تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 15, 2022
18:20 سه شنبه، 24ام آبانماه 1401
کد خبر: 140461

فرصت رشد خلق ترافیک در پلتفرم‌های داخلی برای حمایت از کسب و کارها

با توجه به رشد خلق ترافیک در پلتفرم‌های داخلی و رشد درآمدها از این مسیر، امکان حمایت پلتفرم‌ها از کسب و کارها وجود دارد، ضمن اینکه براساس آیین‌نامه حمایتی دولت، کسب و کارهای خرد که وارد پلتفرم‌های داخلی شوند، معافیت مالیاتی دو ساله دریافت خواهند کرد.
در ابتدای کار دولت سیزدهم و با توجه به برنامه‌هایی که وزارت ارتباطات ارائه کرده بود، با هدف توسعه پیام رسان‌های داخلی کارگروه ویژه‌ای تشکیل شد. تلاش دولت این بود تا با حمایت‌های خود مسیری را پیش پای پیام‌رسان ‌های داخلی بگذارد که آنها با تنوع بخشی و ایجاد مزیت‌های مختلف در پلتفرم‌های خود، بتواند رضایت مخاطبان جلب کنند.
 
به نظر می‌رسد که طی هفته‌های اخیر و با توجه به شرایط اجتماعی موجود، تلاش شد تا توسعه پلتفرم‌های داخلی با سرعت بیشتری پیگیری شود. با در نظر داشتن وضعیت فعلی، کاربران زیادی در حال ورود به پیام رسان‌های داخلی هستند به گونه‌ای که براساس آمارهای اعلام شده در یک روز شاهد ورود 17 میلیون کاربر به پلتفرم‌های داخلی بودیم.
 
فرصت رشد خلق ترافیک در پلتفرم‌های داخلی برای حمایت از کسب و کارها
همچنین با توجه به آمارهای اعلام شده از سوی وزارت ارتباطات طی یک ماه تا 35 میلیون کاربر از یکی از پلتفرم‌های داخلی استفاده کردند. ضمن اینکه ترافیک شبکه‌های داخلی برای اولین بار نسبت به شبکه‌های خارجی پیشی گرفته است.
 
این رشد ترافیک در بین پلتفرم‌های داخلی می‌تواند زمینه خوبی را فراهم کند تا آنها در راستای جذب کسب و کارها به پلتفرم‌های خود، حمایت‌های مالی را از محل درآمدهای خلق ترافیک در نظر بگیرند.
 
معافیت دو ساله مالیاتی کسب و کارهای خرد در پلتفرم‌های داخلی/ ثبت نام به معنای صدور مجوز خواهد بود
لازم به ذکر است که دولت نیز آیین‌نامه‌ای را در جهت حمایت از سکوها و کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال و حمایت‌های متعددی را از جمله حمایت‌های تبلیغاتی برای کسب و کارهای این حوزه در نظر گرفته است. با توجه به جزئیات این این آیین‌نامه حدود 30 نوع حمایت مختلف در آن ذکر شده است.
 
البته برخی مواردی که در این آیین‌نامه ذکر شده با انتقاداتی نیز همراه بود. مانند بحث صدور مجوز برای کسب و کارهای دیجیتال و مالیات آنها. البته این آیین‌نامه هموز به طور کامل اجرایی نشده است اما گفته شده که بحث مجوز مشروط به طی مراحل خاص نیست و صرف ثبت نام افراد در پلتفرم‌های داخلی به معنای صدور مجوز خواهد بود.
 
همچنین کسب و کارهای خرد خانگی که تا پیش از این مالیات پرداخت نمی‌کردند نیز با ورود به پلتفرم‌های داخلی تا دو سال مشمول معافیت مالیاتی خواهند بود.
 
پالس مثبت وزیر ارتباطات برای حمایت از حریم خصوصی کاربران ایرانی
یکی از مباحثی که همواره مورد توجه کاربران بوده موضوع حفظ حریم شخصی است. به محض آنکه یکی پلتفرم‌های ایرانی در مسیر شد قرار می‌گیرد و مردم نسبت به آن اغبال پیدا می‌کنند، بلافاصله شایعات در مورد نقص حریم شخصی بالا می‌گیرد. این مسیر سبب شده تا بسیاری از ایده‌های ناب فضای اقتصاد دیجیتال ایران که شاید روزی امکانی جهانی شدن را نیز داشتند و بخش خصوصی آن را پیگیری می‌کرد، در بدو کار خود متوقف شوند و حتی به ورشکستگی برسند.
 
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه حریم خصوصی خط قرمز وزارتخانه است، بیان کرد: مقام معظم رهبری در فتوایی نقض حریم خصوصی در پلتفرم های داخلی را مورد تاکید قرار دادند، بنابراین کسی حق ندارد به اطلاعات مردم در پلتفرم های داخلی دسترسی داشته باشد.
 
وی افزود: هفته اخیر نیز ریاست قوه قضائیه در بخشنامه ای اعلام کرد طبق اصل 25 قانون اساسی احدی حق ندارد به اطلاعات مردم دست اندازی کند. از این رو برای حفاظت از داده های مردم لایحه ای آماده کرده ایم که به زودی به مجلس ارسال می شود و انتظار داریم با حمایت نمایندگان با قید دوفوریت تصویب شود.
 
با توجه به مسیری که دولت دنبال می‌کند این انتظار وجود دارد تا به مرور زمان حمایت‌ها از حوزه اقتصاد دیجیتال گسترش پیدا کند و ایرادات احتمالی آیین‌نامه فعلی دولت برطرف شود. البته طبیعتا جلب اعتماد کسب و کارها و کاربران زمان‌بر خواهد اما در میان مدت و بلند مدت قطعا رخ خواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.