فناوری اطلاعات

November 15, 2022
19:05 سه شنبه، 24ام آبانماه 1401
کد خبر: 140466

رئیس کمیسیون اینترنت اشیا: کشوری که می‌خواست رتبه اول منطقه در هوشمندسازی باشد، الان کجا ایستاده‌ است؟

رئیس کمیسیون اینترنت اشیا با اشاره به عقب گرد صنعت نوپای هوشمندسازی در کشور در نتیجه اختلال و قطعی اینترنت، اعتمادسازی مشتریان در آینده را مهم‌ترین چالش در این حوزه دانست.
16685123394141be3j2qair2u6d9f5tnn18ikss.jpg
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، روزبه بابازاده رئیس کمیسیون اینترنت اشیا در گفتگو با روابط عمومی این سازمان با اشاره به مشکلات فعالان حوزه آی‌سی‌تی در پی مسدودسازی اینترنت، گفت: «متاسفانه طی این دو ماه برخی از کسب‌وکارها در حوزه اینترنت اشیاء کاملاً از بین رفته است. در این میان دو دسته بیشترین مشکلات را داشتند؛ دسته‌ای که سرور پلتفرم هایشان در خارج از کشور بوده و دسته‌ای دیگر که نمایندگی پلتفرم‌های خارجی را داشتند یا از پلتفرم های خارجی استفاده می کردند و این قطعی اینترنت این چنین کسب و کار ها را به نابودی کشید.»
 
او ادامه داد: «در چند روز اول قطعی اینترنت سلولار ( اینترنت موبایل) در عصرها کسب‌وکارهای اینترنت اشیاء و بخصوص حوزه‌های حمل و نقل متصل و سیستم‌های آبیاری هوشمند که از سیم کارت برای ارتباط استفاده می‌کردند، به طور کامل مختل شدند؛ حتی پلتفرم‌های داخلی نیز به علت قطعی کامل اینترنت در روزهای ابتدایی قابل کار نبودند و این کسب و کار ها صدمه جدی دیدند.»
 
بابازاده با اشاره به مشکلات کسب‌وکارهای اینترنت اشیاء بیان کرد: «کسب‌وکارهای اینترنت اشیاء به چند دسته تقسیم می‌شوند. مجموعه‌های تولیدکننده یا واردکننده سخت افزار، مجموعه‌های نرم افزاری ارائه دهنده خدمات پلتفرمی و مجموعه های ارائه دهنده راهکار. کسب‌وکارهای اینترنت اشیاء براساس ارائه سرویس کار می‌کنند. یعنی دارای پلتفرم‌های اینترنت اشیاء هستند که خدمات پلتفرمی می‌دهند؛ از قبیل سامانه‌های مدیریت ناوگان، سامانه کشاورزی هوشمند، سامانه‌های سلامت هوشمند، خانه‌های هوشمند و انواع مختلف سامانه‌های هوشمندسازی. این کسب‌وکارها براساس سرویسی که ارائه شده، کسب درآمد می‌کنند.»
 
رئیس کمیسیون اینترنت اشیا با اشاره به شرکت‌های نمایندگی در حوزه آی‌سی‌تی گفت: «برخی شرکت‌ها نماینده شرکت‌های خارجی هستند. این شرکت‌ها نیز ارائه‌دهنده سرویس‌های پلتفورمی‌اند.»
 
بابازاده با اشاره به قطعی اینترنت بین‌الملل تاکید کرد: «اختلال در کار این شرکت‌ها با توجه به قراردادهایی که پیشتر متعهد شده‌اند، علاوه بر اینکه خسارت می‌بینند، گاهی باید خسارات وارده به مشتری را هم جبران کنند. این جبران خسارات همیشه مادی نیست و باید اعتماد از دست رفته به سیستم های هوشمندسازی را نیز برگردانند.»
 
هوشمندسازی سال‌ها به عقب برگشت
رییس کمیسیون اینترنت اشیاء با اشاره به آسیب قطعی موقتی اینترنت به کسب‌وکارها گفت: «شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های زیادی در حوزه هوشمندسازی آسیب‌های جبران‌ناپذیری خورده‌اند. با توجه به عدم ورود کسب و کارها به پلتفرم‌های داخلی، باید توجه داشت که بازار را مشتری تعیین می‌کند و تجربه سال های گذشته در کشور نشان داده بازار به صورت دستوری شکل نمی‌گیرد. برای مثال اگر بهترین پاساژ را در انتهای یک کوچه خاکی بسازید، مشتری نخواهد داشت. وقتی یک مجموعه با هزار زحمت مشتری جذب کرده و خدمات می‌دهد، با قطع اینترنت علاوه بر خسارات مادی به مجموعه ها، اعتماد مشتری هم کاملاً از بین می‌رود و در چنین شرایطی چطور می‌توان مشتری را مجدد جذب کرد! چه برسد به اینکه به سمت پلتفرم داخلی هدایتش کنیم.»
 
او با اشاره به مشکلات حوزه هوشمندسازی تصریح کرد: «هوشمندسازی در کشور نوپاست و شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه بسیار تلاش کرده‌اند تا مشتریان و کسب‌وکارهای دیگر را ترغیب کنند تا از خدمات این فناوری بهره جویند. علاوه بر هزینه‌های بسیار زیاد این صنعت نوپا در کشور جلب نظر مشتری نیز هزینه زیادی برای مجموعه‌ها داشته است.»
 
بابازاده خاطرنشان کرد: «تجهیزات سلامت هوشمند، خانه‌های هوشمند، لوازم خانگی و خیلی از خدمات به حوزه اینترنت اشیاء مربوط است که این روزها دچار اختلال شده است. در چنین شرایطی اعتماد از بین می‌رود و اگر همین الان هم شرایط اینترنت به حالت عادی بازگردد، اعتماد به حالت اولیه برنمی‌گردد.»
 
رییس کمیسیون اینترنت اشیاء با تاکید بر اینکه هوشمندسازی بحث اصلی کمیسیون اینترنت اشیاء و کمیسیون هوش مصنوعی نظام صنفی رایانه ای استان تهران است، گفت: «از نظر سخت‌افزار حوزه هوشمندسازی، ما سال‌ها با انواع مشکلات دست به گریبان بودیم، با مشکلات فعلی اینترنت کسب‌وکارهایی بر پایه نرم‌افزارهای هوشمندسازی هم متاسفانه زمین خوردند. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک توانایی بودجه‌ای زیادی ندارند که در برابر این دست مشکلات تاب بیاورند. استارت‌آپ‌ها مثل شرکت‌های خصولتی نیستند که بودجه‌های ده‌ها میلیاردی برای یک پلتفرم بگذارند و از پلتفرم‌های ارزان قیمت خارجی استفاده می‌کنند تا کسب‌وکارهایشان شکل بگیرد.»
 
او ادامه داد: «قطعی اینترنت تمام زحمات این دست استارت‌آپ‌ها را از بین می‌برد و باعث می‌شود خیلی از شرکت‌ها و استارت آپ ها مهاجرت کنند. کشورهایی مثل دوبی، امارات، عراق و ترکیه با کمال میل و با فرش قرمز شرکت‌های ایرانی را جذب می‌کنند و خدمات ویژه‌ای هم به آنان عرضه می‌کنند. الان حاکمیت بگوید کشوری که میخواست رتبه اول منطقه در هوشمندسازی باشد کجا ایستاده‌ است؟»
 
این فعال حوزه فناوری افزود: «حتی همین روزها از کمیسیون اینترنت اشیاء برخی شرکت‌ها از ایران مهاجرت کردند و به کشورهای عمان و امارات رفته‌اند. یکی از شرکت‌ها در حوزه حمل و نقل درحال مهاجرت به عراق است، حتما وضعیت عراق الان بهتر از ایران است.»
 
مشکلات حوزه هوشمندسازی کم نیستند
بابازاده در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت که گفته بود اینترنت قطع نشده و تنها دو پلتفرم اینستاگرام و واتساپ فیلتر شده، گفت: «علاوه بر این دو پلتفرم، تعداد دیگری نیز قبلاً فیلتر شده‌اند، آنها به حساب نمی‌آیند؟ تاریخ دوستان بازه‌اش چند وقته هست؟ به ما بگویند تا کسب و کارها بتوانند برای سونامی های بعدی کسب و کار آماده باشند.»
 
او ادامه داد: «متاسفانه به علت لجبازی برای حذف شدن یک اپلیکیشن از فروشگاه اندروید، کل پلتفرم گوگل را فیلتر کردند، سایت‌هایی که برنامه‌نویسان از طریق آنها ابزارهای خودشان را آپدیت می‌کردند فیلتر شدند. باید توجه کرد که جایگزین کردن پلتفرم‌ها به این سادگی‌ها نیست و پلتفرم‌های ایرانی در حد و اندازه خیلی از پلتفرم‌های خارجی نیستند. پلتفرم‌هایی مثل آمازون و مایکروسافت آژور از مشهورترین پلتفرم‌های اینترنت اشیاء هستند که ما نمونه‌هایی به اندازه یک صدمش را هم در کشور نداریم. متاسفانه همه دنیا به جز ایران از پلتفرم‌های مطرح استفاده می‌کنند.»
 
بابازاده تصریح کرد: «مشکلات حوزه هوشمندسازی کم نیستند و قطعی اینترنت هم تیر آخر را بر پیکر نیمه‌جان این صنعت نوپا در کشور زده است. از سال ۹۶ تاکنون در حوزه اینترنت اشیاء قوانین بسیار بد و غیر کارشناسی در جهت تخریب صنعت هوشمندسازی تصویب شد و کماکان هم این تصویب ها ادامه دارد. کمیسیون اینترنت اشیاء از طرف سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران جوابیه‌ای در خصوص قانون «اصول حاکم بر اینترنت اشیاء» برای شورای عالی فضای مجازی همان سال ارسال کرد که توجهی به آن نشد. تا این تاریخ درگیر مشکلات همان مصوبه‌ ی سال ۹۶ و مصوبه های بعدی آن که به تصویب رسید، هستیم باشیم و متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد.»
 
رییس کمیسیون اینترنت اشیاء خاطرنشان کرد: «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در روزهای گذشته بارها با نهادهای مختلف جلسه گذاشت. ما سعی کردیم متذکر شویم پلتفرم داخلی پایداری و دیگر نیازهای پایه را ندارند. متاسفانه طی این اتفاقات فقط انحصار برای برخی مجموعه‌های خاص ایجاد شده و می‌شود و آنها هم هیچ کار اصولی انجام نداده و نخواهند داد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.