سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 13, 2022
9:54 یکشنبه، 22ام آبانماه 1401
کد خبر: 140328

اینتل سهم خود از بازار پردازنده‌های دسکتاپ و نوت‌بوک را از AMD پس گرفت

جدیدترین آمار نشان می‌دهد اینتل سرانجام موفق شده است پس از چند سال افت، سهمش از بازار پردازنده‌های دسکتاپی و لپ‌تاپی را افزایش دهد و از AMD پیشی بگیرد.
درحالی‌که اینتل در چند سال گذشته به‌تدریج سهمش از بازار را به پردازنده‌های AMD واگذار می‌کرد، به‌نظر می‌رسد تراشه‌های سری آلدر لیک سرانجام موفق‌ شده‌اند جایگاه این شرکت را دربرابر AMD بهبود دهند. جدیدترین گزارش Mercury Research نشان می‌دهد AMD در بخش پردازنده‌های x86 به‌دلیل عملکرد ضعیف در بازار دسکتاپ و نوت‌بوک میدان را به اینتل واگذار کرده است. بااین‌حال، AMD در بخش پردرآمد سرور همچنان برتری‌اش را درمقایسه‌با اینتل حفظ کرده است.
 
طبق گزارش Mercury Research، سهم AMD از بازار دسکتاپ‌ها افت چشمگیر ۶.۶ و ۳.۱ درصدی سه‌ماهه‌به‌سه‌ماهه و سال‌به‌سال را ثبت کرده و به ۱۳.۹ درصد رسیده است. این آمار در بازار نوت‌بوک‌ها بدتر است و سهم شرکت مذکور را تنها در سه‌ماهه‌ی گذشته از ۲۴.۸ به ۱۵.۷ درصد رسانده و درمقایسه‌با سال قبل، افت ۶.۳ درصدی را ثبت کرده است.
 
آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد سهم کلی AMD از بازار تراشه‌های x86 با افت ۲.۹ درصدی سه‌ماه‌به‌سه‌ماه از ۳۱.۴ درصد پیش‌بینی‌شده‌ی این شرکت به ۲۸.۵ درصد رسیده و سقوط ۳.۹ درصدی سال‌به‌سال را تجربه کرده است.
 
باوجوداین، بازار تراشه‌های سرور معمولاً درآمد بیشتری نصیب تولیدکنندگان می‌کند و AMD در این بخش همچنان پیشتاز است. AMD موفق شده است درمقایسه‌با سه‌ماهه‌ی گذشته سهمش از بازار پردازنده‌های سرور را ۳.۶ درصد افزایش دهد و رشد ۷.۳ درصدی سالانه را ثبت کند. آمار منتشرشده نشان می‌دهد سهم کلی AMD از بازار تراشه‌های x86 سرور بیش از ۱۷ درصد است.
 
باتوجه‌‌به عرضه‌ی اخیر پردازنده‌های سری Genoa و مشخصات بی‌نظیر رقابتی‌اش، انتظار می‌رود AMD همچنان به تصاحب سهم اینتل از بازار تراشه‌های سرور ادامه دهد؛ چراکه برخلاف برتری اینتل ازنظر توانایی هسته‌به‌هسته‌ی پردازنده‌هایش، نسل جدید پردازنده‌های Genoa شرکت AMD هزینه‌ی مالکیت ارزان‌تری دارند و از هسته‌های پردازشی بیشتر برخوردار‌‌ند و عملکرد بهتری در هر وات ارائه می‌دهند. با‌این‌حال، باید منتظر انتشار اطلاعات بیشتری از پردازنده‌های Xeon Max اینتل و 'Genoa' EPYC شرکت AMD باشیم و ببینیم نهایتاً کدام‌یک برنده‌ی رقابت خواهد بود.
 
mkjhv.PNG
منبع: Mercury Research، داده‌ها از Computerbase.de
افزون‌براین، انتظار می‌رود اینتل فاصله‌اش از AMD در بازارهای دسکتاپ و نوت‌بوک را به‌لطف عرضه‌ی پردازنده‌های نسل جدید رپتور لیک بیشتر کند؛ پردازنده‌هایی که درمقایسه‌با نسل آلدر لیک عملکرد و توان بهتری دارند و برای گیمرها بهترین گزینه‌ی ممکن محسوب می‌شوند.
 
تراشه‌های حمل‌شدنی رپتور لیک ازنظر مصرف انرژی بسیار کارآمد هستند و مدل‌های دسکتاپی نیز موفق شده‌اند رکوردهای جهانی ثبت کنند. بااین‌حال، اینتل هنوزهم در بخش مصرف انرژی باتری تراشه‌هایش به بهبود نیاز دارد و پردازنده‌های AMD برای افرادی که به طول عمر باتری دستگاهشان اهمیت بیشتری می‌دهند، گزینه‌ی مناسب‌تری محسوب می‌شوند.
 
به‌طورخلاصه، باید گفت که پس از یکی‌دو سال، آتش نبرد پردازنده‌ها مجدداً در حال شعله‌ور‌شدن است و به‌زودی شاهد دوره‌ی جدیدی از رقابت بین پردازنده‌های x86 خواهیم بود که به عرضه‌ی محصولات قدرتمندتر و رقابتی‌تر منجر خواهد شد. بی‌شک پیروز این نبرد کسی جز مصرف‌کنندگان نهایی نخواهند بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.