رسانه‌های اجتماعی

November 18, 2022
16:18 جمعه، 27ام آبانماه 1401
کد خبر: 140534

متا چگونه از شرکت تریلیون دلاری به اخراج دسته جمعی رسید؟

اخراج دسته جمعی اخیر کارمندان توسط متا، نقطه عطفی برای شرکتی است که با وجود سال‌ها جنجال بر سر حریم خصوصی و مداخله روسیه در انتخابات، به نظر می‌رسید مدل فعالیت خدشه ناپذیری دارد.
62205426.jpg
هر چند برخی ممکن است علاقه شدید مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، به دنیای آنلاین ایمرسیو یا متاورس را عامل سقوط این شرکت بدانند اما این تنها یکی از عواملی است که باعث شده است سهام متا در یک سال گذشته ۷۰ درصد سقوط کند. عوامل منفی دیگر شامل ظهور پلتفرم ویدئوی کوتاه تیک تاک، تغییرات حریم خصوصی اپل و تاثیر منفی آن بر درآمد تبلیغاتی متا و فقدان کاربران نسل زد (Z) (نسلی که با تلفن هوشمند رشد کرده و زندگی‌اش با فناوری گرده خورده) هستند.
 
مایک پرولکس، مدیر تحقیقات شرکت فارستر به یاهو فایننس گفت: متا یک پایش را در مسیر متاورس گذاشته و پای دیگرش در ویدئوی کوتاه است و تلاش می‌کند با تیک‌تاک رقابت کند و در حال حاضر در هیچ یک از این دو مسیر عملکرد خوبی ندارد.
 
رشد تیک‌تاک و قدیمی شدن فیس بوک
متا با تهدیدهایی از سوی پایگاه کاربران رو به سالمندی خود و رشد اپلیکیشن چینی تیک‌تاک که ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد، مواجه است.
 
فورمت ویدئوی کوتاه و صفحه "برای شما" که با استفاده از الگوریتم، ویدئوهای مسحورکننده نمایش می‌دهد، عامل موفقیت تیک‌تاک بوده‌اند. زمانی که تیک‌تاک رو به رشد بود، متا به رقابت با اسنپ‌چت متمرکز شده بود و از قابلیتهای ویدئویی موقتی این اپلیکیشن، کپی‌برداری می‌کرد. در این فاصله، تیک‌تاک الگوریتم خود را بهبود بخشید و مقصد جدیدی برای کاربران نسل زد ایجاد کرد. تلاش متا برای رقابت با ویدئوی کوتاه تیک‌تاک از طریق ریلز، نتوانست این کاربران جوان‌تر را جلب کند.
 
پرولکس در این باره چنین می‌گوید: می‌دانیم که متا، مشکل نسل زد دارد. سهم بازار ریلز در میان کاربران نسل زد، بسیار کمتر از تیک‌تاک است.
 
طبق آمار شرکت تحقیقاتی فارستر، تنها ۴۰ درصد از نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۷ سال می‌گویند از فیس بوک استفاده هفتگی دارند که کمتر از ۴۸ درصد در سال ۲۰۲۱ است. همچنین ۶۱ درصد از کاربران نوجوان اظهار می‌کنند که استفاده هفتگی از اینستاگرام دارند و در مقابل، ۶۹ درصد از تیک‌تاک استفاده می‌کنند.
 
طبق نتایج تحقیقات مرکز پیو که در اوت انجام شد، تنها ۳۲ درصد از نوجوانان از اپلیکیشن اصلی فیس‌بوک و ۶۲ درصد از اینستاگرام استفاده می‌کنند. تیک‌تاک ۶۷ درصد از نوجوانان را جلب کرده است. شوربختانه برای متا، تیک‌تاک همچنان در حال کسب محبوبیت روزافزون میان کاربران و آگهی دهندگان است.
 
جولی بی‌یل، مدیر پرتفوی و کاین اندرسون رودنیک، تحلیلگر ارشد به یاهو فایننس اظهار کردند: دو سال پیش معلوم نبود تیک‌تاک به این حد نفوذ پیدا خواهد کرد. انگار غذای متا را خوردند و رکود اقتصادی را دیدند. از این که آگهی دهندگان هزینه در متا را کاهش دادند، نباید تعجب کنیم.
 
اقتصاد و اپل، سد راه پولسازی متا
اقتصاد ضعیف به متا که بخش عمده‌ای از درآمدش از تبلیغات آنلاین است، آسیب زده است. یکی از اولین بخشهایی که شرکت‌ها به کاهش هزینه مبادرت می‌کنند، بخش بودجه تبلیغات است که تاثیر مستقیمی روی درآمد متا می‌گذارد. متا همچنین با پیامد تغییرات حریم خصوصی iOS اپل که شفافیت ردیابی اپلیکیشن نامیده شده، روبروست. این قابلیت که در سال ۲۰۲۱ توسط اپل راه اندازی شد، به کاربران اجازه می‌دهد انتخاب کنند آیا به اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌ها اجازه دهند آنها را ردیابی کنند یا خیر. پیش از این که بازار تبلیغات راکد شود، زاکربرگ هشدار داد که تغییرات حریم خصوصی اپل، تبلیغات دیجیتالی را نابود خواهد کرد.
 
کندی اقتصاد و تغییرات حریم خصوصی اپل، سه ماهه‌های مالی تیره و تاری را برای متا به همراه آوردند. این شرکت در سه ماهه دوم امسال، نخستین کاهش سال به سال فروش و در سه ماهه سوم، دومین کاهش فروش سه ماهه را گزارش کرد.
 
پول پاشی متا برای یک قمار بزرگ
با وجود کاهش رشد درآمد، زاکربرگ، متا را برای اختصاص میلیاردها دلار برای برنامه‌هایش در زمینه متاورس تحت فشار قرار داده است.
 
متا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ میلیارد دلار در واحد "رئالیتی لبز" هزینه کرد که مسئول ساخت سخت افزار و نرم افزار متاورس است. این غول فناوری از ابتدای امسال تاکنون، بیش از ۹ میلیارد دلار در این پروژه هزینه کرده است. در کنفرانس درآمد مالی سه ماهه سوم، دیو واهنر، مدیر مالی متا گفت: هزینه متاورس در سال ۲۰۲۳ افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.
 
میلیاردها دلار برای فناوری هزینه خواهد شد که ممکن است مردم هرگز تمایلی به آن نشان ندهند. طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، پلتفرم "هاریزن ورلدز" (Horizon Worlds) شرکت متا، تاکنون به درد نخور مانده است. متا در ابتدا می خواست این اپلیکیشن تا پایان امسال ۵۰۰ هزار کاربر داشته باشد اما برآوردش را به ۲۸۰ هزار نفر بازبینی کرد زیرا کمتر از ۲۰۰ هزار نفر در این دامنه دیجیتالی تنها، می‌گردند.
 
بر اساس گزارش یاهو فاینانس، زاکربرگ در اکتبر گفت: متاورس می‌تواند به یک محل کار مجازی تبدیل شود اما کارشناسان نسبت به نقشه تجاری مدیرعامل متا برای "رئالیتی لبز" بدبین هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.