فناوری اطلاعات

November 15, 2022
13:21 سه شنبه، 24ام آبانماه 1401
کد خبر: 140442

هوش مصنوعی در جام جهانی ۲۰۲۲ به کمک قطر می‌آید

قطر یک مرکز فناوری راه اندازی کرده است که در آن از هوش مصنوعی برای تحت نظر گرفتن تماشاگران، پیش‌بینی افزایش جمعیت و کنترل دمای ورزشگاه استفاده می‌شود.
 
به گزارش الجزیره، انتظار می‌رود بیش از ۱.۲ میلیون هوادار برای شرکت در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ به دوحه، پایتخت قطر، سفر کنند و بنابراین این کشور یک مرکز فناوری راه‌اندازی کرده که در آن از هوش مصنوعی برای تحت نظر گرفتن تماشاگران، پیش‌بینی افزایش جمعیت و حتی کنترل دمای ورزشگاه استفاده می‌شود.
 
بیش از ۱۰۰ متخصص به صورت شبانه‌روزی در مرکز کنترل و فرماندهی اسپایر(Aspire) فعالیت خواهند کرد و بر تصاویری که از طریق ۲۰۰ هزار واحد یکپارچه از ۲۲ هزار دوربین امنیتی در هر هشت استادیوم ثبت شده و روی نمایشگر آنها ظاهر می‌شود، نظارت می‌کنند.
 
از این اتاق، آنها می‌توانند دروازه‌های ورودی را کنترل کنند، از وجود آب لوله‌کشی اطمینان حاصل کنند و تهویه مطبوع را حفظ کنند.
 
فناوری تشخیص چهره به کارمندان این امکان را می‌دهد تا روی هر یک از ۸۰ هزار صندلی در ورزشگاه لوسیل(Lusail) که قرار است میزبان ۱۰ مسابقه از جمله رقابت فینال باشد، زوم کنند.
 
کارشناسان از حوزه‌های مختلف از امنیت سایبری گرفته تا مبارزه با تروریسم و ‌حمل و نقل به همراه مقامات قطری و فیفا در این مرکز مستقر خواهند شد.
 
دوربین‌های امنیتی در تمام بخش‌های استادیوم‌ها این اطمینان را به ما می‌دهد که کارمندان بخش کنترل ماموریت می‌توانند نحوه عملکرد هر سالن را قبل، در حین و بعد از رویداد بررسی کنند.
 
حمد احمد المهندی(Hamad Ahmed al-Mohannadi)، مدیر این مرکز می‌گوید: با یک کلیک می‌توانید از یک استادیوم به استادیوم دیگر بروید زیرا ما همه چیز را از طریق پلتفرم متمرکز خود از نظر مدیریت تأسیسات، امنیت، سلامت و ایمنی، و عملیات فناوری اطلاعات و ارتباطات ادغام کرده‌ایم.
 
متخصص‌هایی که برخی از آنها در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ که قطر میزبان آن‌ها بود در پشت صحنه کار کرده‌اند، می‌گویند این آینده پوشش‌دهی ورزش است. آنها اکنون ابزارهای بسیار بیشتری در اختیار دارند.
 
برگزارکنندگان می‌گویند که مفهوم "استادیوم متصل"(connected stadium) در نوع خود برای اولین بار در طول جام جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هوش مصنوعی متخصصان را قادر می‌سازد تا افزایش جمعیت را پیش‌بینی کنند و با به اشتراک گذاشتن اطلاعات با مقامات امنیتی، به سرعت با ازدحام بیش از حد مقابله کنند.
 
هدف آن‌ها این است که از حوادثی مانند هرج و مرجی که در ماه مه خارج از استادیوم فرانسه در پاریس رخ داد و طی آن پلیس با استفاده از گاز اشک آور و اسپری فلفل تلاش کرد هوادارانی که سعی در حضور در فینال لیگ قهرمانان بین لیورپول و رئال مادرید داشتند را منحرف کند، جلوگیری کنند.
 
در ماه اکتبر نیز بیش از ۱۳۰ نفر در هجوم جمعیت در یک استادیوم فوتبال در اندونزی کشته شدند. در این رویداد پلیس به سمت افرادی که سعی داشتند وارد زمین شوند گاز اشکاور پرتاب کرد و به دنبال آن افرادی که قصد خروج از ورزشگاه را داشتند به سمت درب‌های خروجی قفل شده هجوم بردند.
 
تیم فنی مرکز قطر می‌گوید که تجمیع داده‌ها به آنها اجازه می‌دهد تا الگوهای جمعیت را پیش‌بینی کنند. از آنجایی که آنها تعداد دقیق افرادی که انتظار می‌رود در این استادیوم‌ها حضور پیدا کنند را بر اساس فروش بلیط می‌دانند، بنابراین می‌توانند غلیان جمعیت را پیش‌بینی کنند. این کار می‌تواند بر اساس زمان ورود، نقاط ورود یا حتی حرکت افراد در هر زمان معینی انجام شود.
 
نیاس عبدالرحیمان(Niyas Abdulrahiman)، مدیر ارشد فناوری این مرکز به الجزیره گفت: ما تیم کنترل جمعیت و کارکنان امنیتی را در محل داریم و همچنین سازمان‌های مجری قانون وجود دارند که تصمیم‌گیری آنها را با داده‌ها تکمیل می‌کنیم.
 
مرکز می‌تواند با کمک هوش مصنوعی، تعداد افراد حاضر در یک ناحیه را بشمارد و یک آستانه برای آن تعیین کند. عبدالرحیمان توضیح داد که برای مثال اگر بیش از ۱۰۰ نفر در یک ناحیه خاص وجود داشته باشند، متخصصین می‌توانند تنگناها را ببینند، نحوه عملکرد دروازه‌های ورودی را بررسی کنند و از جریان روان جمعیت در داخل و خارج از ورزشگاه اطمینان حاصل کنند.
 
تمام استادیوم‌ها دارای تهویه مطبوع هستند. اگر اختلاف دما در داخل سالن‌ها وجود داشته باشد، حسگرهای مرکز فرماندهی می‌توانند داده‌ها را دریافت کرده و درخواست تنظیم دما بدهند.
 
المهندی به الجزیره گفت: از طریق این مرکز فرماندهی، پلتفرم متمرکز ما به ما فرصتی می‌دهد تا عملیات‌هایی با افراد کمتر، واکنش سریع‌تر و عملکرد بهتر انجام دهیم.
 
او از تهدیدات امنیت سایبری غافل نبوده است و می‌گوید که این سیستم‌ها در برابر آسیب‌ها، مقاومند.
 
المهندی می‌گوید: بدیهی است که همه اینها به امنیت سایبری کامل بستگی دارد. همه‌ی سیستم‌ها باید بتوانند در برابر هرگونه تهدیدی از بیرون یا داخل مقاومت کنند. ما در حال اطمینان حاصل کردن از ایمنی سیستم‌ها هستیم و اکنون این کار را به صورت روتین انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم در طول جام جهانی فوتبال هیچ حادثه امنیت سایبری مهمی رخ نخواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.