لبه تکنولوژی

November 12, 2022
13:30 شنبه، 21ام آبانماه 1401
کد خبر: 140284

فضاپیمای آرتمیس آماده پرتاب است

سازمان فضایی ناسا اعلام کرد؛ اگرچه راکت فضاپیمایی که قرار است ماموریت آرتمیس را شروع کند توسط طوفان آسیب دیده اما این آسیب ها جزیی بوده و تجهیزات پروژه آرتمیس برای تاریخ پرتاب آتی خود آماده هستند.
سازمان فضایی ناسا اعلام کرد، اکنون که طوفان نیکول پایان یافته، تاثیرات وارده بر ماموریت آرتمیس ۱ از سوی کارشناسان ارزیابی شده و به نظر می رسد این راکت فضایی آماده پرتاب به سمت ماه است!
 
بر اساس گزارش منتشر شده در این رابطه، اوریون و سیستم پرتاب فضایی  SLS  پس از عبور طوفان نیکول در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، تنها با برخی مشکلات جزئی مواجه شدند. در نتیجه، ناسا مطمئن است که می‌تواند در تاریخ ۱۶ نوامبر (چهارشنبه ۲۵ آبان) برای سفر تقریباً ۲۵ روزه آرتمیس ۱ به فضا آماده باشد.
 
گفتنی است از صبح روز چهارشنبه، طوفان استوایی نیکول ، بادهای پایداری با سرعت ۱۱۲ کیلومتر در ساعت ایجاد کرده و در طول شب پنجشنبه سرعت باد به حدود ۱۲۰ کیلومتر در ساعت رسید. 
 
با گذشتن طوفان، حسگرهای سه برج پرتاب راکت در سکوی پرتاب، سرعت باد را ثبت کردند و مشخص شد که موشک واقعاً در معرض خطر قرار داشت. به گفته سرویس ملی هواشناسی، برخی از این رکوردها از حد پیش بینی شده و محدودیت های اعلام شده ناسا برای موشک فضاپیمای فوق فراتر رفته و حتی در یک نقطه، وزش باد با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت ثبت شد.
 
جیم فری، معاون مدیر بخش توسعه سیستم‌ های اکتشافی ناسا، در این رابطه توضیح داد که تحمل باد ۱۳۸ کیلومتر در ساعت این موشک پیش بینی شده و برج های اطراف از خود راکت که تنها ۱۲ متر ارتفاع دارد، بلند تر بوده و در ارتفاع ۱۲۰ متری هستند. به این ترتیب احتمالا راکت فضاپیما با این سرعت بالای باد مواجه نشده است، زیرا سرعت باد به طور طبیعی با ارتفاع افزایش می ‌یابد و هرچه بالاتر می‌روید اصطکاک باد با زمین کمتر شده وسرعت آن بیشتر می شود.
 
ناسا پیش بینی می کند: این ماموریت برای پرتاب در ساعت 1:04 بامداد به وقت محلی در روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر آماده خواهد شد. با این حال، اگر آنها به زمان بیشتری نیاز داشته باشند، تاریخ پرتاب پشتیبان برای شنبه، ۱۹ نوامبر تعیین شده است.
به این ترتیب باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا طلسم ماموریت آرتمیس که تاکنون بارها به دلیل مشکلات فنی و موارد مرتبط با آب و هوا به تاخیر افتاده است، انجام خواهد شد یا خیر؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.