بازار سرمایه

November 21, 2022
12:42 دوشنبه، 30ام آبانماه 1401
کد خبر: 140631

رئیس جمهور السالوادور:‌ روزی یک بیت‌کوین می‌خریم

السالوادور اولین کشوری است که بیت‌کوین را به عنوان ارز رسمی شناخته است. با این حال شرایط نزولی بازار باعث شده تا میانگین قیمت خرید بیت‌کوین برای السالوادور وضعیت خوبی را نشان ندهد و این کشور برای جبران ضرر به خرید بیشتر بیت‌کوین در قیمت پایین‌تر روی آورده است.
کشور السالوادور از سپتامبر ۲۰۲۱ تاکنون بیت‌کوین را به عنوان یک ارز رسمی اعلام کرده است. السالوادور در حال حاضر حدود ۲۳۸۱ سکه در اختیار دارد که ارزش این دارایی‌ها در زمان خرید حدود ۱۰۳ میلیون دلار برآورد می‌شود.
 
با این حال افت ارزش بازار رمزازها باعث شده تا ارزش سرمایه‌گذاری السالوادور تا حدود ۴۰ میلیون دلار کاهش پیدا کند. با به رسمیت شناختن رهبر بازار رمزارزها در این کشور روند خرید آغاز شد اما با شروع بازار نزولی روند خرید توسط السالوادور متوقف شد.
 
این روند با اعلام جدید رئیس جمهور این کشور به نظر می‌رسد که از سر گرفته شده و قرار است روزانه یک بیت‌کوین به مجموع دارایی‌های این کشور اضافه شود. براساس اعلام  Nayib Bukele  رئیس جمهور السالوادور این روند از ۱۶ نوامبر آغاز شده است.
 
شروع خرید برای السالوادور بعد از حدود ۳ ماه توقف دوباره استارت خورده و برعکس دوره خرید گذشته که بازار در روند صعودی قرار داشت، این بار در یکی از کمترین قیمت‌های خود رسیده است.
 
آیا خرید بیت‌کوین یک اشتباه بود؟
براساس سوابق عمومی، کشور السالوادور دارای ۲۳۸۱ واحد بیت‌کوین است و این سکه‌ها با میانگین قیمت خرید ۴۳ هزار دلار خریداری شده است. بنابراین السالوادور با حدود ۱۰۳ میلیون دلار هزینه اکنون صاحب سرمایه‌ای ۴۰ میلیون دلاری است که این به معنی بیشتر از ۶۰ درصد ضرر است.
 
اما متضرر شدن السالوادور صرفا در یک نگاه سطحی مشخص و با یک نگاه عمیق‌تر متوجه می‌شویم کاهش قابل توجه هزینه حواله‌های بین مرزی و همچنین رونق بخش گردشگری می‌تواند بخش قابل توجهی از این ضرر را جبران کند. هچنین اقدام دوباره السالوادور به خرید بیت‌کوین در کف قیمت می‌تواند باعث شود ارزش سرمایه بیت‌کوینی این کشور تا حد قابل توجهی در ماه‌های آینده بالا رود.
 
گزارش‌ها نشان می‌دهد در بسیاری از نقاط گردشگری این کشور بیت‌کوین به عنوان یک روش پرداخت دیده می‌شود اما برنامه‌ها و خدمات مبتنی بر تلفن همراه هنوز نیاز به توسعه و اصلاح بیشتری برای استفاده راحت توسط عموم جامعه دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.