بازار سرمایه

November 13, 2022
15:48 یکشنبه، 22ام آبانماه 1401
کد خبر: 140355

با ورشکسته‌شدن FTX، اقدام قانونی علیه این صرافی در سراسر دنیا شروع شد

نهادهای رگولاتوری در سراسر دنیا از جمله آمریکا و اروپا و ژاپن اقدام قانونی علیه FTX را شروع کرده‌اند. این صرافی بزرگ پس از چند روز بحران، شب گذشته اعلام ورشکستگی کرد.
اف تی ایکس (FTX)، صرافی بزرگ رمزارز،‌ پس از چندین روز بحران سرانجام شب گذشته به وقت تهران اعلام ورشکستگی کرد و مدیرعامل آن استعفا داد. آن‌طور که رویترز می‌نویسد، نهادهای رگولاتوری در سراسر دنیا اقدام علیه شرکت مادر و زیرمجموعه‌های FTX را شروع کرده‌اند.
 
در آمریکا، کمیسیون بورس و اوراق بهادار و وزارت دادگستری و کمیسیون معاملات آتی کالا تحقیقات خود را شروع کرده‌اند. مقر اصلی گروه تجاری FTX در باهاما قرار دارد و کمسیون اوراق بهادار این کشور در بیانیه‌ای گفته است دارایی‌های FTX Digital Markets (زیرمجموعه‌ی اف تی ایکس با تمرکز بر بازار باهاما) را مسدود می‌کند. باهاما همچنین به‌طور موقت فردی را به‌عنوان مدیر تصفیه برای این واحد تجاری انتخاب کرده است.
 
کمیسیون بورس و اوراق بهادار قبرس روز ۹ نوامبر (۱۸ آبان) از FTX EU (زیرمجموعه‌ی اف‌تی‌ایکس در اتحادیه‌ی اروپا) درخواست کرد تمامی فعالیت‌هایش را تعلیق کند. FTX چند ماه پیش گفته بود به موجب دریافت مجوزهای لازم، می‌تواند به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری رسمی در قبرس فعالیت کند. این مجوز به واحد تجاری FTX EU امکان داد که به منطقه‌ی اقتصادی اروپا خدمت‌دهی کند.
 
FTX پنج‌شنبه در توییتی گفت واحد تجاری این صرافی در ژاپن تعطیل می‌شود. چند روز قبل از آن، آژانس خدمات مالی ژاپن، ایجاد حساب کاربری جدید و معامله در FTX را ممنوع کرده بود. زیرمجموعه‌ی FTX در ژاپن، تا روز گذشته به پردازش درخواست برداشت وجه کاربران ادامه داد.
 
FTX یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز در دنیا بود و رابطه‌ی تجاری نسبتاً خوبی با صرافی بایننس داشت. به‌دنبال افشاگری‌های یک رسانه، بایننس تمامی توکن‌های FTT را فروخت و قیمت این توکن شدیدا افت کرد. با تزریق وحشت به بازار رمزارز، روند افت ارزش FTT ادامه یافت، سرمایه‌گذاران صرافی FTX را رها کردند و کاربران سرمایه‌ی خود را بیرون کشیدند. در عرض تنها یک هفته، FTX وارد بحران شد و اعلام ورشکستگی کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.