اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 15, 2022
18:22 سه شنبه، 24ام آبانماه 1401
کد خبر: 140462

وزیر ارتباطات: شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم پیشرفت دو برابری داشت/ افزایش دو برابری مصرف ترافیک داخلی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد که شبکه ملی اطلاعات ظرف یک سال و از آغاز دولت سیزدهم پیشرفت دو برابری داشته و بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌گرفته ظرف یک سال و نیم آینده تلاش خواهیم کرد که این طرح را به سرانجام برسانیم.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جلسه بررسی سؤال مجتبی رضاخواه نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر ارتباطات درباره اقدامات انجام‌گرفته برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، در صحن علنی گفت: همان‌طور که در جلسه رأی اعتماد عرض کردم، تحقق شبکه ملی اطلاعات در صدر برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری قرار دارد و بنده برای اینکه این طرح محقق شود، تمام منابع وزارتخانه را بسیج کرده‌ام و این پروژه را به اولویت نخست وزارت تبدیل کردم.
 
وی افزود: در همین راستا شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات را تشکیل داده‌ایم که هر هفته به ریاست بنده جلسه تشکیل جلسه می‌دهد. همچنین معاون برنامه‌ریزی وزارتخانه را به‌عنوان دبیر این شورا انتخاب کرده‌ایم تا تمام منابع وزارتخانه را پای این برنامه بیاوریم. 
 
زارع پور بابیان اینکه برای تحقق شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات هفت کلان پروژه بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی با عنوان طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات تعریف‌شده است گفت: در این طرح کلان وظایف دستگاه‌ها مخصوصاً وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات مشخص‌شده است. حدود 53 بند دارد که 37 بند آن مستقیماً متوجه وزارت ارتباطات است. ما برای تحقق این 37 تکلیف 200 پروژه ریز و درشت تعریف کرده‌ایم و پیشرفت آن را در جلسات قرارگاهی هفتگی که در دو ماه اخیر به جلسات روزانه تبدیل‌شده است بررسی می‌کنیم.  
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: در نخستین اقدام توانستیم به یک فهم و عدد مشترک درباره میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات برسیم. بیش از  100 شاخص و نشانگر در جلسات مفصل کارشناسی استخراج کردیم تا بتوانیم پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را با یک سنجه مورد توافق با مرکز ملی شورای عالی فضای مجازی محضر شما نمایندگان محترم و مردم گزارش دهیم.
 
زارع پور ادامه داد: باوجود اینکه نزدیک به 10 سال از شروع بحث شبکه ملی اطلاعات می‏ گذرد، بر اساس ارزیابی هایی که طبق شاخص های مورد توافق با مرکز ملی فضای مجازی انجام شده است، علی رغم همه تلاش های صورت گرفته در سال های قبل، تا زمان استقرار دولت سیزدهم این پروژه 30 درصد پیشرفت داشته که بر اساس همین شاخص‌های مورد تائید، امروز با افتخار عرض می‌کنم که با تلاش شبانه‌روزی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و همکاران ما در وزارت ارتباطات، این طرح امروز نزدیک به 59 درصد پیشرفت داشته است. یعنی در یک سال این پروژه دو برابر پیشرفت داشته است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌گرفته ظرف یک سال و نیم آینده تلاش خواهیم کرد که این طرح را به سرانجام برسانیم.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: البته شبکه ملی اطلاعات یک کار پویا است و باید دائم و به‌طور مداوم توسعه پیدا کند. اما اصل مسئله  که یک شبکه پرسرعت، باکیفیت و امن در گستره جمهوری اسلامی داشته باشیم تا خدمات پرسرعت و باکیفیت به مردم ارائه دهد در سقف زمانی دو سال محقق  خواهد شد. هر چند در صورت تداوم حمایت‌ها تلاش خواهیم کرد این سقف زمانی را کوتاه‌تر کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به سوال دیگر مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و پردیس درباره توسعه شبکه فیبرنوری با اشاره به اینکه توسعه شبکه فیبرنوری جزء 7 کلان پروژه وزارت ارتباطات است، گفت: در 10 سال گذشته در حوزه توسعه تلفن ثابت عقب ماندگی های داشتیم که با برنامه ریزی انجام شده تا پایان دولت سیزدهم، 80 درصد خانوارها و کسب و کارها تحت پوشش شبکه فیبرنوری قرار می گیرند.
 
وی با بیان اینکه دولت هشت درصد سهم خود را از درآمد اپراتورها به این پروژه اختصاص داده است، افزود: با فراهم کردن زیرساخت های حمایتی تاکنون این پروژه در 51 شهر و 12 استان آغاز شده و بیش از 2 میلیون خانوار نیز تاکنون تحت پوشش این شبکه قرار گرفته اند و تا پایان سال جاری این میزان به دو برابر می رسد.
زارع پور تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در سال آینده نیز 7 میلیون و سال بعد از آن نیز 8 میلیون خانوار تحت پوشش شبکه فیبرنوری قرار می گیرند تا مردم و کسب و کارها بتوانند طعم شیرین سرعت چند صد مگابیتی را تا پایان دولت سیزدهم بچشند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدامات انجام شده برای حمایت از پیام رسان های داخلی و اقدامات انجام شده در این حوزه، با اشاره به راه اندازی کارگروه ویژه خدمات پایه در وزارت ارتباطات، افزود: یکی از برنامه های وزارت ارتباطات در این دوره تقویت پیام رسان ها و پلتفرم های داخلی است به طوری که نسبت به پیام رسان های خارجی دارای مزیت نسبی شوند. 
زارع پور تاکید کرد: به همین منظور در دو ماه گذشته جلسات کارگروه به صورت روزانه برگزار می شود و وضعیت پلتفرم های داخلی را کاملا رصد می کنم و تمام ظرفیت های موجود برای حمایت از آنها را پای کار آورده به گونه ای که اگر زمانی مقرر شد نسخه‌های خارجی مجددا فعالیت کنند، مردم پیام رسان های داخلی را انتخاب کنند.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه مردم به پیام رسان‌های داخلی اعتماد کردند، گفت: پیام رسان های داخلی دارای قابلیت های بسیار خوبی شده اند و شاهد حضور ۱۷ میلیون ایرانی در یک روز در یک پلتفرم داخلی بودیم که رکورد تاریخی است. ضمن اینکه در یک ماه استفاده 35 میلیون کاربر از یک پلتفرم اتفاق افتاده است.
وی با اعلام خبر افزایش دو برابری ترافیک داخلی افزود: برای نخستین بار استفاده از ترافیک داخلی و خارجی که همیشه نسبت 30 درصد داخلی و 70 درصد خارجی بود به 60 درصد داخلی تغییر یافته است که نشان از دو برابری شدن ترافیک داخلی دارد و این مسیر همچنان ادامه دارد.
 
وی با اشاره به آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال که در چند روز گذشته در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به تصویب رسیده است، افزود: بر اساس این آیین نامه 30 نوع حمایت از کسب و کارها و مردم پیش بینی شده است که دیروز نیز فراخوانی برای شناسایی مشمولان این حمایت ها منتشر شد و به زودی کام کسب و کارها و مردم از حمایت های اعلام شده شیرین می شود.
وی با بیان اینکه حریم خصوصی و داده های خصوصی مردم در پلتفرم ‌های داخلی خط قرمز ماست و احدی در جمهوری اسلامی، حق دسترسی به اطلاعات مردم را ندارد، افزود: رهبری معظم انقلاب نیز در این خصوص فتوا دادند و فرمودند که دسترسی غیرمجاز و نقض حریم خصوصی مردم در پلتفرم های داخلی حرمت شرعی دارد و این اعتقاد ماست.
 
زارع پور تصریح کرد: برای حفاظت از داده های مردم در پلتفرم های داخلی خلا قانونی داریم که به همین منظور در دولت لایحه ای برای حفاظت از داده ها و حریم خصوصی مردم آماده شده و به زودی به مجلس ارائه می شود که امیدواریم با حمایت شما نمایندگان مردم با فوریت به تصویب برسد.
وی به امکانات خوبی که پلتفرم های داخلی به مردم ارائه می دهند اشاره کرد و افزود: یکی از حمایت هایی که از کسب و کارهای داخلی بر اساس آیین نامه مصوب انجام می شود تسهیل در ارائه مجوز است به طوری که حضور کسب و کارها در پلتفرم های داخلی به منزله دریافت مجوز است.
 
وزیر ارتباطات معافیت های مالیاتی دو ساله برای کسب و کارهای فعال در پلتفرم های داخلی را یکی دیگر از حمایت ها اعلام کرد و گفت: با حمایت از کسب و کارها دیجیتال مسیر اقبال مردم به کسب و کارهای داخلی شدت بیشتری می گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.