اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 16, 2022
13:09 چهارشنبه، 25ام آبانماه 1401
کد خبر: 140474

اتاق تهران: اثر محدودیت‌های اینترنت در جلسه شورای امنیت ملی بررسی خواهد شد

رئیس اتاق تهران اعتقاد دارد فیلترینگ بیشترین آسیب را به قشر جوان زده و ادامه آن، خسارت‌های جدی برای اقتصاد دیجیتال به دنبال خواهد داشت.
رئیس اتاق تهران اعلام کرد گزارش‌هایی از اثر مخرب محدودیت‌های اینترنت را برای رئیس‌جمهور ارسال کرده‌اند. به گفته خوانساری، رئیسی نیز این نامه را به شورای امنیت ملی ارجاع داده و قرار است اثرات فیلترینگ در جلسه این شورا مورد بررسی قرار گیرد. به اعتقاد وی، فیلترینگ بیشترین آسیب را به قشر جوان زده و ادامه آن، خسارت‌های جدی برای اقتصاد دیجیتال به‌دنبال خواهد داشت.
 
چهلمین نشست هیئت نمایندگان این نهاد با نگاهی به مشکلات ناشی از محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ برگزار شد. «مسعود خوانساری»، رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به چالش‌های این روزهای کسب‌وکارها و اقتصاد دیجیتال گفت:
 
«امسال به‌عنوان سال دانش‌بنیان نام‌گذاری شد، اما با محدودیت‌های اینترنت نه‌تنها شرکت‌های دانش‌بنیان و دیجیتال با بهبود شرایط روبه‌رو نشدند، بلکه با وضعیت بسیار سختی مواجه شدند. در حال حاضر محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ آسیب شدیدی به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ وارد کرده و تداوم این شرایط ‌می‌تواند باعث از بین رفتن بخش زیادی از کسب‌وکارها شود.»
 
او با بیان اینکه در یک ماه گذشته گزارش‌های مختلفی تهیه کرده و برای رئیس‌جمهور و وزارتخانه‌های مرتبط ارسال شده است، گفت: «رئیس‌جمهور نامه‌ای را که از طرف اتاق ارسال کردیم و پیوستی درباره اثرات محدودیت‌های اینترنتی داشت، به شورای امنیت ملی ارجاع داده‌ است. ما در این نامه کاملاً توضیح داده‌ایم که محدودیت‌ها چه اثرات مخربی داشته و قرار است در جلسه شورا مورد بررسی قرار گیرد.»
 
خوانساری همچنین از جلسات با معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور یاد کرد و اظهار داشت در آن جلسه تأکید شده که اگر محدودیت‌ها رفع نشود، خسارت‌های جدی بر اقتصاد کشور و اقتصاد دیجیتال وارد خواهد شد.
 
او ابراز امیدواری کرد رئیس جمهور و سایر دست‌اندرکاران، سریع‌تر این مسائل را بررسی و حل کنند: «بحثی که در این ارتباط مطرح ‌می‌کنند، امنیتی است، اما نمی‌توان آن را بدون تبعات اقتصادی‌اش تحلیل کرد. آنچه رخ داده، این است که خیلی از کسب‌وکارها با زیان شدید روبه‌رو یا تعطیل شده‌اند. قشر جوان بیشترین آسیب را از این محدودیت‌ها دیده و درخواست ما این است که هرچه سریع‌تر این موضوع بررسی شود و حل آن در اولویت نخست دولت قرار گیرد.»
 
برآوردهای دولتمردان از آسیب‌های فیلترینگ نادرست است
«شهاب جوانمردی»، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران نیز در این جلسه به محدودیت‌های اینترنتی و گوشه‌هایی از سخنان اخیر مقامات دولتی درباره وضعیت پیش‌آمده اشاره کرد و این هشدار را داد که اقتصاد نوپای دیجیتال در ایران با تهدید جدی مواجه شده است:
 
«برخی مسئولان دولت در واکنش به کندی اینترنت در کشور طی دو‌ماه گذشته، عنوان کرده‌اند که اینترنت در ایران فیلتر نشده است یا اینکه کسب‌و‌کارهای اندکی بر بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام فعال بوده که بخش بسیار کوچکی از اقتصاد را به نمایندگی دارند. این اظهارات با واقعیت‌ها مغایر است و تعداد زیادی از کسب‌و‌کارهای کوچک در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور، آسیب جدی دیده‌اند. مسئولان و تصمیم‌گیران در دولت و حاکمیت، از این واقعیت غافل نشوند که پیامد رخ داده این روزها برای اقتصاد دیجیتال و نوآوری کشور اتفاق‌های ناگوارتری را در درازمدت نشانه رفته و فعالان این عرصه را بسیار نگران کرده‌است.»
 
او مزیت اقتصادی کشور طی دهه آینده را اقتصاد دیجیتال و نوآوری دانسته و گفت با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و کندی شبکه اینترنت در کشور، شانس ورود کنشگران اقتصاد دیجیتال به بازی‌های بزرگ بین‌‌المللی از دست خواهد رفت.
 
جوانمردی با بیان اینکه رشد اقتصاد دیجیتال طی سال‌های اخیر در کشور، جوان‌ها را به ماندن و ساختن کشور امیدوار کرده‌است، اظهار داشت در حال حاضر شبکه بزرگی از جوانان و متخصصان فناوری از ایران در جهان گسترده شده که فرصتی بکر را برای ایران فراهم کرده است تا با کمک آنان کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال جهش و گام بلندی در سطح بین‌المللی بردارد.
 
این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با تأکید بر اینکه ایران برای حضور در تمدن جهانی، به کریدور‌سازی نیاز دارد، از دولتمردان خواست تصمیمات و سیاست‌هایی اتخاذ نکنند که بدنه نحیف اما در حال رشد اقتصاد دیجیتال را از بین ببرد. به اعتقاد او، بازسازی این بدنه، در کوتاه‌مدت و میان‌مدت غیرممکن است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.