فناوری اطلاعات

November 22, 2022
8:17 سه شنبه، 1ام آذرماه 1401
کد خبر: 140659

نماینده مجلس: هنوز استفاده از شبکه‌های اجتماعی فیلترشده مصداق مجرمانه نیست

یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است که هرچند فیلتر شدن یک پلتفرم به معنای ممنوعیت آن است اما استفاده از آن هنوز جرم‌انگاری نشده است.
 
فیلترینگ پلتفرم‌های مختلف در ایران در کنار تمام چالش‌هایی که دارد، مسئله حقوقی جرم‌انگاری استفاده از VPN و بسترهای فیلترشده را نیز مطرح می‌کند. این موضوع به‌ویژه بعد از صحبت‌های وزیر ارتباطات، در پی فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ مورد توجه قرار گرفته است. زارع‌پور در حاشیه نشست ۲۷ مهرماه هیئت دولت درباره استفاده از VPN برای دسترسی به پلتفرم‌های فیلترشده اعلام کرده بود که متأسفانه استفاده از فیلترشکن جرم‌انگاری نشده است؛ او در ادامه اضافه کرد که «البته تلاش‌هایی دارد صورت می‌گیرد.»
 
پس از این اظهار نظر دیگر خبری از موضوع جرم‌انگاری نبود و هنوز هم قانونی در این زمینه تدوین یا مطرح نشده است. احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر، در خصوص همین موضوع با رویداد۲۴ گفت‌وگو و اعلام کرده است: «استفاده‌کردن از فیلترشکن در کشور ما، مصداق مجرمانه نیست، یعنی جرم‌انگاری نشده است.» این نماینده اصول‌گرای مجلس همچنین تصریح کرده که «وقتی یک پلتفرمی را می‌بندند و باید برای استفاده آن، از فیلترشکن بهره برد، یعنی ممنوعیت عمومی، ولی این رویکرد، به معنی جرم‌انگاری نیست.»
 
نماینده شهر ملایر همچنین تفاوت این ممنوعیت با جرم‌انگاری را توضیح داده که چون استفاده از فیلترشکن جرم نیست حتی مسئولان هم از آن استفاده می‌کنند:
 
یک جا‌هایی به شما می‌گویند ورود ممنوع، ولی معنی‌اش این نیست که اگر وارد شدید، پلیس باید شما را بگیرد و به شکل یک مجرم، شما را راهی زندان کند. یکی از حرف‌های ما این است که اگر واقعاً، استفاده از این شبکه‌های اجتماعی فیلترشده ممنوع است، مصداق مجرمانه شود، ولی هنوز استفاده از شبکه‌های اجتماعی فیلترشده در کشور ما، مصداق مجرمانه نیست؛ بنابراین خیلی از شهروندان ما از آن‌ها استفاده می‌کنند که از این خیلی‌ها، برخی هم، مسئولان کشورند.
 
او در ادامه درباره تجربه استفاده خودش از اینستاگرام پس از فلیتر شدن این شبکه اجتماعی گفت: «بنده در مدت زمانی که اینستاگرام فیلتر بوده، دو، سه مرحله از آن استفاده کردم و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ بازدید هم از صفحه من شد.» آزادیخواه در ادامه گفت که اگر این پلتفرم‌ها تهدیدی علیه امنیت کشور نباشند، می‌توان از ظرفیت‌هایشان استفاده کرد و افزود:
 
اعتقاد دارم تا زمانی که پلتفرم‌ها به‌عنوان یک ظرفیت باشند، می‌شود از آن‌ها استفاده کرد، اما اگر تبدیل به تهدید امنیتی شود باید تدبیر دیگر کرد. الان نمی‌دانم که این فیلترشدن به خاطر تهدید امنیتی است یا مصلحت نظام.
 
این نماینده مجلس در پایان نیز اعلام کرده است که اگر قانونی در نظر گرفته شود که استفاده از فیلترشکن را جرم تلقی کند، از این ابزارها و بسترهای فیلترشده استفاده نخواهد کرد. او در این زمینه گفت: «استفاده ‌کردن از فیلترشکن در کشور ما، مصداق مجرمانه نیست، یعنی جرم‌انگاری نشده است. اگر مصداق مجرمانه شد و برایش جرم‌انگاری کردند، بنده به‌عنوان یکی از مسئولان نظام از فیلترشکن و پلتفرم‌های مسدودشده استفاده نخواهم کرد. در حال حاضر، یک عده از مردم از این بستر استفاده می‌کنند و ما هم می‌خواهیم مخاطب خودمان را از دست ندهیم و تا جایی که برای ما میسر باشد از آن بهره می‌بریم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.