تلفن همراه

گجت

November 16, 2022
13:29 چهارشنبه، 25ام آبانماه 1401
کد خبر: 140479

هدفون های بی سیم، جایگزین هایی مناسب برای سمعک

دانشمندان تایوانی بر اساس آزمایش هایی جدید نشان داده اند که برخی از هدفون های بی سیم معمول در بازار را می توان به عنوان سمعک برای افراد کم شنوا مورد استفاده قرار داد.
طبق بررسی های جدید دانشمندان بین الملل، برخی از هدفون های تجاری که در بازار به وفور یافت می شوند، می توانند برای افراد کم شنوا به خوبی سمعک های استاندارد عمل کنند. 
 
عارضه کم شنوایی، تأثیرات گسترده ای بر سلامتی افراد دارد، اما سمعک های استاندارد و حرفه ای، معمولا گران هستند و شخص استفاده کننده از آن ها، نیاز به مراجعه های متعدد به متخصصین گوش و حلق و بینی و یا متخصصین شنوایی سنجی برای تنظیم آن ها دارند. 
 
عوامل ذکرشده فوق منجر به ایجاد موانع بزرگی برای این افراد در جهت دسترسی به سمعک های حرفه ای می شود. طبق یک تخمین، نزدیک به 75 درصد از افراد مبتلا به کم شنوایی در ایالات متحده از سمعک استفاده نمی کنند.
 
محققان بیمارستان عمومی کهنه‌سربازان تایپه در تایوان که پژوهشی را در این خصوص انجام داده اند، می گویند: علاوه بر موارد فوق، در ارتباط با استفاده از سمعک، یک انگ اجتماعی هم وجود دارد. بسیاری از بیماران، تمایلی به استفاده از آن ها ندارند، زیرا نمی خواهند پیر به نظر برسند. این امور باعث شد ما شروع به بررسی برای جایگزین های در دسترس تر سمعک ها کنیم.
 
شرکت اپل در سال 2016 قابلیتی به نام Live Listen را عرضه کرد که به افراد اجازه می‌دهد از هدفون‌های بی‌سیم نظیر ایرپاد برای تقویت صدا استفاده کنند. این ویژگی باعث می‌شود ایرپاد از نظر عملکردی، به یک محصول تقویت‌کننده صدای شخصی بدل شود و افراد دارای شنوایی عادی، می توانند از آن برای موقعیت‌های خاص مانند گوش دادن به صدای پرندگان در طبیعت استفاده نمایند.
 
پژوهشگران تایوانی در مطالعه خود، توان دستگاه های ایرپاد شرکت اپل را با سمعک های استاندارد مقایسه کرده اند. قیمت سمعک های ممتاز، 10 هزار دلار و قیمت نوع پایه آن ها 1500 دلار است. این در حالی است که قیمت ایرپاد 2 و ایرپاد پرو که مجهز به فناوری حذف نویز هستند، به ترتیب 129 و 249 دلار است.
 
این تیم پژوهشی، چهار دستگاه فوق را روی 21 شرکت کننده با کم شنوایی خفیف تا متوسط آزمایش کرد. آن ها دریافتند که ایرپاد پرو و در یک محیط آرام، عملکرد مشابهی با سمعک‌های نوع پایه دارد، اگرچه این عملکرد کمی پایین‌تر از عملکرد سمعک‌های ممتاز است.
 
همچنین مشاهده شد که ایرپاد 2 با وجود آن که پایین ترین عملکرد را در بین چهار دستگاه آزمایش شده نشان می دهد، باز هم در مقایسه با استفاده نکردن از سمعک، کمک می کند که افراد، واضح تر بشنوند. ایرپادها تنها زمانی از عملکرد مناسبی در مقایسه با سمعک های استاندارد برخوردار نبودند که امواج صدا از سمت جلوی شرکت کنندگان به سوی آن ها می آمد.
 
این نتایج جالب توجه که در مجله معتبر iScience منتشر شده اند، می‌توانند به بخش بزرگی از افراد مبتلا به کم شنوایی کمک کنند تا به دستگاه‌های تقویت‌کننده صدای مقرون به صرفه‌تری دسترسی داشته باشند و حداقل، بخشی از کسر شنوایی خود را رفع نمایند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.