اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 15, 2022
11:50 سه شنبه، 24ام آبانماه 1401
کد خبر: 140437

رضاخواه: وزیر ارتباطات ظرف ۳ ماه مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی را رفع کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت اینترنت ثابت در کشور تاکید کرد: این موضوع نیازمند سرمایه گذاری جدی جهت جبران عقب‌ماندگی است.
 
مجتبی رضاخواه در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال خود و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت کاهش شدید سرعت اینترنت در ماه‌های اخیر و اقدامات انجام شده برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، گفت: طرح کلان شبکه ملی ارتباطات ۳۷ تکلیف دارد و بنا به گفته وزیر محترم در این زمینه ۲۰۰ پروژه تعریف شده که اجرای آنها به ۵۹ درصد پیشرفت رسیده است؛ سوال این است که شاخص اندازه گیری این پیشرفت چیست؟ چون وزیر قبلی نیز می گفت ما ۸۰ درصد پیشرفت داریم. در این زمینه شما می فرمایید که در ابتدای دولت سیزدهم اجرای این شبکه ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.
 
وی افزود: البته این را می‌دانم که از سال ۱۳۸۹ که تعریف شبکه ملی اطلاعات در قانون برنامه پنجم آمده بود تا سال ۱۴۰۰ شاخص اندازه گیری نداشت اما اینکه آقای وزیر می‌گوید اجرای این شبکه تا الان ۵۹ درصد پیشرفت داشته، بر چه اساس است؟
 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: یکی از مهمترین زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال شبکه پرسرعت و با کیفیت است که در واقع برای این باید توسعه ارتباطات ثابت فیبر نوری اتفاق بیفتد، در غیر اینصورت نسل پنجم شبکه تلفن همراه کشور ایجاد نخواهد شد. باید شبکه فیبر نوری را هم در منازل و هم محل استقرار کسب و کارها ببریم اما متاسفانه در طول ۱۰ سال قبل این موضوع دچار عقب ماندگی جدی شده است.
 
رضاخواه اظهار کرد: دیشب برای مقایسه سرعت اینترنت ثابت و همراه سایت  speedtest را بررسی و مشاهده کردم علی رغم اینکه رتبه اینترنت همراه کشور در ماه قبل با ۱۵ پله رشد به رتبه ۵۴ رسیده اما همچنان در بین ۱۷۰ کشور در حوزه ارتباطات ثابت در رتبه ۱۴۷ قرار داریم که این نشان می دهد به جای توسعه اینترنت ثابت، روی اینترنت موبایل متمرکز شدیم در صورتی که در همه جای دنیا برعکس است و تمرکز بر توسعه اینترنت ثابت است؛ این موضوع نیازمند سرمایه گذاری جدی جهت جبران عقب‌ماندگی است.
 
وی با اشاره به گفته وزیر ارتباطات جهت راه‌اندازی ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری در کشور تا پایان دولت از وزیر خواست تا گزارشی درباره وضعیت تحقق این وعده و برنامه‌های خود درباره توسعه نسل پنجم تلفن همراه ارائه دهد.
 
این نماینده مجلس همچنین از وزیر ارتباطات خواست تا در مورد مرکز داده  توضیح دهد که الان میزبان این فضا چه کسی است و آیا در کشور فضای ابری کافی وجود دارد؟
 
رضاخواه در ادامه با بیان اینکه درباره لایه خدمات پایه ملاحظات و گلایه های خاصی دارم، اظهار کرد: چند ملاحظه درباره شبکه‌های اجتماعی خارجی وجود دارد؛ اولاً در چند هفته اخیر اتفاقاتی در برخی از این شبکه‌ها افتاد که اگر در برخی کشورهای دیگر رخ داده بود، فعالیت این شبکه‌ها با انسداد مواجه می‌شد؛ فعالیت‌هایی نظیر اقدامات تروریستی، ترویج خشونت، ساخت سلاح و کوکتل مولوتوف، تخریب اموال عمومی و شکنجه طی چند هفته اخیر در این شبکه‌های اجتماعی ترویج شده است.
 
وی افزود: من برای تحصیلات در آمریکا بودم؛ در سال ۲۰۱۷ در یک اقدام تروریستی در فستیوالی در لاس‌وگاس آمریکا فردی هزار گلوله شلیک کرد که ۶۰ نفر کشته و بیش از ۴۰۰ نفر مجروح شدند؛ تصاویر مرتبط با این اتفاق به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد در گوگل طی چند ساعت هر تصویری که در آن خون وجود داشت حذف شد؛ این درحالیست که در کشور ما طی هفته‌های اخیر نه تنها ترویج خشونت شد بلکه حتی شکنجه شهید آرمان علی وردی هم به کرات منتشر شد؛ این یک استاندارد دوگانه است؛ چگونه است که شبکه‌های اجتماعی برای خودشان حتی عکس خون را هم پاک می کنند اما وقتی به ما می‌رسد شکنجه یک بسیجی را نمایش می‌دهند.
 
رضاخواه تاکید کرد: موضوع دیگر درباره شبکه‌های اجتماعی خارجی اهانت صریحی است که این شبکه‌های خارجی به ایران، ایرانیان و ایران دوستان کرده است؛ یکی از این شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری ایران را به حالت remembering یعنی مرده تغییر وضعیت داده است؛ آیا واقعاً ایران مرده و آیا این اقدام توهین به مردم ایران نیست؟ بنابراین اقدامات این شبکه اجتماعی هم خلاف آزادی بیان و عقیده است و هم خلاف حاکمیت ملی ماست و هم توهین به مردم و هم بر خلاف قوانین خودشان است؛ قوانین خودشان اجازه نمی‌دهد که ترویج خشونت و ساخت کوکتل مولوتوف و فروش سلاح اتفاق بیفتد، اما در کشور ما در این شبکه‌های اجتماعی این اقدامات در حال وقوع است.
 
این نماینده مجلس ادامه داد: سوال من از وزیر این است که با وجود ممنوعیت و محدودیت این شبکه‌های اجتماعی، تکلیف مردم چیست و مردم باید از کدام شبکه اجتماعی استفاده کنند؟ آیا این شبکه‌های اجتماعی داخلی قابل اعتماد هستند؟ آیا داده های شخصی مردم توسط ارگانی قابل استفاده است یا خیر و اینکه آیا حریم خصوصی مردم حفظ می‌شود یا خیر؟ اخیراً می‌بینیم که برخی کانال‌ها و حساب‌های کاربری در همین شبکه‌های اجتماعی داخلی در حال بسته شدن است و امکان شکایت هم وجود ندارد؛ هر دوی این اتفاقات منجر به بی‌اعتمادی می‌شود.
 
رضاخواه همچنین با بیان اینکه کسب و کارهای این روزها با مشکلات بسیاری مواجه هستند، اظهار کرد: مردم برای راه‌اندازی کسب و کارهای خود در پلتفرم‌های خارجی سالها زحمت کشیده بودند و با صرف وقت و هزینه آجر روی آجر گذاشتند تا برای خود دنبال کننده پیدا کنند اما حالا به آنها می‌گوییم یک شبه به پلتفرم داخلی بروید؛ این اتفاق مانند این است که به فردی که مغازه‌ی دو نبش دارد بگوییم یک شبه به یک دکه برو و در آنجا کار کن.
 
وی افزود: از دیگر مشکلات کسب و کارهای اینترنتی این است که باید مجوزهای متعدد بگیرند؛ روز گذشته شاپرک بانک مرکزی دستورالعملی را منتشر کرده که درگاه پرداخت کسب و کارهایی که اینماد ندارند قطع شود، این درحالیست که کسی که روی پلتفرم خارجی کار می‌کند مجوری نیاز ندارد اما حالا که او می‌خواهد در پلتفرم داخلی کار کند،  برای او سنگ اندازی هم می‌شود؛ این توقع حداقل در ابتدای ورود به پلتفرم‌های داخلی توقع بی جایی است.
 
این نماینده مجلس گفت: در پلتفرم‌های خارجی ممکن بود مردم با اجناس تقلبی مواجه شوند؛ وزیر توضیح دهد که در کسب و کارهای مردم  اعتبار سنجی چگونه انجام می شود و در مجموع چه مزیتی برای مردم و کسب و کارها وجود دارد که از این پلتفرمها استفاده کنند؟
 
رضاخواه با تاکید بر لزوم حمایت قضایی از پلتفرم‌های داخلی گفت: اخیرا یکی از پلتفرم‌های داخلی به دلیل محتوای منتشر شده توسط عده‌ای از کاربران مسدود شد؛ باید تفکیکی بین پلتفرم و کاربر قائل شویم و این کار اشتباهی است که بخاطر عمل اشتباه یک کاربر، کل پلتفرم مسدود شود و این کار منجر به کاهش سرمایه گذاری در این حوزه می‌شود.
 
وی در پایان عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی خارجی معایبی دارند و هر چند وقت یکبار اقدامی علیه کشور می‌کنند و بسته می شوند و کسب و کار مردم با مشکل مواجه می‌شود؛ از وزیر می‌خواهیم که این کسب و کارها را به بستری وارد کند که نه تعطیل شود و نه مردم دچار مشکل شوند. فکر می‌کنم که تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی داریم.
 
پس از استماع پاسخ‌ها و اظهارات عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن مجلس، رضاخواه به صورت مشروط از این پاسخ‌ها قانع شد و گفت: به شرط آن که آقای وزیر ظرف ۳ ماه مشکلات کسب و کارها را رفع کند و  در واقع شرایطی را فراهم کند که ضمن تقویت شبکه ملی اطلاعات امکان فعالیت کسب و کارهای داخلی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی تسهیل شود، قانع می‌شوم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.