تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 15, 2022
8:58 سه شنبه، 24ام آبانماه 1401
کد خبر: 140425

روزشمار اینماد اجباری شروع شد

بر اساس دستور بانک مرکزی به شاپرک، از امروز پایانه‌های اینترنتی کسب‌وکارهای فاقد اینماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد طی شش هفته غیر فعال خواهد شد.
 
به‌تازگی نامه‌ای از شرکت شاپرک به شرکت‌های پرداخت‌یار ارسال شده که طبق آن از تاریخ ۲۴ آبان ماه، پایانه‌های ‌اینترنتی فاقد نماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد طی شش هفته غیرفعال خواهد شد.
 
در بخشی دیگر از این نامه آمده است که بانک مرکزی باید در چارچوب قوانین و مقررات ارائه درگاه پرداخت مجازی به کسب‌وکارهای اینترنتی توسط شرکت‌های خدمات پرداخت و پرداخت یارها را صرفا برای دارندگان دارای نماد اعتماد الکترونیکی امکان‌پذیر کرده و در صورت ابطال و یا تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی به صورت برخط از ادامه خدمت جلوگیری کند.
 
همچنین، درگاه‌های پرداخت مجازی که پیش از این بدون داشتن نماد اعتماد الکترونیکی ارائه شده‌اند را طی مدت سه ماه ملزم به دریافت نماد اعتماد کرده و پس از پایان این مهلت، از ارائه خدمت به آن‌ها جلوگیری کند.
 
در این زمینه، بررسی‌های ایسنا از مسئولان مربوطه درباره این موضوع نشان می‌دهد، انجام هرگونه فعالیت اقتصادی در بستر اینترنت منوط به داشتن مجوز است و در پی افزایش شکایت‌های مردمی از برخی کسب‌وکارهای اینترنتی مبنی بر کلاهبرداری‌های صورت گرفته، بدین منظور همانند ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان و اتصال آن‌ها به پرونده مالیاتی، کسب‌وکارهای اینترنتی ملزم به دریافت اینماد از سال گذشته شده‌اند.
 
اما اجبار کسب‌وکارهای اینترنتی به داشتن اینماد با توجه به قطعی و اختلال‌های ایجاد شده در بستر اینترنت و خسارت‌هایی که به این صنف وارد کرده است، صدای اعتراض فعالان این حوزه را نسبت به این موضوع بلند کرده که چرا در شرایطی که کسب‌وکارهای اینترنتی نیازمند حمایت هستند باید به داشتن اینماد مجبور و با قطعی پایانه‌های اینترنتی مواجه شوند.
 
گفتنی است؛ کارکرد نماد اعتماد الکترونیکی احراز هویت، آدرس و اصالت مجوزهای تخصصی اشخاص برای شروع و ادامه فعالیت در همان رسته شغلی در فضای مجازی است، اما پیرو آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوب هیات دولت دوازدهم، شرکت‌های پرداخت‌یار ملزم به دریافت نماد الکترونیکی(اینماد) از مشتریان خود شده‌اند و مقرر شد از مردادماه سال ۱۴۰۰، دریافت اینماد برای کسب‌وکارهایی که پرداخت الکترونیکی دارند، اجباری شود.
62428895.jpg
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.