تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 13, 2022
10:25 یکشنبه، 22ام آبانماه 1401
کد خبر: 140334

تعدیل گسترده نیرو در شبکه‌های اجتماعی و بخش تکنولوژی؛ الگوریتمی برای اخراج

شرکت‌های تکنولوژی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی به نظر دوران طلایی پاندمی را پشت سر گذاشته و با مشکلات درآمدی مواجه شده‌اند. صنعتی که همین یک سال پیش بهترین گزینه استخدام بود،‌ تعدیل گسترده نیرو را استارت زده و غول‌هایی همچون متا و توییتر پیشتازان این جریان هستند.
توییتر ایلان ماسک درست یک هفته پس از ورود رئیس جدید با بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از کارکنان خود خداحافظی کرد و تنها طی چند روز مارک زاکربرگ،‌ مدیرعامل و بنیان‌گذار متا یا همان فیسبوک سابق، رکورد ماسک را جابجا کرد: ۱۳ درصد از کارکنان متا یعنی حدود چیزی ۱۱ هزار نفر اخراج می شوند!
 
تعدیل نیروی گسترده تکنولوژی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی را پس از یک دهه رشد و توسعه بی‌وقفه شاهد هستیم. بزرگان سیلیکون که با دفاتر عظیم و امکانات رقابتی برای جذب نیرو رقابت می‌کردند حالا در تعداد اخراجی از یکدیگر سبقت می‌گیرند.
 
شرایط سخت اقتصادی، افزایش تورم و احتمال رکود از یک سو و کاهش تبلیغات آنلاین از سوی دیگر راه نفس شبکه‌های اجتماعی بسته و این شرکت‌های خسته باید با تغییر سیاست‌های حریم خصوصی اپل هم دست و پنجه نرم کنند.
 
مجله فوربز ماه مه ۲۰۲۲ در گزارشی مدعی شد که تغییر ویژگی‌های حریم خصوصی اپل، بیش از ۱۲ میلیارد دلار برای فیس‌بوک هزینه به دنبال دارد. پس از ریزش شدید سهام متا، حالا این هزینه‌ها در تعدیل نیرو نمود پیدا کرده‌اند و ۱۳ درصد از کارکنان این شرکت شغل خود را از دست می‌دهند.
 
اسنپ‌چت، یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی معروف نیز در ماه ژوئن از اخراج حدود ۲۰ درصد از ۶۴۰۰ کارمند خود خبر داد. ایوان اسپیگل، مدیرعامل شرکت مادر اسنپ‌چت، گفت برای این تصمیم برای گذر از شرایط دشوار اقتصادی اتخاذ شده‌ است.
 
الگوریتمی برای تعدیل نیرو آغاز به کار کرده و شرکتی همچون توییتر، حتی با کاهش پنجاه درصدی نیروی کار هم ورشکستگی را دور از دهن نمی‌داند و برای بقا دست به دنبال مجاری تازه درآمدی، از جمله تیک آبی ۸ دلاری است.
 
اما شبکه‌های اجتماعی تنها قربانی شرایط سخت پسا پاندمی نیستند و بیشتر شرکت‌های تکنولوژی با رویکرد تازه‌ای به نیروی کار نگاه می‌کنند.
 
تعدیل نیرو و توقف استخدام در شرکت‌های بزرگ تکنولوژی
براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، آمازون، غول تجارت الکترونیکی، به کارکنان واحد‌های غیرسودده اعلام کرده تا به دنبال شغل در جای دیگری باشند. این شرکت سعی دارد تا نیروهای این بخش‌ها را به حوزه‌های سودده منتقل کند و تیم‌های مختلفی در بخش رباتیک و خرده فروش منحل می‌شوند.
 
حتی اپل که با افزایش درآمد در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ خود را از بیشتر شرکت‌های تکنولوژی متمایز کرد نیز «تمام استخدام‌ها را متوقف کرده است» و این وضعیت ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه یابد.
 
مایکروسافت هم ماه گذشته برای کنترل هزینه‌ها، حدود یک هزار نفر از نیروهای خود را اخراج کرد و تسلا، دیگر شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک، نیز قرار است ۱۰ درصد از نیروی کار خود را کاهش دهد.
 
ماسک در ایمیلی به کارکنان تسلا گفت: «به دلیل مازاد نیرو در بسیاری از بخش‌ها،‌ تسلا ۱۰ درصد از نیروی کار خود را کاهش می‌دهد.»
 
فین‌تک‌ها
فین‌تک در سال ۲۰۲۲ دوران سختی را پشت سر می‌گذارند و تازه‌ترین گزارش CBinsights از کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری در این حوزه خبر می‌دهد.
 
در نتیجه شرایط سخت اقتصادی، کلارنا، بزرگترین BNPL جهان که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۵ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود سقوط آزادی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر ۶.۷ میلیارد دلار ارزش دارد.
 
در پاسخ به این شرایط دشوار کلارنا از برنامه خود برای کاهش ۱۰ درصدی نیروی کار خبر داده است. سباستین سیماتکوفسکی، مدیرعامل این شرکت، جنگ اوکراین، افزایش تورم و سایه رکود اقتصادی را دلیل اصلی تعدیل نیرو می‌داند.
 
اما کلارنا در مسیر خود تنها نیست و افیرم (Affirm)، رقیب این شرکت و دیگر فعال بزرگ BNPL نیز به دنبال تعدیل نیرو است. این شرکت قصد دارد حدود یک درصد از نیروی کار خود را اخراج کند و براساس آخرین گزارش‌ها در ۳ ژوئن ۲۰۲۲، افریم ۲۵۵۲ کارمند دارد.
 
بیزپی (BizPay)، BNPL استرالیایی، نیز در ماه مه امسال با اشاره به شرایط سخت بازار حدود ۳۰ درصد از نیروی کار خود را اخراج کرد و پلتفرم پرداخت استرایپ (Stripe) هم هفته گذشته با تعدیل نیروی ۱۴ درصدی حدود ۱۱۰۰ کارمند خود را اخراج کرد.
 
بیش از ۱۲۰ هزار قربانی در سال ۲۰۲۲
داده‌های وبسایت Layoffs.fyi که از دوران همه‌گیری کووید-۱۹ گزارش‌های عمومی تعدیل نیرو را زیر نظر دارد نشان می‌دهد که تا زمان نگارش این خبر (۱۲ نوامبر/۲۱ آبان) ۷۷۹ شرکت تکنولوژی مجموعا ۱۲۰ هزار و ۱۵۵ نفر از کارکنان خود را اخراج کرده‌اند.
 
براساس داده‌های این وب‌سایت، ماه نوامبر با ۲۴ هزار و۳۳۵ اخراجی در بخش تکنولوژی بدترین ماه سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.
 
در نمای کلی به نظر می‌رسد صنعت تکنولوژی که در دوران همه‌گیری رکورد‌های رشد را جابجا کرد حالا با واقعیت بازار پسا پاندمی روبه‌رو شده و علاوه بر خروج سرمایه، شاهد استراتژی تازه‌ای در رابطه با نیروی کار و استخدام هستیم. باید دید مدیران تکنولوژی چه زمانی از تعدیل نیرو منصرف می‌شوند و آیا شاهد رشد دوباره این صنعت خواهیم بود؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.