امنیت

فناوری اطلاعات

November 13, 2022
17:22 یکشنبه، 22ام آبانماه 1401
کد خبر: 140366

استفاده FBI از جاسوس افزار اسرائیلی برای شهروندان آمریکایی

طبق گزارشی جدید به نظر می رسد اخیرا و در اوایل سال گذشته میلادی اداره تحقیقات فدرال(FBI) آمریکا تصمیم داشته از جاسوس افزار اسرائیلی پگاسوس در تحقیقات جنایی استفاده کند.
به گزارش انگجت، طبق اسناد داخلی و همچنین سوابق دادگاه بین اواخر ۲۰۲۰ و اوایل ۲۰۲۱ میلادی مقامات این آژانس فدرال در مراحل پیشرفته توسعه برنامه هایی برای اطلاع رسانی به مدیریت سازمان FBI در مورد نرم افزار بودند.
 
به نوشته نشریه نیویورک تایمز، این اسناد همچنین نشان می دهند FBI دستورالعملی برای دادستان های فدرال ایجاد کرده و در آن توضیح داده شده بود چگونه نحوه استفاده اف‌بی‌آی از پگاسوس در طول پرونده‌های قضایی افشا شود.
 
با توجه به اسناد هنوز مشخص نیست اف بی آی درباره استفاده از جاسوس افزار مذکور برای شهروندان آمریکایی چه تصمیمی گرفته است. در اوایل سال جاری میلادی نشریه نیویورک تایمز فاش کرد این آژانس فدرال یک نسخه از جاسوس افزار پگاسوس به نام «فانتوم» را آزمایش کرده که می تواند موبایل هایی با شماره تلفن های مربوط به آمریکا را هدف بگیرد.
 
در جولای ۲۰۲۱ میلادی اف بی آی به تدریج تصمیم گرفت از پگاسوس در تحقیقات جنایی استفاده نکند. در همان ماه واشنگتن پست تحقیقی منتشر و ادعا کرد نرم افزار مذکور برای هک موبایل های دو زن نزدیک به جمال خاشقچی( خبرنگارعربستانی به قتل رسیده) به کار رفته است. چند ماه بعد آمریکا NSO(سازنده پگاسوس) را در فهرست سیاه وزارت بازرگانی قرار داد. با وجود تصمیم بر عدم استفاده از پگاسوس، اف بی آی به نوعی عنوان کرد که همچنان استفاده از این ابزار درآینده نزدیک را بررسی می کند.
 
در گزارشی که ماه گذشته توسط اف بی آی فراهم شده، آمده است: فقط چون اف بی آی تصمیم گرفته از این ابزار برای پشتیبانی از تحقیقات جنایی استفاده نکند، بدان معنا نیست که آن را آزمایش و ارزیابی نمی کند یا احتمالا جاسوس افزارهای مشابه را برای دسترسی به ارتباطات رمزگذاری شده مجرمان به کار نمی برد.
 
در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی کریس ورای مدیر اف بی آی در جلسه ای با کنگره گفته بود: اگر منظور شما آن است که ما در تحقیقی برای جمع آوری اطلاعات یا هدف گرفتن فردی از این ابزار استفاده کرده ایم یا خیر، پاسخ ما این است: به طور حتم خیر.
 
اکنون به نظر می رسد این سند تصویری متفاوت از گفته ورای و تمایل اف بی آی به استفاده از پگاسوس را نشان می دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.