تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 16, 2022
14:46 چهارشنبه، 25ام آبانماه 1401
کد خبر: 140486

وزیر صمت: اینماد حذف شدنی نیست

وزیر صنعت معدن و تجارت به عنوان وزیر دستگاه صادر کننده اینماد، نماد تجارت الکترونیکی را پس از اینکه کارگروه اقتصاد دیجیتال عنوان کرد یک مجوز شروع کسب و کار است و باید حذف شود، یک استاندارد معرفی کرد و اعلام کرد اینماد یک استاندارد است و حذف شدنی نیست.
چند روز پیش شاپرک در نامه‌ای اعلام کرد از تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱ پایانه‌های اینترنتی فاقد نماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد را طی ۶ هفته غیرفعال خواهد شد. پس از ارسال این نامه از سوی مدیرعامل شاپرک برای شرکت‌های  پرداخت‌یاری، رضا باقری اصل، جانشین رئیس کمیسیون راهبردی اقتصاد دیجیتال نیز در نامه‌ای به سید کاظم دهقان، مدیرعامل شاپرک خواهان لغو دستور الزام اخذ اینماد به شرکت‌های پرداخت‌یار تا زمان اتخاذ تصمیم نهایی توسط کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال شد. طبق آنچه در متن این نامه آمده بود بررسی موضوع عدم الزام اخذ اینماد برای شروع کسب‌وکار در دستور کار کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال قرار دارد و تاکید داشت طبق مصوبه هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، تعیین تکلیف اینماد به عنوان یکی از مجوزهای کسب ‌وکار منوط به اتخاذ تصمیم توسط کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال شده است.
 
امروز فاطمی‌ امین وزیر صمت پس از جلسه هیئت دولت اینماد را یک استاندارد دانست و تاکید کرد: «طبق قوانین و مقررات ما موظف هستیم که اینماد را صادر کنیم، اینماد یک استاندارد عملکرد است نه مجوز کسب‌وکار.»
 
اشاره فاطمی امین به ماده ۳ از فصل سوم دستورالعمل پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی است که در آن بانک مرکزی موظف شده در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، ارائه درگاه پرداخت مجازی به کسب و کارهای اینترتی توسط شرکت خدمات پرداخت و پرداخت‌یارها را صرفا برای دارندگان دارای نماد اعتماد الکترونیکی امکان‌پذیر کند.
 
جانشین رئیس کمیسیون راهبردی اقتصاد دیجیتال در این نامه خود ابلاغ الزام استفاده از اینماد از سوی شاپرک به شرکت‌های پرداخت‌یار را مغایر با تصمیمات هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار دانست. اما وزیر صمت که متولی اصلی صدور اینماد است معتقد است: «برخی اشتباه فکر می‌کنند که اینماد مجوز کسب‌وکار است و باید مقررات‌زدایی شود. اینماد مثل علامت استاندارد است شما چگونه روی کالایی علامت استاندارد است همان‌طور که بی‌معنی است که علامت استانداردی روی کالایی نخورد، همان‌قدر بی‌معنی است که بگوییم اینماد در سایتی درج نشود.»
 
در شرایطی وزیر صمت تاکید می‌کند که اینماد مجوز شروع کسب و کار به شمار نمی‌آید که تمامی کسب و کارها تا زمانی که اینماد نگیرند طبق قانون مجاز به دریافت درگاه پرداخت نیستند همین امر از نظر کسب و کارها اینماد را تبدیل به مجوزی برای شروع کسب و کار کرده است.
 
وزیر صمت در آخر اینماد را ابزاری برای کنترل پولشویی، تقلب و تخلفات معرفی کرد و گفت: «الزام اینکه درگاه پرداخت اینماد داشته باشد الزام بانک مرکزی است که الزام کاملا درستی است.»
 
الزام شاپرک برای دریافت اینماد از سوی تمام پذیرندگان پرداخت‌یارها ظرف مدت ۶ هفته بسیاری از کسب و کارها و فعالان این حوزه را نگران کرده است، چرا که آنان معتقدند هنوز امکان صدور نماد اعتماد الکترونیکی برای بخشی از بازار از جمله لندتک‌ها و رمزارزی‌ها فراهم نشده است و این الزام امکان فعالیت را از آنها خواهد گرفت در نامه مدیرعامل شاپرک نیز هیچ اشاره‌ای به راهکارهای پیش‌بینی شده برای آنها نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.