فناوری اطلاعات

November 15, 2022
14:29 سه شنبه، 24ام آبانماه 1401
کد خبر: 140452

توافق ۴۰۰ میلیون دلاری گوگل برای بستن پرونده ردیابی پنهانی کاربران

شرکت گوگل آلفابت ۳۹۱.۵ میلیون دلار برای رسیدن به توافق با ۴۰ ایالت آمریکا که مدعی هستند این غول جست و جو و تبلیغات، موقعیت مکانی کاربران را به صورت غیرقانونی ردیابی کرده است، پرداخت خواهد کرد.
 
این تحقیقات و توافق که توسط ایالتهای اورگون و نبراسکا هدایت شد، علامت افزایش موانع حقوقی برای گوگل از سوی دادستان‌های کل ایالتی است که شیوه‌های ردیابی کاربر این شرکت در ماه‌های اخیر زیر ذره بین آنها رفته بود.
 
دفتر دادستان کل ایالت آیووا اعلام کرد: گوگل علاوه بر پرداخت این مبلغ، باید شفافیت بیشتری با مصرف‌کنندگان درباره ردیابی موقعیت مکانی آنها داشته باشد و اطلاعات دقیق درباره آمار ردیابی موقعیت مکانی آنها را در یک صفحه وب مخصوص، ارائه کند.
 
تام میلر، دادستان کل آیووا در بیانیه‌ای اعلام کرد: هنگامی که مصرف کنندگان تصمیم می‌گیرند اطلاعات موقعیت مکانی خود را در دستگاه‌هایشان به اشتراک نگذارند، باید بتوانند به یک شرکت اعتماد کنند که دیگر هر حرکت آنها را دنبال نمی‌کند. این توافق، روشن می‌کند که شرکتها باید در نحوه ردیابی مشتریان، شفاف باشند و قوانین ایالتی و فدرال را رعایت کنند.
 
خوزه کاستاندا، سخنگوی گوگل اعلام کرد مطابق با بهبودهایی که در سالیان اخیر انجام دادیم، به این توافق رسیدیم تا تحقیقاتی که بر مبنای سیاستهای محصول قدیمی این شرکت بود و سالها پیش تغییر کردند، پایان پیدا کند.
 
گوگل در یک پست وبلاگ اعلام کرد در ماه‌های آینده، به‌روزرسانی‌هایی انجام خواهد داد و کنترل و شفافیت بیشتری درباره اطلاعات موقعیت مکانی فراهم می‌کند. این تغییرات شامل راحت‌تر شدن حذف اطلاعات موقعیت مکانی هستند. کاربران جدید کنترل‌های حذف خودکار خواهند داشت که به آنها اجازه می‌دهد به گوگل دستور دهند اطلاعات خاصی را وقتی به مدت مشخصی رسید، حذف کند.
 
دادستان‌های کل ایالت‌های آمریکا سال ۲۰۱۸ پس از گزارشی مبنی بر این که گوگل حتی وقتی کامل اطلاعات مکانی را غیرفعال می‌کنند، همچنان به ردیابی آنها ادامه می‌دهد، تحقیقاتی را گشودند. نتیجه این تحقیقات نشان داد گوگل مصرف کنندگان را درباره شیوه‌های ردیابی مکان از اواخر سال ۲۰۱۴ گمراه کرده است که این اقدام، نقض قوانین ایالتی حمایت از مصرف کننده بوده است.
 
آریزونا پرونده مشابهی علیه گوگل گشود که با پرداخت ۸۵ میلیون دلار در اکتبر سال ۲۰۲۲ توسط این شرکت، فیصله پیدا کرد. ایالتهای تگزاس، ایندیانا، واشنگتن و منطقه کلمبیا در ژانویه از گوگل بر سر شیوه‌های فریبکارانه ردیابی مکان که حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کند، شکایت کردند.
 
بر اساس گزارش رویترز، گوگل در نیمه اول امسال، ۱۱۱ میلیارد دلار درآمد از تبلیغات داشته که بیش از سایر فروشندگان تبلیغات آنلاین بوده است. موقعیت مکانی کاربر به تبلیغات‌کنندگان کمک می‌کند تبلیغات هدفمندتر را به کاربران نمایش داده و توجه او را جلب کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.