجا وارد این گفتگو می شود؟
 
RIC به طور خلاصه هوش را به RAN اضافه می کند. RIC بهینه سازی و اتوماسیون بیشتر را تسهیل می کند، بنابراین نمی توانید کارها را به روش قدیمی پیکربندی دستی انجام دهید.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.