اپلیکیشن

تلفن همراه

November 12, 2022
14:45 شنبه، 21ام آبانماه 1401
کد خبر: 140289

اپلیکیشن‌های ایرانی و چالشهای موجود

با محدودیتهای موجود در دنیای اینترنت و فضای مجازی کشور، اپلیکیشنهای ایرانی درصدد رفع نیاز کاربران ایرانی آمدند اما دیری نگذشت که مورد توجه و هجمه اپلیکیشنهای غیر ایرانی و بین المللی قرار گرفتند.
 
همگان اذعان دارند که امروزه در دنیای وب و ارتباطات قرار داریم و به نوعی عصر حاضر را عصر ارتباطات و وب نام می‌دانند و برای محقق شدن این امر هواره ابزارهای مختلفی نیز پدید آمد. شبکه های اجتماعی یکی از ابزارهایی است که دسترسی و ارتباط افراد به یکدیگر را تسهیل بخشید و به نوعی به ابزاری برای تحقق این امر مبدل شد. در ادامه اپلیکیشن‌های ارتباطی مختلف در دنیا به همین منظور به وجود آمد و امروزه به ابزاری تبدیل شد که زندگی بدون دسترسی به آنها نه تنها امکان پذیر نیست، بلکه حتی غیر ممکن نیز است. کم کم پس از گذشت مدتی شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی به وسیله و ابزاری برای اشتغال و امرار معیشت افراد تبدیل شد و مارکتینگهای بزرگ و وسیع شکل گرفت.
 
مدتی است که به دنبال فضای حاکم در کشور و اعمال محدودیتها در فضای مجازی،‌ استفاده از برخی از نرم افزارهای خارجی با محدودیت‌هایی همراه بوده و طبیعی است زمانی که استفاده از این ابزارهای مجازی بین المللی با مشکل همراه باشد به دلیل توجه به نیاز مخاطبان به وسیله‌ای برای برقراری ارتباط با یکدیگر و ارسال و دریافت فایلها، استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی مدنظر قرار می‌گیرد. در این راه شرکتهای ذی‌ربط ایرانی به ساخت نرم افزارهای مورد نیاز مخاطبان اقدام کردند.
 
بالتبع توقع اینکه همه اپلیکیشن‌های ایرانی بتوانند با اقبال خوبی مواجه باشند غیر ممکن خواهد بود. اما باید توجه کرد که هر پیام و هشداری مبنی بر سرکوب استعداد و توان ایرانیان از سوی رسانه های خارجی نیز صحت نخواهد داشت. پشت صحنه تهیه و ساخت نرم افزارهای ایرانی استعدادها و توان جوانان ایرانی پنهان شده است که هرکدام سعی دارند تا با شناخت نیاز مردم کشورشان راهی برای رفع و براورده ساختن آنها فراهم سازند. در ادامه به برخی از این اپ‌های ایرانی اشاره شده است.
 
ای گپ
این برنامه شباهت بسیاری به تلگرام دارد.این اپلیکیشن در رتبه چهارم محبوبیت پیامرسان‌های ایرانی قرار گرفته است. این پیام رسان ایرانی به دلیل حساسیت‌های زیاد کاربران ایرانی به موضوع امنیت، روی این ویژگی بسیار کارکرده و می‌توان گفت که تنها یا حداقل، بهترین پیام رسان ایرانی رمزنگاری شده است که در دسترس کاربران قرار دارد. نکته دیگر در مورد امنیت آی گپ، امکان رمز گذاشتن بر روی نرم افزار است تا هر فردی حتی اگر توانست وارد تلفن همراه شما شود، نتواند به محتوای آی گپ شما دسترسی پیدا کند. این اپلیکیشن به تنهایی رمز جداگانه‌ای دارد.
 
از ویژگیهای‌های گپ میتوان به پیام رسانی قابل دسترس در همه پلتفرم ها،‌ آی گپ در دو زبان انگلیسی و فارسی،‌  گفتگوی دو نفره و شاید 5000 نفره و کانال های بی نهایت در آی گپ، امکان جستجوی افراد، پیام‌ها، نزدیکان و نزدیکترها، تماس صوتی رایگان و غیره اشاره کرد.
 
بله، یکی از سه اپلیکیشن برتر ایرانی
پیام رسان ایرانی «بله» از دیگر پیام رسانهای تولید شده در داخل کشور است که با شعار " به دنیای سوشیال مدیا مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی " بله " بگویید" پا به عرصه انتقال داده و اطلاعات در فضای مجازی نهاد و توانست در مدت کوتاهی به مرز نیم میلیون دانلود در کافه بازار برسد و جزء یکی از 3 پیام رسان برتر ایرانی تبدیل شود. از ویژگی این پیام رسان نیز میتوان به معرفی ویژگی فضای شخصی کاربران: پیام/ فیلم/ عکس/ رسید دلخواه،‌ امکان گرفتن موجودی از تمامی بانک‌های عضو شتاب،‌ امکان مشاهده گزارش تراکنش‌های انجام شده،‌ بیشتر شدن فضای نگارش پیام متنی در صفحه گفتگو با مخاطب،‌ بهبود رابط کاربری صفحه بیشتر و  اضافه شدن بخش سوالات متداول در صفحه بیشتر اشاره کرد.
 
رینگ و هزار بار دانلود
پیام رسان ایرانی « رینگ»، از دیگر پیام رسانهای ایرانی است که تواسنته 1000  بار در کافه بازار مورد دانلود قرار گیرد و به عنوان یک پیام رسان بومی شناخته شود. از ویژگی‌های این پیام رسان ring میتوان به دسترسی سرویس بر بستر وب گوگل، موقعیت مکانی دقیق (مبتنی بر GPS و شبکه)،‌ موقعیت مکانی تقریبی (مبتنی بر شبکه)،‌ تغییر تنظیمات صوتی،‌ ممانعت از به خواب رفتن دستگاه، تغییر یا حذف محتویات کارت حافظه، اصلاح مخاطبین شما، کنترل لرزش، دریافت پیام‌های نوشتاری (پیامک)،‌ اجرا شدن در هنگام راه‌اندازی، خواندن وضعیت تلفن و شناسه، خواندن مخاطبین شما، خواندن کارت حافظه و دسترسی کامل به اینترنت اشاره کرد.
 
گپ
«گپ» نیز نمونه دیگری از پیامرسان ایرانی و بومی است که به منظور دسترسی افراد به یک پیامرسان داخلی ایجاد شد. گپ از آن دسته از پیام رسان های ایرانی است که روند رو به رشد آن نسبت به دیگر پیام رسانی‌های قبلی بالاتر بوده است و این محصول که یکی از اپلیکشن های موبایل گروه گپ افزار است توانسته نسبت به رقیب قبلی خود 100 هزار با بیشتر مورد دانلود قرار گیرد و به مرز 200 هزار دانلود برسد. از ویژگی این پیام رسان نیز میتوان به دریافت پیام‌های نوشتاری (پیامک(،‌ دسترسی کامل به اینترنت، یافتن حساب‌ها در دستگاه، ضبط صدا و غیره اشاره کرد.
 
ایتا دیگر پیامرسان ایرانی
« ایتا» از دیگر پیامرسانهای ایرانی است که او نیز توانسته جزو یکی از سه پیامرسان برتر ایرانی تبدیل شده و به مرز بیش از یک میلیون دانلود دست یابد که به نوبه خود بسیار آمار خوب و قابل قبولی است. این پیام رسان توانسته است با ایجاد محیطی جذاب مخاطبین ایرانی را به سمت خود جذب کند. از ویژگی های برنامه eitta نیز می‌شود به مواردی مانند ترسیم روی برنامه‌های دیگر،‌ ایجاد حساب‌ها و تنظیم گذرواژ‌ه‌ها، خواندن تنظیمات همگام‌سازی،‌ خواندن کارت تماس،‌ افزودن یا حذف حساب‌ها،‌ اصلاح مخاطبین ، خواندن مخاطبین و یافتن حساب‌ها در دستگاه و غیره اشاره کرد.
 
سروش پرطرفدار
پیام رسان « سروش» نیز از دیگر پیامرسان‌های ایرانی است که بسیار پر طرفدار بوده و امکانات محدودتری نسبت به پیام رسان‌های بین المللی دارد در زمانی که دسترسی به پیام رسان هایی همچون واتساپ و تلگرام  میسیر نبوده این پیام رسان رشد دانلود بالاتری نسبت به پیام رسانی‌های بومی دیگر داشته و از این حیث می‌توان هم اکنون این پیام رسان را پر طرفدارترین پیام رسان حال حاضر دانست. از ویژگیهای سروش نیز میتوان به دسترسی سرویس بر بستر وب گوگل،‌ مرتبط‌ سازی با دستگاه‌های بلوتوث، دوربین، موقعیت مکانی تقریبی (مبتنی بر شبکه)، موقعیت مکانی دقیق (مبتنی بر GPS و شبکه، تغییر وضعیت همگام‌سازی بین فعال و غیرفعال، خواندن تنظیمات همگام‌سازی، افزودن یا حذف حساب‌ها، یافتن حساب‌ها در دستگاه، اصلاح مخاطبین شما، تغییر تنظیمات صوتی، ممانعت از به خواب رفتن دستگاه، خواندن مخاطبین، اجرا شدن در هنگام راه‌اندازی، دسترسی کامل به اینترنت، تغییر یا حذف محتویات کارت حافظه، مشاهده اتصالات شبکه و ضبط صدا و غیره اشاره کرد.
 
روبیکا
و در آخر نیز پیام رسان ایرانی « روبیکا»، که به ۲ دلیل می‌توان آن را نسبت به سایر پیامرسان‌ها مورد توجه قرار داد، دلیل اول اینکه تعداد زیادی از کاربران ایرانی از آن استفاده می‌کنند، دوم اینکه روبیکا به‌عنوان یک سوپراپلیکیشن است؛ به عبارت دیگر، با نصب یک برنامه می‌توانید نیازهای خود را در چندین زمینه برطرف کنید. کاربران از روبیکا به عنوان بهترین پیام رسان های داخلی یاد میکنند،‌ دلایل آن را نیز میتوان به خدمات آن از جمله ارسال پیام صوتی و تصویری،‌ ایجاد فضایی به مانند اینستاگرام، جهت اشتراک تصاویر و ویدیوها و حتی کسب درآمد، تشکیل کانال، تماشای فیلم و سریال‌های مختلف به صورت آنلاین و با حجم کم، انجام تراکنش‌هایی نظیر خرید شارژ و اینترنت و غیره …. اشاره کرد. بنابراین روبیکا سعی داشته تا با ایجاد خدمات مختلف در زمینه های سرگرمی، ارتباطات، مالی و… مخاطبان خود را از دیگر اپلیکیشنها بی‌نیاز سازد. توجه داشته باشید که درصورت استفاده از اینترنت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل میتوانید به صورت رایگان پیام‌ ارسال کنید.
 
در ادامه دیری از اقبال کاربران از نرم افزارهای داخلی مانند روبیکا نگذشت که گوگل پلی پروتکت که ابزار تخصصی گوگل برای اسکن اپ‌های گوشی‌های اندرویدی است که معمولا به طور خودکار، وجود اپ‌های مخرب را به کاربران یادآوری می‌کند، این نرم افزار ایرانی را به عنوان یک بدافزار به کاربران فضای مجازی معرفی کرد. برهمین اساس کاربران ایرانی به دلیل نگرانی از امنیت اطلاعات و داده‌های خود به ادامه استفاده از این نرم افزار نپرداختند و آن را حذف کردند و حواشی فراوانی در ادامه شکل گرفت. چیزی که در کش و قوس این مسئله نمایان است تاثیر این پیام و حواشی بر استفاده و اعتماد کاربران از اپلیکیشنهای ایرانی به ویژه آنکه اساسا مسئله امنیت در استفاده از پلتفرم های ایرانی  همواره با انتقاد و چالشهایی همراه بوده است.
 
درپایان نیاز است توجه کنیم که در بین این چالشی که برای برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی به ویژه روبیکا رخ داده است، ابهامی که باقی مانده است این است که چرا تاکنون هیچ هشدار و پیامی مبنی بر بد افزاری آن منتشر نشده است و چه اتفاقی رخ داده است که برخی تصمیم گرفتند که ناگهان این برنامه را به عنوان یک بدافزار معرفی کنند و امنیت کاربران آن را زیر سوال ببرند. بنابراین شکی در این که تمام این اخبار و رویدادها همه دارای اهداف سیاسی بوده و شاید بتوان یکی از دلایل آن را استقبال کاربران ایرانی دانست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.