لبه تکنولوژی

November 22, 2022
13:32 سه شنبه، 1ام آذرماه 1401
کد خبر: 140671

یک شارژر برای کاوشگرها به ماه ارسال می‌شود

ماه‌نورد «برج انرژی»(Power tower) در سال ۲۰۲۵ روی ماه فرود خواهد آمد تا به کاوشگران حاضر در قمر زمین نیرو برساند.
 
به گزارش اسپیس، این ماه‌نورد، ربات‌هایی را که در حال کاوش دهانه‌های دائما در سایه ماه هستند، به صورت بی‌سیم شارژ می‌کند.
 
این ماه‌نورد «شارژر» که می‌تواند انرژی ربات‌هایی را که در حال کاوش دهانه‌های در سایه قطب ‌جنوبی ماه هستند، تامین کند، تا سال ۲۰۲۵ به زیرساخت‌های در حال گسترش ماه خواهد پیوست.
 
آژانس‌های فضایی جهان برنامه‌های بزرگی برای اکتشاف ماه توسط ربات‌ها و انسان‌ها دارند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، تا پایان این دهه، یک ایستگاه فضایی در مدار قمر زمین مستقر می‌شود و مدت کوتاهی پس از آن یک پایگاه دائمی در نزدیکی قطب جنوبی ماه ساخته خواهد شد.
 
دهانه‌های دائما در سایه‌ در مجاورت قطب جنوب ماه مورد توجه دانشمندان هستند زیرا فضای داخلی بکر آنها ممکن است حاوی شواهدی از گذشته منظومه شمسی باشد.
 
اما از آنجایی که پرتوهای خورشید هرگز به داخل این دهانه‌ها نمی‌رسد، هر ماه‌نوردی که آنها را کاوش می‌کند باید به توان محدود باتری‌های خود اتکا کند. برای کمک به تأمین منبع ثابت انرژی این ماه‌نوردان، یک استارت آپ مستقر در تورنتو به نام "STELLS SPACE"، قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ یک ماه‌نورد «تامین کننده نیرو» را روی ماه فرود بیاورد.
 
استارت‌آپ "STELLS" در بیانیه‌ای گفت: مشهود است که بقا در سطح ماه به دلیل شرایط محیطی نامناسب، دشوار است. همه ماموریت‌های آینده به ماه با یک محدودیت بزرگ روبرو هستند و آن انرژی است.
 
این ماه‌نورد، یک «مکعب شارژر» را در داخل دهانه ماه قرار می‌دهد، سپس روی لبه دهانه پارک می‌کند و صفحات خورشیدی خود را در برابر خورشید قرار می‌دهد. برق تولید شده، از طریق یک کابل به مکعب شارژر داخل دهانه ارسال می‌شود و در آن‌جا ماه‌نوردهای کاوشگر می‌توانند به صورت بی‌سیم به آن متصل شوند و انرژی مورد نیاز خود را دریافت کنند.
 
این ماه‌نورد متحرک انرژی‌بخش، ربات‌های کاوشگری را که سیم‌پیچ بی‌سیم سبک وزن "STELLS" را نصب کرده‌اند یا یک سیم‌پیچ متعلق به یک شرکت ثالث را دارند، شارژ می‌کند. هدف این پروژه برداشتن گامی مهم به سوی هدف نهایی اکتشافات در ماه یعنی حضور بلندمدت در این قمر است.
 
این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ کاوشگر ۶۶ پوندی(۳۰ کیلوگرمی) خود را روی سطح ماه قرار دهد.
 
این شرکت افزود که شارژ بی‌سیم در محیط خلاء فضا به خوبی کار می‌کند. برای افزایش اعتبار این فناوری، این شرکت از اجزای توسعه یافته برای سطح‌نوردها، ماهواره‌های زمین ثابت و کاوشگرهای فضایی عمیق استفاده می‌کند.
 
سایر شرکت‌های خصوصی و همچنین آژانس‌های فضایی در حال توسعه فناوری‌هایی هستند که به ایجاد یک اکوسیستم زیرساختی دائمی در ماه و اطراف آن برای اکتشاف ساده انسان و رباتیک کمک می‌کند.
 
به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۰، ناسا قراردادی را به شرکت فنلاندی "NOKIA" برای راه‌اندازی یک سیستم ارتباطی LTE/۴G در ماه اعطا کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.